Dålig i magen - har en teori vad tror ni?

MikaTela

Trådstartare
Börjar med att spy av mig lite av nattens händelse så är du bara intresserad av min teori så gå till stycket längst ner!

Väcktes av min idiot vid 4 då han sprang runt och försökt lägga sig med röven mot mitt ansikte, och jag tycker inte det är mysigt så till slut försöker jag skicka ner honom från sängen, då skiter han ner sig på mitt täcke vid mina fötter.
TACK HUNDJÄVEL OCH DET TÄNKTE DU GÖRA I MITT ANSIKTE?!
Iaf på med kläder och gå ut med honom i regnet och gå en runda, visst han mådde inte bra, sket och försökte skita hela tiden och spydde en gång.
Men jag är ändå arg på honom med tanke på att han känner sig bevisligen jävligt skitnödig och dålig i magen och då lägger han upp röven i mitt ansikte och inte mindre än en halv minut senare skiter han ju ner sig, om jag inte varit vaken och schasat bort honom hade det kommit i mitt ansikte!!!
På det så vaknar jag med halsbränna, vilket jag oftast bara har när jag druckit vin och det gjorde jag inte igår för jag var nykter!

Nån som förstår att jag är trött på hundar just i detta ögonblick?!



Tror jag har kommit på hans magproblem vi kämpade med förra sommaren iaf, eller jao har en teori iaf!
Hundar ska ju bara äta gräs när dom är dåliga i magen sägs det, han äter gräs hela tiden som en häst så fort sommargräset kommer, alltså aldrig på vintern utan bara sommaren och hela tiden trots han varit bra i magen och inte ändrat sin kost.
Kan det vara så att gräset i magen gör han dålig trots han inte var dålig från början?
 
Sv: Dålig i magen - har en teori vad tror ni?

Näe, många hundar äter gräs utan att vara dåliga i magen. Helt omöjligt är det inte att hunden blir dålig av gräset men rent generellt behöver det inte vara så.

Min lillskit har fått för sig att maskrosor är det godaste som finns... I går var dom godare än mattes träningsbacon...

Hunden begriper inte kopplingen alls mellan ditt ansikte och hans eventuella skit. Klart att man skulle bli trött och less om hunden sket en i ansiktet (och djävligt äcklad) men tror du att han gjorde det med vilje förtjänar du nästan att bli nerskiten.
 
Senast ändrad:
Sv: Dålig i magen - har en teori vad tror ni?

Mina är inte dåliga i magen och käkar ändå gräs som hästar, de har de alltid gjort. Så jag tror inte på den teorin, på din beskrivning låter det väl mer som att din hund har fått magsjuka/kräksjuka, verkar ju gå lite varstans i landet nu.
 
Sv: Dålig i magen - har en teori vad tror ni?

Har haft hundar som käkat gräs som värsta fåren, och haft plåtmagar, så tror inte heller på det.

Och hundar som är akut nödiga, de snurrar runt och är mycket obekväma, skulle tro han snarare försökte väcka dig, med benen i kors sas, än bajsa i ditt ansikte.

Min herre fick akut DAMP igår, och började hoppa och springa runt, runt mig och bita (nafsa) mig i benen, ett beteende han inte brukar pyssla med, jag trodde han fått lite tillfälligt överslag, vi hade alldeles innan lekt (inomhus) och trodde det slagit över lite bara. Så jag bannade honom, och sekunden efter sätter han sig på golvet. Iofs var det inte löst, men det var mycket och det var slemmigt. Trots att han 10 min tidigare satt sig ute, men det körde nog en del i magen och blev akut knip.

Jag tänkte inte ens tanken 'idiot', 'hundjävel' eller liknande, utan enbart 'idiotmatte', 'dålig hundägarmatte' som inte fattade att när hunden plötsligt beter sig helt ur det blå finns det anledning.

Min förra sket ner hela trappen med diarre en gång. INTE för han tänkte gå upp och sätta sig, utan för att han febrilt försökte påkalla någons uppmärksamhet, och därför för första gången gick upp (fast de inte får det och han aldrig annars gjorde det), men han hann inte ända upp innan han inte kunde hålla sig.

Så, släpp ilskan över hunden, han försökte väcka matte OCH knipa igen samtidigt, och det blir inte alltid helt solklara reaktioner då.
 
Sv: Dålig i magen - har en teori vad tror ni?

Tycker det låter som en släng av magsjuka, som ju kan ha olika anledningar. Kanske har han ätit nått gammalt utomhus eller fått i sig något han inte mår bra av (inte gräs dock). Att hunden helt plötlisgt börjar spruta ur båda ändarna så att säga har nog varje hundägare varit med om. Ibland kan man inte heller säga vad det beror på. Se till att få i honom vätska så ska det nog gå bra.

Det där med att han försökte sätta sig på ditt ansikte har du ju redan så att säga "fått svar" på av ovanstående.
 
Sv: Dålig i magen - har en teori vad tror ni?

Har du kollat upp de där magproblemen som du kämpade med hela sommaren?
Min första hund hade mycket magproblem och kroniska förändringar i tarmarna som påverkade, han behövde göra ifrån sig ofta om nätterna när han blev akut dålig.
 
Sv: Dålig i magen - har en teori vad tror ni?

Nej vi kollade inte upp magproblemen då dom löste sig i samband vi bytte helt till ett foder som råkade infalla i samband med hösten och efter det har han varit bra i magen hela tiden.

Till er andra som tycker jag är en idiot:
Kolla klockslaget, jag hade haft en lång dag är under rehabilitering efter större operation fortfarande och dessutom knappt sovit och kunde inte somna om efter varit ute i regnvädret i en halvtimme.
Hund fick varken stå ut med svordomar eller banningar utan allt skedde i mitt huvud!
Kan säga att han studsar runt likadant när nån är vaken på nedervåningen och vill bli nedsläppt så mina första tankar var att han hade hört pappa stiga upp men jag kan inte släppa ner honom innan han ropar för risken är att ytterdörren är öppen och då kan jag vinka hej då till hund!

Därför jag skrev att jag skulle "spy av mig av nattens händelse"!
 
Sv: Dålig i magen - har en teori vad tror ni?

Min äter också gräs som en hel ko. Det enda som händer är att gräset inte är smält när det kommer ut i andra änden, och då kan det bli lite stopp. Men det är klart att om det är magsjukevirus/bakterier på gräset som äts så kan det bli magsjuka. Mer vanligt är det att de hittar något mögligt eller halvruttet som de stoppar i sig och får magsjuka av det. Som när Oscar hittade en död rutten mus som åkte ner med blixtens hastighet. Oj, så magsjuk han blev.

En annan gång vet jag inte vad han hade fått i sig. Han väckte mig mitt i natten, stod och sparkade på dörren. Gick och drack massor och la sig igen. Jag hann precis krypa ner så hoppade han upp i sängen och gissa vad. Jodå, det kom upp 3-4 dl över lakan/täcke/madrass. Så gick han och drack ännu mer och sen in i ett annat rum och så kom det lika mycket till på heltäcksmattan klart. När jag var klar med det så var jag klarvaken och inte kunde jag sova mer den natten.

Det enda man kan göra i ett sådant läge är att inte ge mat på ett dygn. Sen börjar man med ris som är kokt minst 1 timme, kanske lite rå nötfärs eller kokt fisk i. Nästa dag kan man börja ge hundfoder igen så smått. Vatten ska de ha fri tillgång till hela tiden. Om de inte får behålla vattnet är det bara till att ge sig iväg till vetten oavsett dag och tid på dygnet.
 
Sv: Dålig i magen - har en teori vad tror ni?

Får tipsa om en sak jag lärt mig; kaninmage.

Aldrig varit med om bättre medicin mot dålig mage :bow:
 
Sv: Dålig i magen - har en teori vad tror ni?

Det här med att äta mycket gräs har jag hört kan bero på att det är törstiga och eftersom gräs innehåller mycket vatten så äter de gräset. Men jag vet inte om det är sant eller inte :) Men jag kan tycka att det låter som en logisk teori. Eller så kanske det smakar gott helt enkelt :)
 
Sv: Dålig i magen - har en teori vad tror ni?

Det är få hundar jag känner som INTE gillar att beta gräs. Så jag tror helt enkelt att dom tycker att det är gott. Allra helst med det här första, jättegröna och färska gräset.

Anledningen till din hunds magsjuka kan ju vara många. Allt ifrån att den fått i sig någon skit (bakterie) till ett vanligt magvirus. Min ena hund har stålmage, min andra hund är ganska känslig om hon får i sig något, så det där med diarrénätter har jag upplevt många gånger. Däremot måste jag säga att jag inte blir förbannad (snarare lite grinfärdig ibland efter att ha sovit någon timme innan man måste jobba och riskera diarré inne innan man är hemma och rastar igen efter tre timmar). Jag tycker väldigt synd om min hund som till skillnad från mig som kan springa på toa måste få mig att vakna för att få komma ut. Jag hade nog också skitit mig i ansiktet, nästan i alla fall. (sagt med glimten i ögat), för man får ju faktiskt panik när man får skitsjuka och har svinont i magen. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 834
Senast: Rugge
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 265
Senast: Blyger
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 940
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 188
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp