Dålig mage till och från. Hjälp!!

bigganl

Trådstartare
Har ett äldre halvblodssto i vårt stall som fått problem. Bakgrund: Hon hade ett kraftigt kolikanfall för 2 år sedan då vet, inte trodde hon skulle överleva. Hon repade sig ändå och enda problemet efter det var att hon fick svårt att tillgodogöra sig fodret. Hon tappade succesivt muskler och hull. Efter denna sommar hade hon tappat överlinjen och revbenen började synas. Bukig var hon också. Trots att vi provat mycket olika foder fastnade ingenting. Efter betet började hon få D&H seniorfoder som ska vara mera lättupptagligt och äntligen började hon lägga på sig igen. Pigg och glad har hon varit hela tiden. Men,,, nu till problemet. När hon ätit nya fodret någon månad blev hon plötsligt väldigt lös i magen. Det höll i sig några dagar och sen var allt som vanligt igen, men detta fortsatte. Hon är bra i magen ett par dagar och sen är hon väldigt lös igen. Nu är det nästan diarre och senast igår var träcken som den ska. Det växlar totalt från dag till dag och vi har inte gjort några ändringar i foderstaten på ett par månader. Hon får 10 kg hö, 300 g Betfor och 1 kg D&H musli och 0,5 kg krafft Groov. (+ mineraler förstås) Hon har både vattenkopp och vattenhink i boxen och vatten i hagen.
Har någon stött på något liknande? Hur/vad gjorde ni i det fallet? Jag har bett ägaren rådfråga veterinär. Jag är som ett stort frågetecken själv.
Jag har funderat på om hon får i sig tillräckligt med stråfoder under dagarna i hagen. Hon äter väldigt sakta nuförtiden och mitt glupska sto gör det absolut inte. Min är dessutom ledare i hagen och lämnar inte ett strå till de andra om det finns kvar. Att sätta den gamla i en annan hage kunde vara ett alternativ, så hon får äta i fred, om det inte vore så att hon inte alls vill gå ensam utan springer som tokig och skriker hela tiden.
Jag vet inte vad jag ska hitta på och jag tycker synd om hästen. Stråfodret kanske inte alls spelar in? Har ni några bra förslag eller tips?:confused:
Jag tar tacksamt emot alla synpunkter.
 
Sv: Dålig mage till och från. Hjälp!!

Puttar upp.
Några funderingar kring detta har ni väl?
 
Sv: Dålig mage till och från. Hjälp!!

Prova och ge Fiber Plex det fungerar super på min ena häst som har samma symptom som ditt sto.
 
Sv: Dålig mage till och från. Hjälp!!

Jag skulle prova att sätta hästen på nåt magstabiliserande, helst probimin under ett par veckor. Högsta dosen.
10 kg hö är ju en rimlig giva, borde inte bero på grovfoderbrist.
Hjälper inte det skulle jag åka in till klinik för en utredning, där har dom alla resurser för att kunna göra en riktig magutredning.
 
Sv: Dålig mage till och från. Hjälp!!

Undrar bara om du menar hö (ca 84% ts) eller hösilage? Är det hö är det ok. Ifall det är hösilage kan 10 kilo vara lite beroende på ts och innehåll. Frågar bara eftersom så många börjat kalla hösilage för hö.
 
Sv: Dålig mage till och från. Hjälp!!

Frågan var givetvis till Biggani och inte till Antiqua vilket råkade bli fallet.
 
Sv: Dålig mage till och från. Hjälp!!

Hon äter vanligt (analyserat) hö. Inte hösilage.
 
Sv: Dålig mage till och från. Hjälp!!

Ägaren fick tips om just det vid veterinärkontakt idag.
Olgaklara: Ska tipsa ägaren om Fiber Plex. Vart köper man det?
 
Sv: Dålig mage till och från. Hjälp!!

Sådan häst har jag haft. Från början var det inte min häst, jag var medryttare på den...men ägaren bestämde allt om den. Denna häst hade kolikanfall, var lös i magen till och från och det ena med det andra. Tydligen hade nån veterinär kollat hästen och sagt att: det är inte så mycket att göra åt. Jag köpte denna häst, jag flyttade henne från det stora stallet vi stod i till ett stall med bara 1 häst i, jag började sköta avmaskningarna, tänderna samt gav henne fri tillgång på grovfoder och analyserade grovfodret och satte foderstat efter mina hövärden...villket aldrig hänt med denna häst.

efter några månader så stabiliserades henns mage, kolikanfallena uteblev samt diarréen. Någon gång kunde hon bli lösmagad, men då bara i samband med stress.

Jag TROR och anser att hennes tillfriknande berodde i stora drag på miljöombyte. I gamla stallet sprang det ungar till höger och vänster och hon fick stå bredvid en häst hon inte gillade. Avmaskningarna var lite hur som helst osv. Man MÅSTE kolla till helheten, dvs miljön runt hästen samt alla rutiner. Allt handlar INTE om att få magen frisk för stunden. Magen kan vara frisk, men miljön ohälsosam.
 
Sv: Dålig mage till och från. Hjälp!!

Hästen har i det här fallet stått i vårt stall i 5 år. Vi har ett litet stall med bara 3 hästar så det är lugnt och inget spring. Hon har inte haft de här problemen alls förut utan de senaste 3 veckorna. Hon äter analyserat foder och har en uträknad foderstat så vi vet att kvoterna stämmer. Enda förändringen som skett är att hon får D&H seniorfoder sedan augusti, men problemen med magen har som sagt kommit de senast 3 veckorna. Veterinären trodde att det eventurellt beror på att hon plockar i sig gräs som finns kvar i hagarna och att det kunde påverka henne. Det har ju varit fruset till och från ett tag nu.
 
Sv: Dålig mage till och från. Hjälp!!

Hej!
Har du provat Dynavena? Läs om det på internet för det är ett jättebra foder!
 
Sv: Dålig mage till och från. Hjälp!!

Mynta2: Ja, hon har inte mask.
Dynavena: ska vidarebefodra detta tips till ägaren genast.
 
Sv: Dålig mage till och från. Hjälp!!

Läste om Dynavena på internet och visst lät det bra, men det fanns inte en enda återförsäljare i hela Värmland. Vi får ta till något annat. För övrigt kan jag tillägga att hästen inte vill äta upp all mat längre. Hon lämnar kraftfoder och äter inte mycket hö under dagen. Däremot äter hon upp natthöt. Detta är ett riktigt matvrak till häst i vanliga fall. Något är helt klart galet. Hon är 24 år också. Jag blir klart orolig nu. Hoppas ägaren tar ut veterinär.
Olgaklara: Fiberplex verkar vara något som passar stressade hästar. Det här är en kolugn häst så stressad är hon inte. Kan det passa ändå?
 
Sv: Dålig mage till och från. Hjälp!!

Fiber plex passar alla hästar har inte med stressen att göra alls.

Så här står det om Fiber Plex hos återförsäljaren:

FiberPlex
Dietiskt fodertillskott till häst, baserat på fibrer, avdödad jäst, lecitin, metionin och vitaminer.

Användningsområde
Motverkar kroniska matsmältningsstörningar.


Hög vattenhållande förmåga (viktigt vid diarré)

Bredspektrigt- Ger positiv inverkan på en stor del av matsmältningsapparaten

Innehåller metaboliska kostfibrer (prebiotiska) för bättre mineralabsorption

Framställd av förstklassiga råvaror

Berikad med viktiga B-vitaminer

Bidrar till en hälsosam tarmflora

Registrerat hos Jordbruksverket som dietiskt fodertillskott för att motverka kroniska matsmältningsstärningar hos häst

Ingenstans kan jag hitta att det skulle ges bara till stressade hästar :confused: Utan det rek till hästar med problem mage tex tillfälligt lös mage

Gå in på denna LÄNK så kan du läsa mer
 
Sv: Dålig mage till och från. Hjälp!!

Tänderna, är dom ordentligt kollade? Lös mage plus att hon äter dåligt kan ju bero på tandproblem.
 
Sv: Dålig mage till och från. Hjälp!!

Jag läste om det på nätet och där stod att det var ett tillskott som var bra för stressade hästar.
Såg nu att det var samma sida som du länkade till.
 
Senast ändrad:
Sv: Dålig mage till och från. Hjälp!!

Jadå. tänder är kollade. Ägaren köpte Pronutrin på veterinärens råd och hon började få det igår. Hon verkar redan bättre. Enligt veterinären hade han aldrig haft så mycket hästar med exakt samma problematik som denna höst så antagligen har det med vädret att göra på något vis.
 
Sv: Dålig mage till och från. Hjälp!!

Har ni kollat bandmasken ??

Tänkte oxså på detta - har du tagit ett blodprov för bandmask?
Har du tagit träckprov för rundmaskar? Låter som det skulle kunna vara aktuellt med några provar...
 

Liknande trådar

Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
642
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp