Dålig i magen!

A

Agraff

Min häst är så dålig i magen, hon får ett mkt proteinrikt hösilage, tips på vad man kan ge så att magen lugnas? Hennes foderstat är uträknad och hon är fin i hullet, men bara att hon är så lös i magen hela tiden. Vad göra?
Tacksam för tips!
 
Jag gav min shettis A fil. Det är väldigt bra för magen. Och han blev bättre i magen.
 
Har hästen fått samma silage hela tiden? Eller är det nyligt bytt? För det kan dröja bra länge innan sånt stabiliserar sig. Sen kan de bli lösa om silaget är för blött.. det beror ju på individen.. vissa tål jätteblött silage, andra inte..
 
Din häst kanske inte tål hösilage. Jag hade hösilage till min häst förra vintern och hon hade också uträknad foderstat men var ändock lös i magen vad jag än gjorde. Jag gav henne Kraffts MagTarm och det hjälpte lite grann men är för dyrt att ge hela tiden och är inte menat att ge hela tiden heller.
Jag har även gett min häst hösilage förut ett år och det året gick det bra, men inte förra. Hon blev inte bra i magen förns i mitten på sommaren-sensommaren då hon bara åt gräs och inget annat. Så det ka vara så att din häst inte tål just det silaget du har nu.
 
Jo, jag har funderat på omm hon inte tål hösilaget eftersom det är så kraftigt (och egentligen är det nog inte så bra att ge hästar jäst foder) men hon var inte dålig i höstas och det år samma foder. Men nu ska jag prova ett pulver som jag fick tips om, får se om det hjälper.
 
En del hästar klarar inte silage, oavsett proteinmängd i det. Vad äter hon mer? Hur blött är hösilaget?
 
Tror att det är hösilaget som spökar - har du torrhö som du kan blanda upp med?

Blir det riktigt illa skulle jag ta bort allt kraftfoder. Får hon betfor? Stryp den isf. Låt henne äta bara hö ett tag. Probimin är jättebra att ge, liksom Mikrobalans eller liknande. Bakjäst fungerar bra också, jag ger min kuse ett paket om dagen nu eftersom han skolas in på nytt hö.

Hoppas det blir bättre! :)
 
Ta bort kraftfodret och ersätt åtminstone hälften av hösilgegivan med halm eller fjolårshö (av god hygienisk kvalitet förstås). Prova att ge fil eller t ex Provivas nyponsoppa. Även aktivt kol (finna att köpa bla på Granngården) kan hjälpa. När magen stabiliserat sig byter du successivt ut halmen mot hösilage igen och börjar så smått med kraftfoder.

Har du kontrollerat tänderna och tagit träckprov? Det bör man göra vid diarréutbrott.
 
Det e hösilaget som spökar. En i mitt stall tålde inte det, hon fick hö istället. Hon blev mycket bättre å e helt bra nu.
 
Om en häst får för mycket proteiner i fodret visar det sig genom lös avföring.Hur är balansen med proteinet i foderstaten?
 
Ehm, lite mer än det behövs. Fråga veterinären VARFÖR och VAD som gör det. Han/hon lär ha en källa att peka på. Att ange en persons yrke är inte en källa.
 
Fick tips av min veterinär att prova o ge Protexin (tror det stavas så) receptfritt, köpte det på distriktveterinärstationen. Det hjälpte, hästarna blev bra i magen. Ska man ge Proviva så kan det bli lite dyrt i längden, det krävs ca 4 liter om dagen för att det ska ge någon effekt. Protexinet kostade 150 för en kur på 6 dagar. :banana:
 
Du har samma problem som jag hade under några veckors tid. Jag tog bort hösilaget och ger nu vanligt hö istället och nu är hans mage bra igen.
 
Prova med askbark i maten. Börja försiktigt med typ 2 matskedar för att prova dig fram.
Jag fick tipset av veterinärer och min fodergubbe ifjol då min fölis flyttade hem till mig.
Fölis var i sitt hemland fodrad med ngn typ av jäst gräs (hösilage eller dylikt) och tålde helt enkelt inte mitt proteinrika torrhö.

Vi gjorde jätteutredning med x antal träckprov och blodprov. Fjolårshö i kombination med askbarken gav snabbt resultat. Annat tips du fått innan är nyponsoppa, varför inte koka nyponsoppa och blanda i betforen. Serveras lagom ljummet som komplement till allt annat kallt denna årstiden samtidigt som C-vitamin halten förbättras.(De flesta hästar har brist på c-vitamin denna delen av året)
 
avmaskning

Kanske det är dags för avmaskning.
Hon som köpte min frieser gav honom dubbel Ivomec. Sen mag och tarmbalans.
Han var också dålig i magen.
Han hade mycket spolmask.
:banana:Hoppas din häst blir bra.
Men jag kan rekommendera dig att avmaska på detta sätt. :bump: :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 885
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Amk
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hovelände
  • Vikten av unghästbete

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp