Dålig i magen av hösilage

boddil

Trådstartare
Hej! Min häst blir konstig i magen av hösilage, han har bra bajs och beter sig inte mer annorlunda än i vanliga fall. Men när han pruttar/fiser rinner det ur rumpan och man märker att han tycker att det är obehagligt när det händer. Har försökt att ge honom ”gut balance” från trikem men han är för kräsen och äter inte.

Har någon varit med om något liknande som har tips på vad som kan hjälpa?
 
Brukar fordra med hö, men just nu är det slut på det där vi står uppstallad och iom hagsituation där alla andra äter hösilage hade vi inget annat val.
 
Hej! Min häst blir konstig i magen av hösilage, han har bra bajs och beter sig inte mer annorlunda än i vanliga fall. Men när han pruttar/fiser rinner det ur rumpan och man märker att han tycker att det är obehagligt när det händer. Har försökt att ge honom ”gut balance” från trikem men han är för kräsen och äter inte.

Har någon varit med om något liknande som har tips på vad som kan hjälpa?
Det kan ju finnas många orsaker till varför din häst blir dålig i magen. Hur är den hygieniska kvaliteten på fodret? Plastat foder bli snabbt dåligt i sommarvärmen.

Är fodret analyserat? Sen finns en del individer som inte tål plastat foder och då är nog det bästa att byta till hö istället.
 
Troligt att det blir sämre hygienisk kvalité nu när det blir varmt. Jag ger min känsliga ponny loppfrö med äppelsmak i lite betfiber mash. Det håller magen okej på henne (hon blir superlös annars)
 
Det kan ju finnas många orsaker till varför din häst blir dålig i magen. Hur är den hygieniska kvaliteten på fodret? Plastat foder bli snabbt dåligt i sommarvärmen.

Är fodret analyserat? Sen finns en del individer som inte tål plastat foder och då är nog det bästa att byta till hö istället.
Fodret är inte analyserat, upplever att han blir dålig av hösilage oavsett väderlek så värmen är nog inte den bakomliggande orsaken. Vet bara inte hur jag ska gå tillväga när det blir situationer där han måste fodras med plastat hö… :(
 
Troligt att det blir sämre hygienisk kvalité nu när det blir varmt. Jag ger min känsliga ponny loppfrö med äppelsmak i lite betfiber mash. Det håller magen okej på henne (hon blir superlös annars)
Tack för tipset!! :) allt är värt att testa.
 
Hur blött är hösilaget? Äter hästen gräs också? Hur många kilo äter den? Och hur många kilo åt hästen förut när den åt hö?
 
Det är relativt torrt, lite blötare än vanligt hö. Nej han äter inte gräs just nu och detta problem är återkommande oavsett när han äter hösilage, han äter ca. 10 kg per dag :)
 
Det är relativt torrt, lite blötare än vanligt hö. Nej han äter inte gräs just nu och detta problem är återkommande oavsett när han äter hösilage, han äter ca. 10 kg per dag :)
Om dom får i sig för lite ts så kan det bli så som du beskriver men om det är ganska torrt och du ökat mängden så är det nog inte det som är problemet
 

Liknande trådar

Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 021
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 120
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 121
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp