Dålig mage - vad göra?

transmission

Trådstartare
Min ena katt har periodvis varit dålig i magen, med väldigt mjuk och/eller helt lös avföring och det stinker utav bara helskotta. När hon varit dålig har hon dessutom ibland dragit rumpan på golvet. De två senaste dagarna har det varit värre än tidigare. Bajset har haft en orange ton och det har varit lösare en längre tid (två dar nu) än var det brukar vara. Köpte Diarsanyl idag som akutlösning.

Är det någon som har några idéer om vad det kan vara för fel? Hon är en mästerlig mattjuv och tuggar i sig ALLT och jag har tidigare trott att magproblemen berott på det här men vi har varit supernoga med att inte lämna något ätbart framme på sista tiden så jag börjar tvivla på att problemet är något så "enkelt" (men tja, med henne är jag ändå inte 100% säker, hon äter trots allt det mesta).
Kan en innekatt på något sätt få mask? Hon har aldrig varit ute själv, men jag vet att hennes mamma är delvis utekatt.

Förutom magproblemet är hon till synes fullt frisk. Är pigg och lekfull, äter som en häst och går långsamt upp i vikt (vilket vi vill, hon var smal och ranglig tonårskatt till typ nyligen). Hon är 1 år och 3 månader, har fri tillgång på Mjaus blötmat. Kastrerad.

Vi ska till vet om två veckor för vaccination och tandkoll så tänkte passa på att få henne ordentligt genom kollad då (om det inte blir värre, såklart!) men skulle gärna vilja ha lite input.
 
Sv: Dålig mage - vad göra?

Innekatter får inte mask om de inte lyckas ta byten inomhus. Du lyckas inte koppla lös mage till något särskilt? Särskilda smaker på maten? Stress? Det kan vara bra att föra dagbok, då kan man ibland börja se mönster över när magen blir orolig.
 
Sv: Dålig mage - vad göra?

Har du provat att byta mat? Även om mjau blötmat är en av de bästa kattmat sorterna så är det inte alltid kattens mage håller med. Vår ena blir sjukt dålig i magen av all blötmat och av massor av annan mat som ska vara bra. Hela hennes första år höll jag på med dietmat men det blev inte bättre förren jag hittade ett foder som hon fungerade på. Jag har genom åren försökt byta till ett bättre foder men det går inte. Hennes mage klarar helt enkelt inte det. Det går verkligen inte att ens vänja in henne för det räcker med ett slick eller en liten bit för att hon ska bli dålig i magen. Kanske måste du helt enkelt byta foder?
 
Sv: Dålig mage - vad göra?

Avmaska henne !

En av mina katter hade jättedålig mage och hon inte bara sket löst utan hon gjorde det utanför lådan flera gånger om dagen. Sen avmaskade jag henne och vips så var hon fin i magen igen och inga olyckor
 
Sv: Dålig mage - vad göra?

Smart det där med dagbok, det ska jag börja göra! Finns det några speciella sorter som det är vanligare att katterna är känsliga mot? Tänker typ om jag ska ta bort alla fisksmaker först eller bara ge dom som är med gelé osv.

TinyWiny: Det kanske mycket väl kan vara så, men jag tycker hon borde vara lös i magen konstant då? Jag ska testa att välja bort ett par smaker nu i alla fall och se vad som händer. Vad äter din katt nu, och vilka fodersorter testade du innan? Det känns lite knepigt att katterna måste få två olika sorters foder, för den andra kan inte äta något annat än Mjau men det kanske går smidigare än man tror.

cirkus: Vågar man avmaska bara sådär då? Enligt Sol borde hon ju inte kunnat få mask eftersom hon inte varit ute och inte heller fångat något byte inomhus.
 
Sv: Dålig mage - vad göra?

Fisk, lever och skaldjur orsakar kanske problem oftare men det är ju individuellt.
 
Sv: Dålig mage - vad göra?

Jag vet ärligt talat inte om de kan få mask ändå.
Många kattuppfödare avmaskar ju sina bebisar och de lär ju inte ha varit ute.

Om du har en annan katt som är utekatt så borde mask kunna smitta via dens avföring
 
Sv: Dålig mage - vad göra?

Okej, tack! Ska pröva med detta först då.

cirkus: Båda katterna är innekatter så den enda hon skulle kunna tänkas fått mask ifrån är i så fall hennes mor som fick gå ut ibland. Men då har hon ju gått med mask i över ett år vilket jag tycker borde märkts. Eller? Kan det vara skadligt att avmaska även fast det inte finns mask?
 
Sv: Dålig mage - vad göra?

Men måste man inte avmaska kattungarna enligt SVERAK? Jag har inte helt koll, men man gör väl samma sak med hundar? Ifall de fått något när de är små?


Vi människor KAN få in skit på skorna och liknande som katterna kan få i sig och eventuellt få mask om man har otur. Nu är nog inte risken så stor men det är ju ändå en möjlighet.
Håller med mackan, kontakta veterinär!
 
Sv: Dålig mage - vad göra?

Jag vet ärligt talat inte om de kan få mask ändå.
Många kattuppfödare avmaskar ju sina bebisar och de lär ju inte ha varit ute.

Om du har en annan katt som är utekatt så borde mask kunna smitta via dens avföring

Allt fler uppfödare väjer att skicka in avföringsprover istället för att avmaska rutinmässigt. SVAs rekommendationer för innekatter är att snarare göra detta istället för att bara avmaska på rutin.

När man tar avföringsprov får man även svar på om katterna har koccidier eller inte vilket kan vara av stor nytta eftersom det är något som kan orsaka magproblem men som veterinären sällan testar för.
 
Sv: Dålig mage - vad göra?

Ja katten borde vara lös i magen konstant då men prova att bara ge en sort i taget tills du eventuellt hittar en sort den tål för det kan ju vara en så enkel sak som att den inte tål alla smaker. Har du dessutom två katter så är det riktigt krångligt om de ska äta olika mat. Jag har provat :crazy:
Jag har gått igenom nästan alla foder tror jag och till slut blev det ett foder som heter Katty (finns hos Granngården) och även där är det bara en smak som hon klarar.
 
Sv: Dålig mage - vad göra?

Ja, jag ska göra så och hoppas att det finns en smak som funkar. Den andra katten funkar så perfekt på Mjau att jag inte vill ge henne något annat och speciellt inte torrfoder.

Till alla: Ska ringa veterinären idag och se om jag kan få en tidigare tid än den nästa vecka! Tack för alla era svar. :)
 
Sv: Dålig mage - vad göra?

Men måste man inte avmaska kattungarna enligt SVERAK? Jag har inte helt koll, men man gör väl samma sak med hundar? Ifall de fått något när de är små?

Nu hittade jag svaret på det här igår.
Vuxna katter har ofta "vilande" larver i sig som "vaknar" när katterna är dräktiga och följer sen med kattungarna ut, samma sak med hundar. Det är därför man avmaskar dem tidigt.
 
Sv: Dålig mage - vad göra?

Nu hittade jag svaret på det här igår.
Vuxna katter har ofta "vilande" larver i sig som "vaknar" när katterna är dräktiga och följer sen med kattungarna ut, samma sak med hundar. Det är därför man avmaskar dem tidigt.

Nej, även för att det ska finnas spolmasklarver vilande krävs att den vuxna katten (mamman) har infekterats -> varit utekatt.

Endast 5-15% av katterna beräknas enligt SVA vara infekterade med spolmask. Gissa om det då främst är utekatter eller innekatter som är infekterade? Citerar från SVAs hemsida: Hos kattungar efter katta som levt strikt inomhus förekommer inte spolmask.

SVA rekommenderar inte rutinmässig avmaskning av innekatter utan främst avföringsprover.
 

Liknande trådar

Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 279
Senast: Tarnin
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 805
Senast: Maniac123
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 892
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 281
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp