Dålig i magen

Johannasvenssonnnn

Trådstartare
Min 23 åringa storhäst är väldigt dålig i magen. Vi har testat olika saker för att få hennes mage i balans, de ända som funkade va när hon gick på sommarbete. Hennes mage var helt underbar då, inte en ända diare vilken var jätte skönt!
Vi har testat:
Lusern på morgonen och 2 kg hö och glyx-mash, mineraler och fodergäst på kvällen och 3 kg hö. Fortfarande dålig, men inte jätte.
Vi har testat bara ge lusern kanske ett kilo sammanlagt morgon och kväll pluss hö utan något annat så som godis morot bröd och sånt. Dålig ändå.
Sen testa vi havre mineraler och linfrökaka men de va heller inte bra.
Så nu har vi återgått med glyx-mash och magen är inte stabil men den är ok.
Observera att detta har testats försiktigt men in vänjning, så inget drastiskt foderbyte har skett😇
Har ni några tipps vad som kan göras?
 
Prova ge probiotika, vi ger vår lite känsliga herre Vimital Gut Balance
Det och torrt hö har gjort stor skillnad på hans mage.
 
på min som bokstavligt talat tapetserade boxväggar med diarré i perioder var det enda som hjälpte vanlig bakjäst från affären, den blåa. En sån morgon och kväll när det var som värst, sen en om dagen så fort där kom "bajsvatten". Under vintern fick han även stöpta linfrö.

Testade också massa tillskott innan dess då jag tyckte det kändes för "lätt" att det bara skulle fungera med bakjäst men efter att ha testat det mesta och inget hjälpte så blev jag desperat och det är det bästa jag gjort. Fungerat på vänners hästar också.
 
på min som bokstavligt talat tapetserade boxväggar med diarré i perioder var det enda som hjälpte vanlig bakjäst från affären, den blåa. En sån morgon och kväll när det var som värst, sen en om dagen så fort där kom "bajsvatten". Under vintern fick han även stöpta linfrö.

Testade också massa tillskott innan dess då jag tyckte det kändes för "lätt" att det bara skulle fungera med bakjäst men efter att ha testat det mesta och inget hjälpte så blev jag desperat och det är det bästa jag gjort. Fungerat på vänners hästar också.
Tack för tipset, men vi har redan testat vanlig bakjäst också, glömde skriva de...
Vi har även testat foderjäst utan resultat. Vanlig jäst hjälpte inte heller jätte bra, kanske en liten skillnad.
 
Tack för tipset, men vi har redan testat vanlig bakjäst också, glömde skriva de...
Vi har även testat foderjäst utan resultat. Vanlig jäst hjälpte inte heller jätte bra, kanske en liten skillnad.

Foderjäst gör inte så mycket, den är ju död.

Om foderjäst funkade lite grann, så kan du testa Yea-Sacc som är en mer koncentrerad form av samma bakterier. Men framförallt behöver du göra en hygienisk analys på grovfodret hon får.
 
Min gamling har också problem framförallt höst och vår när han går och pillar i sig gammalt gräs och oundvikligen får i sig jord också.

Bakjäst och probiotika Only good horse är det som hjälpt honom, men inte 100%
 
Min gammelman (i himlen sedan 2012) var en maghäst
Han fick i princip samma foderstat året runt.
Hö (torrhö eftersom han inte tålde hösilage, lusern, betfor, vetekli, foderjäst och Pro Feed
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
6 840
Senast: Hund!
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 681
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Behöver ha era synspunkter på detta. :) Min häst får idag 10-12 kg hö/ 1 kg lusernmix/ vitaminpellets/ 3 nävar fullfoder (bara för att...
Svar
10
· Visningar
4 101
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
1 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp