Bukefalos 28 år!

Dålig hovkvalitet

A

Annea

Vi är spekulanter på en jättetrevlig arabvalack på 8 år, men mycket fundersamma över hans hovar :crazy:
Han hade en hovböld på HB för en månad sedan och på kliniken skar de bort och gröpte ur en bra bit av hovväggen och la i nån lila sörja. Det är dock sagt att han blir fullt återställd när hoven har läkt fram i mars nångång. HF hade en lång spricka på framsidan den stannar ett par cm från roten. Hovarna såg överlag torra och småsprickiga ut och var fulla med spikhål.
Hans hovslagare menar att allt kommer att läka till det bästa och hästen har inte haft problem med hovarna förut.

Nåväl, Om vi köper hästen (vi får ha öppet köp fram till sommaren) vad kan vi göra för att stärka hans hovar :confused:

Är det bra att låta honom gå barfota när hoven är läkt, och ev använda OldMacs om han blir omfotat när han rids :confused:

Marken omkring hans hem lär vara ganska syrefattig, har det nån betydelse för hovarna :confused:

Är det överhuvudtaget vettigt att köpa en häst som redan från början inte är helt OK :confused:

/Annea
 
Skulle inte köpa hästen, om inte du får betydligt reducerat pris. Hovarna är viktigare än vi brukar tro! Vi har en tendens att kolla benen jättenoga, men hovarna överser man lätt... :smirk:

Tänk på att hästen kanske får en ny hovböld... Han kanske tappar sko hela tiden, en sån häst får så många hål efter ett tag att det inte GÅR att sko den öht...

Jag skulle rådfråga en duktig hovslagare som inte ägaren känner.
 
Jag skulle nog rådfråga min hovslagare innan köp i sådana fall, hon är riktigt kunnig.
Är jag riktigt intresserad av hästen kanske jag skulle ta med hovis och kolla på hovarna.

Sedan så kan man ju också ifrågasätta hur bra hovisen är som hästen har nu och vilken slags hovvård den fått tidigare ?

Nej, jag skulle ta ett snack med min hovslagare om jag var riktigt intresserad.
 
Detta låter konstigt, jag har aldrig stött på en arab med dålig hovkvalité.. tvärtom, med skor.. utan skor, ingen skillnad!!

Jag har själv flera araber med vita hovar, vilka i *folkmun* sägs vara dåliga.. men det är en *skröna*, fick t.ex beröm häromdan av min nya hovslagare om kvaliteen på hästarnas hovar (även de vita, ston =4 & 22 år)!!!

Har denna häst bevisligen haft bra hovar (?).. så går det nog att få dem bra och starka igen, kan säkerligen vara foderrelaterade orsaker och- /eller om han stått inne mkt på spånbädd (vilket jag tycker torkar ur hovarna), ett miljöbyte kan göra underverk.. bra att ni har 5 mån. öppet köp!!

Lycka till :)
 
Om ni bestämmer er för hästen så börja ge den biotin direkt (om den inte får det) för det tar ca 5-6 månader innan det ger full effekt och då hinner ni ju kanske se resultatet innan ni måste bestämma er.
Rådfråga även en hovslagare om hur stora problemen är, vad det kan bero på osv.
Lycka till med hästköpet!
 
Vi ska åka och titta på honom i morgon igen.....
I vilket fall som helst är det ju bra med öppet köp då hinner vi ju dels se hur hovarna artar sej över en längre tid och dels lära känna varandra och se om vi passar ihop. :)
Det blir nog främst dotterns häst, en annan är fortfarande förhållandevis okunnig. Vad är Biotin, är det B-vitamin :confused:

När människor har taskiga naglar kan man ju ta silicatillskott, funkar det på hästar också :confused:

Vad tror ni om att låta honom gå barfota :confused:

/Annea
 
min foderhäst har också dålig hovkvalité. När han har stått hos ägarna har dom sköljt av dom varje kväll och smörjt in dom en helison. Inget jag tror på men funkar säkert för en del hästar. SJälv har jag börjat gett honom biopromin..ett vitamintillskott som ger en bättre hovkvalité.Men tänk på att det tar ca ett år för att en helt ny hov ska växa fram så förvänta er inga snabba resultat om ni nu köper hästen.. lyckta till!
 
Om det inte är foderbrist på bitotin och b-vitamin (vilket vad jag vet aldrig har bevisats ha förekommit hos hästar, de gör ju en del av det själva i tarmen..), så skulle jag köra med vatten. Det är oftast det som hoven behöver. Och det gör under. Du kan ha på hästen blöta filtboots(?) under natten, finns att köpa i travshopar tror jag.

Överflödigt b-vitamin o biotin kissar hästen ut, så klart ni kan ge det om ni vill. Sen kanske ni kastar pengar i sjön, men det är ju en annan sak. :smirk:

Om allt annat med hästen stämmer skulle inte jag tveka, om man dessutom får ta den på prov ända till sommaren..!
 
Vi var och tittade på hästen i eftermiddags igen och hovarna ser redan bättre ut :)

Intressant är att ägaren som normalt ger extra B-vitamin tillskott, slutade med det under sommaren efter att någon hade sagt att man bara behöver ge det under pälssättning och fällning. Det är kanske det vi ser resultatet av nu...

Förutom hovarna är det en sån himla fin häst,:love: så vi hoppas på att hovproblemet är av övergående natur.

Vi har beslutat att köpa hästen trots allt, det är ju betryggande att vi får honom på öppet köp, så hinner vi behandla hovarna och se hur de svarar på det.
:banana:

Alla mina frågor vill jag dock fortfarande gärna ha svar på om nån känner sej manad :confused:
 
Min arab har snabbväxande hovar fram. När jag köpte han så hade halva strålen vuxit in i sulan på båda framhovarna. Jag tog ut hovslagaren var 3:e vecka till en början och sen drog vi ut på tiden. Nu ska han helst verkas var 6:e vecka för att hålla hovarna i trim. Däremot så har han inte haft söndertrasade hovar. Fick ändå problem nu tidigare i vinter med röta i vita linjen, det berodde på en kombination av för lång verkningsperiod och på lerig hage som var närmast syrefattig. Jag ställde han på boxvila med spån och jodopaxomslag under sulan och han blev bättre på 2 dagar. Nu är han fin igen efter ca 2 veckors vila och jag har börjat rida han igen. Det är upp till er om ni tar ut hovslagaren så ofta som det behövs för att få ordning på hovarna. Bra foder brukar också hjälpa till. Jag vet också att tallspån innehåller mer terpentin än granspån och det är det som är uttorkande i spånet.
 
Ja.Biotin är en typ av vitamin B.Låt en duktig hovslagare regelbundet se över hovarna.Svårt att ge bra svar när man ej sett hovarna men rent spontant skulle jag inte ta av några skor med tanke på sprickor osv.Betydligt lättare att avlasta och behandla sprickor med lämpligt beslag på.Som sagt,överlåt åt din hovis och förbered er på att det tar tid.Lycka till! ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Lång historia kort: Kallblod som inte känts 100 en tid från och till. Kollad på klinik i april pga hovöm - tunna sulor:skor och sula på...
2
Svar
29
· Visningar
7 659
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp