Dålig mage. Tips?

H

Hannola

Långt. Jag rider en liten islandhäst dam på 14 år en dag i veckan. Nu är det såhär att varje vinter blir hon jättedålig i magen. När hon pruttar kommer det "brun vätska" som verkligen sprutar ut. Hon har ofta lite lösare bajs. I svansen fastnar hennes pruttklet och lite bajsrester, inte alls fräsht. Och inte bara i svansen, utan det rinner ofta längs benen. Det lustiga är att hon bara är såhär över vintern. Efter någon vecka på sommarbetet så blir hennes mage direkt bättre och hon pruttar och har sig precis som vilken annan häst som helst. Hon har då gått ute dygnet runt.

Så några veckor efter hon stallades upp igen i början på september har detta kommit tillbaka. Hon får gå ute med sällskap ca 12 h/dag. Hon är även hosthäst och har därför papper som underlag och får vattnat hö.

Såhär har det varit alla år hon har stått i detta stall (förutom första om jag vill minnas rätt). Så åtiminstone tre vintrar i rad har det hållit på såhär. Jag har haft min häst i samma stall som är ute på foder nu. Hästen i fråga är ganska ordentligt överviktig och orkar inte hålla igång särskilt länge i trav/galopp.

Hon får nu 5 kg hö/dag, 2 dl fibergi + mineraler och foderkalk. Ägaren har provat hälsofil, koltabletter, kraft, blåbär, frukter, grapefruit, endast grovfoder, korn, havre och nu har jag säkert glömt något. De har även varit inne hos vet. gjort träckprov (vilket visade att hon hade blodmask = avmaskning.) Sedan dess regelbunden avmaskning, hon ville av ngn. anledning prova att inte avmaska. Hästen fick även efter det gå på en kur pencellin, vilket gjorde det hela bra, men bara några dagar efter det kom hennes dåliga mage tillbaka. De tog även blodvärden då vilket visade att de var normala.

Jag har föreslagit att hon ska prova aloe-vera drycken eftersom den även är tarmrensade och innehåller en massa näringsämnen, men hon är inte särskilt förtjust i den idéen. Och jag misstänker att det ev. kan ha ngt med hennes övervikt att göra, men tycker att isådanafall borde det ju även visa sig på sommrarna. Kanske är det för att hon behöver röra på sig kontinuerligt för att hålla igång tarmarna? Jag tycker hon borde bantas då hon dessutom ev. väntar föl! Vi håller på att bli tokiga.

Är det någon som har varit med om liknande? Någon som har något tips att dela med sig av? Någon som kanske har en aning om vad det kan bero på? Snälla skriv!
 
Sv: Dålig mage. Tips?

Har du provat linfrö? Man lägger i kokhett vatten och ger dagen därpå, så gjorde jag i alla fall. Det blir helt slemmigt, men ska vara bra för magen i alla fall.
 
Sv: Dålig mage. Tips?

Det har nog inte ägaren provat. Har du gett det till en häst med dålig mage? Resultat?
 
Sv: Dålig mage. Tips?

Hästen ska absolut INTE bantas om den är DRÄKTIG! Bantningen får ni i så fall ta EFTER att hon fölat och diat klart.

Har du bild på hästen?

Det hästen behöver OM den är dräktig är en korrekt foderstat med ett BRA GROVFODER. Sista månaderna och under diandet är proteinbehovet stort! (udner di MYCKET stort)

Jag tycker det låter som hästen har inflammation i tarmen. Har ni diskuterat detta med veterinär? En kompis häst fick KORTISON utskrivet till sin häst som hade liknande problem... Han blev inte heller bra av en massa olika saker de prövade först (de prövade mycket på inrådan av vet.). Men när han fick kortisonet i 5 dagar blev han bra direkt! Dock är det vissa risker med att ge kortison också... Diskutera med vet. om det!

Har ni uteslutit MAGSÅR? Det är mycket vanligt hos hästar. Den kan behöva medicineras mot det.

Att hästen blir bra under betet är förmodligen att den då får gå dygnet-runt och äta mycket av det mest naturliga som finns för dem. Och bakteriefloran normaliseras och tarmarna mår då bättre!

Det händer nåt med denna hästs mage när ni stallar in o börjar ge den hö o annan mat... Hmm. Vad är det för HÖ ni har?
Har ni prövat att återställa bakteriefloran i hästens mage med t ex PROBIMIN?

Det finns en massa anledningar till sånna här besvär hos hästens mage och det måste man udnersöka, diskutera och behandla tillsammans med en veterinär. En seriös veterinär som får er häst att bli frisk igen!
 
Sv: Dålig mage. Tips?

Det har nog inte ägaren provat. Har du gett det till en häst med dålig mage? Resultat?

Linfrö är milt laxerande och därför mer passande för förstoppade hästar. Det lindrar i magen också genom att det bildar ett lenande GELÈ i tarmarna men i erat fall vet jag inte om just linfrö är lämpligt.

Jag tror att er häst har allvarligare problem med sin mage och behöver vet. vård... som sagt.
 
Sv: Dålig mage. Tips?

Det har nog inte ägaren provat. Har du gett det till en häst med dålig mage? Resultat?
Jag gav det till min dona när hon fick Fenylbutazon, och hennes mage "höll". Jag vet att det kan vara bra mot oroilga magar, men eftersom jag har en häst vars mage är lugn så vet jag egentligen inte...

Kanske värt att prova dock? Man köper det i en papplåda hos ex Granngården. Inte vanvettigt dyrt heller, men det MÅSTE läggas i kokande vatten innan man kan fodra med det.
 
Sv: Dålig mage. Tips?

kan det vara så att hon får för lite hö?
5 kg är ju inte mycket hö för en islandshäst och speciellt inte om den är dräktig..
prova att höj höet till MINST 7-8 kg, då kanske hon mår bättre i magen?
lycka till!!
 
Sv: Dålig mage. Tips?

Tänkte också på det... Kanske skulle prova mer grovfoder först o främst?
 
Sv: Dålig mage. Tips?

Det kan du ha rätt i, att hästen inte ska bantas OM hon nu är dräktig. Men ett kilo till borde man väl kunna dra ner på höet kanske? Det ser trots allt ut som om hon skulle föla nu och inte om nio månader. Men jag är kanske helt ute och cyklar. Det jag är orolig för när det kommer till hennes övervikt är att om hon nu är dräktig så kommer det troligen slita ordentligt på hennes leder och senor eftersom hon inte har de grova islandshästbenen utan lite skörare ben. Och eftersom hon knappt orkar trava mer än en halv minut nu så kommer hon väl ev. få det jättejobbigt vid fölningen?

Tyvärr, har jag inga bilder på henne på datorn och varken digitalkamera eller scanner.

Justja, det glömde jag att berätta! En kortisonkur har hon redan fått. Jag har för mig att det blev bättre för tillfället, men så fort hon slutade kom problemet tillbaka. Så det funkade tyvärr inte för henne.

Magsår kan ju vara ett alternativ. Och Probimin tror jag inte att hon har provat. Ska fråga. Hon har ju varit hos vet. men de kan inte komma på vad det kan vara för ngt.

Jag tycker också att det är naturligt att hon blir bättre under sommarbetet. Visst finns det ngn. mineralsten med naturliga mineraler och örter som hästarna får i sig under sommaren? Jag har för mig det. Någon som provat?
 
Sv: Dålig mage. Tips?

jo.. jag vet en shettis som blev likadan..de som hade honom räknade på att han skulle han 1 kg hö/dag..inte konstigt att han var så dålig i magen..stackaren:cry:
hade min häst där förut och mockade gjorde de knappt heller..jag brukade mocka och lägga in mer hö för att jag mådde illa av att se eländet och det blev ju inte bättre av att de hade 1-2 mm spån i boxarna:mad: :cry:
 
Sv: Dålig mage. Tips?

kan det vara så att hon får för lite hö?
5 kg är ju inte mycket hö för en islandshäst och speciellt inte om den är dräktig..
prova att höj höet till MINST 7-8 kg, då kanske hon mår bättre i magen?
lycka till!!

Förut gav ägaren 7 kg hö och då var problemet än värre. Så jag är väl tveksam om det är där det ligger.
 
Sv: Dålig mage. Tips?

Förut gav ägaren 7 kg hö och då var problemet än värre. Så jag är väl tveksam om det är där det ligger.

Men det måste berott på nåt annat! Det kan ju iaf inte bli VÄRRE pga att man ökar hömängden.

Ni (ägaren) måste låta hästen undersökas ordentligt och utreda orsaken så att man kan göra nåt åt det här. Men ni kan ju först o främst PRÖVA med en Probimin kur! Och ÖKA höet också.
 
Sv: Dålig mage. Tips?

Får hon hö eller hösilage?
Min pålla fick ensilage en period förra vintern och det blev för kraftigt för hennes mage och det bara rann ur henne. Tror som andra säger mer grovfoder... INTE dra ner på det även om hon e tjock dra hellre ner på kraftfodret...

Om det var bra första året vad var annorlunda då? annat foder? annan mängd? Kolla med ägaren gör en efterforskning bakåt...kan vara att hö't vattnas oxå..mycke vätska. Kanske pröva hösilage (ge hon då minst 10kg för att få rätt ts)
Annars tycker jag du ska övertala ägaren att pröva Aloe vera för det funkar faktiskt! och det är bra mot så mycket mer ...

Är inte expert men... gissar och försöker tänka lite logiskt...:crazy:
 
Sv: Dålig mage. Tips?

Har det tagits träckprov på hästen? Symptomen på vissa parasiter börjar visa sig ungefär i installningstider. Alla maskmedel tar inte alla maskar Om man uteslutit mask tycker jag man bör konsultera veterinär. En obehandlad tarmssjukdom skulle ju kunna äventyra dräktigheten.

Är hästen fet eller har den stor buk? Hur många cm är det mellan revbenen och huden uppskattar du? HH
 
Sv: Dålig mage. Tips?

Min första tanke är att 5 kg hö låter rätt lite i grovfodermängd. Jag har liksom milly härovan svårt att tro att det beror på höet att hon är dålig i magen. Jag skulle absolut inte minska hömängden, hellre öka med åtminstone 1 kg till per dag.
Vad är det för näringsvärden på höet?

Hade det varit min häst som haft såna här problem såpass länge skulle jag nog göra en ordentlig utredning på klinik.
 
Sv: Dålig mage. Tips?

Testa probimin. Förra hösten hade vi några hästar (ingen av dom var överviktiga) som var så men probiminen hjälpte.
 
Sv: Dålig mage. Tips?

Hon får hö. Torrt och fint. Det är inte för att det vattnas. För vattnas gjorde det inte de tidigare åren. Hon har även provat hö från olika höbondar, men det kvittar. Att prova höensilage skulle man ju kunna tänka sig då det är just lite fuktigare.

Jag har använt aloe-vera på min häst som lätt fick förstoppning och det funkade jättebra att hålla dem borta då! Javisst, aloe-vera är bra mot så mycket! :D
 
Sv: Dålig mage. Tips?

Men det måste berott på nåt annat! Det kan ju iaf inte bli VÄRRE pga att man ökar hömängden.

Ni (ägaren) måste låta hästen undersökas ordentligt och utreda orsaken så att man kan göra nåt åt det här. Men ni kan ju först o främst PRÖVA med en Probimin kur! Och ÖKA höet också.

Jag säger inte att problemen blir värre av att öka hömängden, jag säger bara att den perioden då hon åt mera hö så var problemen värre. Dvs förra året.

Hur många gånger måste jag säga att hästen har blivit undersökt av vet.? Dom står ju mest och kliar sig i huvudet. Självklart hade det ju varit det bästa om de kunde komma på problemet.
 
Sv: Dålig mage. Tips?

Har det tagits träckprov på hästen? Symptomen på vissa parasiter börjar visa sig ungefär i installningstider. Alla maskmedel tar inte alla maskar Om man uteslutit mask tycker jag man bör konsultera veterinär. En obehandlad tarmssjukdom skulle ju kunna äventyra dräktigheten.

Är hästen fet eller har den stor buk? Hur många cm är det mellan revbenen och huden uppskattar du? HH

Det har gjorts träckprov på hästen. Då visade de att hon hade blodmask. Självklart avmaskade ägaren hästen i fråga då.

Hästen är rent av fet. Man kan knappt ana revbenen där under. När hon böjer på halsen blir det som veck.. :smirk:

När de var inne hos vet och berättade hennes foderstat tyckte dom att hon fick för mycket hö för sina 130 cm och islandhäst. Då åt hon 6 kg hö. De rekommenderade ägaren starkt att banta hästen och ge henne 2-3 kg hö/dag. Det tyckte jag lät lite. OBS! Detta var dock när hästen inte var ev. dräktig.

Missförstå mig inte nu, men jag har alltid hört att islandshästar kräver mindre foder i lag då de är väldigt lättfödda, att det ligger i deras natur. Är jag den enda som har hört det?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
421
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
928
Senast: annaovega
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 102
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp