Bukefalos 28 år!

Dålig halm?

Lalle

Trådstartare
Om det är svarta "prickar/fläckar" på en del av halmen är den
dålig då eller är det normalt?
 
Sv: Dålig halm?

Svarta prickar kan vara mögel eller en typ av svamp. Luktar den ok?
 
Sv: Dålig halm?

Ja,just den här balen luktar okej.
Men ibland har jag fått nån bal som oxå har varit
lite svart och den har luktat konstigt.
hmm...:crazy:
 
Sv: Dålig halm?

Vi har - när vi stått inackorderade - skickat in hygienanalys för halm med svarta prickar. Resultatet gav vid hand att halmen var farlig att hantera för människor och direkt hälsovådlig för hästarna att stå i.

Är ni osäkra, kosta på en hygienanalys. Personligen hade jag inte använt den.
 
Sv: Dålig halm?

Att stråna är ojämt färgade, bla svart, behöver inte betyda att halmen är dålig dock. Däremot om det ser ut som att detta blivit efter att balen blev en bal, dvs att det är som fläckar på balen, så skulle jag kanske fundera.

Om den luktar och smakar ok, så borde det väl dock inte vara mögel? Som min gamla stallägare sa, "är det mögel så vet man". Man brukar inte behöva tveka när det gäller mögel. Men det kanske är olika beroende på sort.
 
Sv: Dålig halm?

Svartsot kallas de svarta prickarna, det är inte farligt för hästarna, om den iövrigt luktar OK, om den inte är varm eller fuktig inuti kan man använda den.
Som någon skrev, "man vet när det är mögel" stämmer bra.
 
Sv: Dålig halm?

.. och när man ringer analysföretagen säger de tvärtom: man kan aldrig vara säker på vad det är innan man analyserat.

Vår halm dammade en smula och hade svarta fläckar på stråna (från tiden på rot tydligen) och visade sig vara farligt för både människa och djur.
 
Sv: Dålig halm?

Men om det inte är mögel, vad är det då?:crazy:
 
Sv: Dålig halm?

Strået kan ju bl a vara svampangripet innan det skördas (ett exempel).

Analysresultatet för halmen vi skickade in sa:
(jag hoppar över över värden och återger bara omdömet)
"Den mikrobiologiska kvaliten i provet bedöms som nedsatt. Aspergillus fumigatus har påvisats i provet. Dessa kna bl a orsaka luftvägsprobelm hos djur och människa. AF är också en indikator på att materialet kan ha tagit värme. Totalantalet bakterier är högt"

Detta var halm som användes av utbildade hippologer (alltså folk som "borde vetat att det var mögel") på ett större stall med flertalet tävlingshästar. Ingen såg något som helst problem med att använda halmen ifråga.

Googlar man Aspergillus fumigatus får man upp bl a:
"Aspergillus fumigatus orsakar en mängd allergiska och invasiva sjukdomar hos människan."
"...Aspergillus fumigatus som är direkt hälsovådlig och kan infektera djur och människor"


Aspergillus fumigatus är i o f s en form av mögel, men det är alltså inte alls så att "folk som kan/bör kunna" direkt förkastar den angripna halmen. Har man anlag för allergi (jag är själv allergiker och började därför ana oråd eftersom jag blev sjuk) kan det gå riktigt illa, och jag är helt övertygad om att hästarna far illa av att äta med näsan i angripen halm, sova med näsan i angripen halm och tillbringa tid i angripen halm. Hästar har ju faktiskt känsligare luftrör än friska människor.
 
Sv: Dålig halm?

mitt varken dammade eller luktade,ska man ändå vara försiktig alltså?

Jag öppnade en ny bal idag och på den så var det bara någon enstaka prick/fläck så den gav jag av. Men nu börjar jag undra om jag gjorde fel iaf...
 
Sv: Dålig halm?

Mycket av den halm som togs i höstas blev inget vidare. Vår är bitvis grå och tråkig och då och då dyker det upp dammiga partier som givetvis kasseras. Visst man kan inte se allt mögel men om halmen inte dammar, luktar ok och inte fuktig/varm på något sätt skulle i alla fall jag våga ge av den. Viktigt är förstås att stallet i övrigt är väl ventilerat så det inte blir kaka på kaka så att säga OM nu det skulle ligga sporer och lura.
 
Sv: Dålig halm?

Ursäktar att jag tar upp en gammal tråd.

Delvis knapp!

Jag har hört att det på halm är mycket svårare att bedöma om det är bra kvalité än på hö.

Det är inte lika lätt o upptäcka mögel i halmen.

Håller ni med om detta?
 
Sv: Dålig halm?

Svårt att säga, den jag bedömer som bra skickar jag inte på hygienanalys. Däremot är jag rätt nojig med att den ska ha fin jämn färg, inte kaka ihop sig och vara helt torr och prassling när jag strör med den.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
625
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
698
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 758
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
832
Senast: CarroT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp