Dålig framåtbjudning!!

G

Ginny

Har köpt en häst som absolut inte vill bjuda framåt. Spelar ingen roll om vi är på ett öppet fält och jag fattar galopp så vill han inte galoppera. Han springer gärna runt och knäpper av i nacken och tar inte alls nåt stöd och vill inte gå fram spelar ingen roll hur mycket jag driver och driver. Har haft honom i 3 veckor nu. Han är 6år och enligt fd ägaren så har han aldrig varit så här. Ska tillägga att han är samlad tidigt, trampad som 5 åring.

Någon som har nån ide om vad jag ska göra????????

Har provat att lägga ner honom men det är inte så lätt när det inte finns någon framåtbjudning. När jag testade honom för köp va han pigg och springig.

Tacksam för hjälp :bow: :bow:
 
Sv: Dålig framåtbjudning!!

När jag köpte min häst var han också helt utan framåtbjudning. han gjorde det man bad om med inget mer oavsett om man befann sig på banan eller på ett öppet fält. När han sen blev hemmstadd hos mig, tog några månader så blev han en helt annan häst som är pigg och busar och tycker det är jättekul att galoppera i skogen. På provridningen var han också ganska framåt även om det har utvecklats ännu mer nu. Kanske en del reagerar på det här viset av en ny miljö och ny ägare...
Men det är bara en teori jag har... Lycka till!
 
Sv: Dålig framåtbjudning!!

Jag tänker som hohinn att det kanske är en period av omställning som påverkar din häst? Om han är sex år är han fortfarande en ung häst har han dessutom varit större delen av livet hos sin tidigare ägare är det många nya intryck för honom att ta in och bearbeta.

Kan du få hjälp av den f d ägaren med ridningen? Eller vad säger din tränare? Personligen hade jag nog gett hästen lite tid att acklimatisera sig och rida sparsamt med lite lägre krav, med mycket vila under en period.
 
Sv: Dålig framåtbjudning!!

Använd minimala hjälper!
Sitt inte o driv tänkt dig en köksfläkt som står på efter ett tag så hör du den inte längre exakt så är det om man bara driver för att få frammåtbjudning hos en häst!
Fråga din tränare ställ inte så höga krav på hästen bygg upp lite kul hinder i skogen snöhinder oxå,gå ut o gå med pållen rid barbacka,försök lära den lite trix m.m det kommer ta tid men så länge ni har kul såå går ni frammåt!

//Lollo ;)
 
Sv: Dålig framåtbjudning!!

Det här låter kanske lite konstigt nu... men min pålle var likadan när hon kom hem till mig (4 år) Noll i framåtbjudning...
Jag satt på långa tyglar o tjoade o tjimmade för att hon skulle fatta att jag hade roligt å då skulle hon oxå tycka det var qul att bli riden :D
Funkade jättebra! Tog en vecka sen var hon en annan häst men jag kan fortfarande behöva ta till det knepet ibland :rofl:
Självklart väldigt varierad träning, mest i skogen oxå!
 
Sv: Dålig framåtbjudning!!

Har han samma utrustning som innan köpet?
 
Sv: Dålig framåtbjudning!!

Kolla utfodringen också. Du kanske rider mer och hästen kräver mer foder än vad den fick hos förra ägaren? Har han ett par vilodagar i veckan? Du kanske rider väldigt annorlunda än den förra ägaren så hästen förstår dig inte? Det låter som en välutbildad häst och de kan vara mycket känsliga för bl a vikthjälper.
 
Sv: Dålig framåtbjudning!!

Min häst kan vara extremt seg och långsam, och så var han aldrig när jag provred honom. Jag tror på, som någon tidigare skrivit, minimaliska hjälper.

Var noga med eftergift, jag vet inte hur du ställer dig till spöet, men på min häst har det funkat fantastiskt bra att tydligt använda (inte hårt) spöet en gång ifall han inte lyssnar på min skänkel.

LYCKA TILL!
 
Sv: Dålig framåtbjudning!!

Har köpt en häst som absolut inte vill bjuda framåt.

Någon som har nån ide om vad jag ska göra????????

Framåtbjudning har eg. inte med tempo och öppna fält att göra.
Jag tycker det låter som att hästen är uttåkad och understimulerad!

Gör nåt som han tycker är kul!
Nåt som han är duktig på!
Ut i skogen och dressyra! Rid mellan träd, hoppa över stockar, allt vad fantasin vill!
 
Sv: Dålig framåtbjudning!!

Jag menar om hon skrev det så mena hon väl det :p
 
Sv: Dålig framåtbjudning!!

Hejsan

Det finns olika former enligt mitt sätt att se på framåtbjudningar, när jag köpte min häst var hennes sk framåtbjudning så här:
-vid kortare tyglar oavsett vad ryttaren gör ska man tänka uppåt.. samla samla
- det är lättare att galoppera nästan på stället än framåt och vägvinnande

hennes "problemlösning" var alltså samla uppåt vid all kommunikation hon inte förstod (hon förstod inte mkt vare sig av mig eller tidigare ägare och saknade tilltro)

jag jobbade mkt med tömkörning, longering, löslongering, bommar i olika höjd och längd, mkt varierad ridning och dessutom relativt få dagar i veckan jag satt på henne.. saknade enligt mitt tycke de rätta musklerna- det bidrar och så till ett sådant beteende mönster..

efter ngr månader blev det en glad häst :D som söker sig frammåt och suger nu efter 1.5år tag i bettet på ett bra sätt.. (gjorde tidigare enb det vid hoppning)

Lycka till!
 
Sv: Dålig framåtbjudning!!

Det är just så dt är. Om jag sitter ner i sadeln och har kontakt med hästens mun så vill han bara tänka uppåt och samla samla. Men ger jag honom hela tygeln och sitter ner så går han fram. Om jag rider lätt så går det oftas att ha kontakt med munnen men inte alltid.

Vi rider både på banan och i skogen och i ridhus och försöker variera övningar mm ibland ger vi oss ut och bara busar men han vill iaf inte bjuda på framåt.

Har ökat på maten nu men det gör honom bara springig inte "framåt" om ni förstår vad jag menar (vilar inte på steget).
 
Sv: Dålig framåtbjudning!!

Har exakt samma utrustning som förut.
 
Sv: Dålig framåtbjudning!!

Du kanske är för hår i handen, bettet är för skarpt eller hästen har ont i munnen...?

Låter ju helskumt att han var jätteframåt tidigare och nu är helt dö...
 
Sv: Dålig framåtbjudning!!

Låter som den inte törs gå framåt.
Långa tyglar o busrid, gärna med sällskap.
 
Sv: Dålig framåtbjudning!!

Funderingar...
Har hästen ont? Är det så att den inte går frammåt eller är det så att den "går emot"?

Rid med långa tyglar, se till att du har balansen i dig själv och variera tempot - beröm jättemycket när hästen ökar och du får lite lite sug. Var noga med att inte ge för kraftiga hjälper, varken i tyglar eller med skänklar. Rid gärna med sidepull.

Kanske ställa av hästen helt en-två veckor för att den ska få aklimatisera sig helt. Försöka ha den ute i hagen länge om dagarna med roliga hästkompisar.

Sedan är det viktigt att förstå att olika hästar är olika individer. Min första medryttarhäst var lugnet själv, jag kunde galoppera henne med långa tyglar hemmåt utan att hon gjorde något alls. På öppna fält ökade hon med långa tyglar men stannade på några meter de gånger hon var som piggast.

Slut på idéer, lycka till!
 
Sv: Dålig framåtbjudning!!

Om du har samma utrustning,= sadeln e samma som tidigare? kan ju faktiskt hända att sadeln blivit för trång efter ett tag å då kan de ju mycket väl tappa framåtandan å arbetsviljan. se om du kan få låna en lite vidare sadel o prova om det blir någon skillnad.
 
Sv: Dålig framåtbjudning!!

Jaha då va allt löst helt plötsligt........ nu har killen äntligen börjat gå fram helt plötsligt. Han har väl äntligen accepterat att han flyttat fått ny matte nya kompisar mm mm kanske inte så konstigt att det kan bli som det blev.

Ja ja nu är det iaf bra och vi rider och har kul:banana: :bump:

Tack för alla goda råd. Lycka till med era kusar:bow: :bow:
 
Sv: Dålig framåtbjudning!!

Har han nån kompis som han jämt går med? Så gjorde jag med unghästen som jag hade hemma. Hon var dödspolare med en av de andra hästarna så jag bad ryttaren till den hästen rida ut med mig. Vi var på ett fält och så galopperade kompisens häst iväg medan jag höll i unghästen. Då ville hon ju klart följa med och då släppte jag iväg henne. När hon stack iväg som ett skott berömde jag henne jättemkt. Efter ett par gånger fattade hon att det var kul att springa och började tävla med de andra hästarna. Kanske inte tävlingsinstinkten var så önskad men hästen fick en bra framåtbjudning även när jag red sj eller på banan.:bump:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en kallblodstravare, D ponny. Hon är inriden sen 4/5 år tillbaka men har dock stått i 3 år, har ridit henne i ungefär två...
Svar
10
· Visningar
1 139
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 989
Senast: Happimess
·
Träning Jag har börjat hjälpa en stallkompis med hennes ganska unga islandshäst (7 år i år). En på alla sätt mjuk, trevlig och vänlig häst, dock...
Svar
7
· Visningar
1 703
Senast: moonstruck
·
Dressyr Hej alla! Jag eftersöker lite tips för att motivera fram lite mer framåtbjudning! Vi vill komma ett steg längre, men det känns som det...
Svar
16
· Visningar
2 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp