Bukefalos 28 år!

Dålig mage

Lancet

Trådstartare
Nu tänkte jag att vi kan brainstorma lite för jag har ett problem med min häst..

Det började i februari..

Han blev lös i magen och slutade äta, var besvärad vid ridning. Fick pro- equo.
Det försvann men kom tillbaka igen efter att kuren var slut. Fick en till + pro sooth. Han mår bra när han får detta, enda som kan märkas är lite fisningar. mkt lite!!

Men sen kom det tillbaka så fort vi slutade med det.
- in till vet kollade magen - superfin!! Inget magsår alls.
Tog blodprov + satte honom på en dunderkur avmaskning. 1 dag ivomec, 7 dagar axilur och 1 dag ivomec igen. Var bra undertiden. Ut kom blodmask första dagen sen inget mer. Fick tarmflore medicin som han skulle få efter avmaskningen - det vägrade han äta..

Var bra några dagar sen diarré igen. Svar på blodprover - dåliga Njurvärden. 20 dagar med medicin Phyto... (kommer inte ihåg hela namnet) bra första veckan - sen lite lös i magen och spänd under ridning igen..

Nu väntar jag på tarmfloremedicinen Coli-Cure som kommer idag eller i morgon.

Sen får vi se om det hjälper, hjälper inte det så är nästa steg att ta nytt blodprov igen och se hur njurar osv ser ut nu....

Men är det någon sam har några ideér eller har varit med om något liknande??

Snälla, hjälp till och klura lite!
 
Sv: Dålig mage

Har haft liknande problem dock inte så illa...

För det första, vad går din häst i för hage? Mina går ibland på grus o ibland på gräs o jag märker stor skillnad på dem när de går på gräs, då är de mkt bättre i magen.
Jag har testat de mesta som finns men det enda som hjälpt är vanlig bakjäst! Har fungerat kanon för oss så har du inte testat de så är det värt ett försök! Den som bara hade lite diarre e i princip helt bra o den som hade rejäl diarre har nu tollar men med lite löst oxå när hon går på grus, helt bra på gräs.
 
Sv: Dålig mage

Han går på gräs nu, gick på grus i vintars när det var halt och så i hagarna men de senaste två månaderna så har han gått på gräs varje dag.. Stora gräshagar med mkt gräs..

Det med bakjäst kan ju vara värt att prova, hur mycket ger du? Vad för sort?
 
Sv: Dålig mage

min häst e risig i magen (lös och bubblig) och då fick jag tipset att köpa a-fil för att lindra magen. min hovis sa att att de hjälpte hennes häst och att jag skulle prova och ge honom de. så ikväll blir de fil med morötter:rofl:
 
Sv: Dålig mage

Vi gav alltid vår gamla ponny Microbalans i fodret, ett mått varje dag för att hålla koll på tarmfloran.Dyrt men bra.
A-fil och bakjäst och allt vad alla använder i all ära,men mikroorganismerna i Pro eqouo och i Microbalans är ju stammar som kommer från hästar och inte från människor som de gör som finns i A-fil etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Dålig mage

Han går på gräs nu, gick på grus i vintars när det var halt och så i hagarna men de senaste två månaderna så har han gått på gräs varje dag.. Stora gräshagar med mkt gräs..

Det med bakjäst kan ju vara värt att prova, hur mycket ger du? Vad för sort?
Vad får han förutom gräs? Hö?Ensilage? Vilken ts? tänkte om det var så att det är fiberhalten som är för låg och därför funkar inte magen som den ska? Ang bakjäst är det den vanliga bakjästen i paket och man ger ½ till 1 paket om dagen.
 
Sv: Dålig mage

Han äter Hösilage här är analysen på det han åt i vintras inte samma nu men han var dålig när han åt detta också.


Torrsubstans: 61%
Smältbart råprotein: 53g/ kg foder
energi, foder: 7.2 MJ, kg foder
Kalcium, Ca: 3.0 g/kg foder
fosfor p: 1.8 g/kg foder
magnesium mg 0.7 g/kg foder
kalium K: 15.6 g/kg foder

Råprotein; 125 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein: 86 g/ kg torrsubstans
energi: 11.8 MJ/kg torrsubstans
Kalcium Ca 5.0 g/kg torrsubstans
fosfor P 2.9 G/KG TORRSUBSTANS
Magnesium Mg 1.1 g/kg torrsubstans
kalium K: 25.6 G/Kg torrsubstans

Men kan det vara så att att ge tex jäst kan ge en lösning på problemet, att han helt enkelt behöver det eller är det så att precis som pro sooth och det att det maskerar problemet när de får det. Eller är det helt enkelt så att han måste äta något sådant för att fungera? (svammel)....
 
Sv: Dålig mage

ts halten är ju inte jätte låg så mitt utsväv om fibrer stämmer troligen inte. och kvoten ligger ju på 7.3 Ett protein överskott kan väl oxå ge lös mage har jag fått för mig?

Helt uteslutet är kanske inte min tanke om fibrer ändå.Gräset just nu har en ts halt som är väldigt låg och kanske orkar han inte äta tillräckligt för att fiberhalten för magen ska bli optimal?
Dricker han mycket?
Bakjäst har som jag förstått det en aktivbakterie kultur och det är det som hjälper hästmagar i obalans.(rätta mig om jag har fel)
Det man kan fråga sig är ju varför? om han blir bättre efter en kur med jäst och sen går tillbaka till obalans i tarmfloran.Varför vill inte tarmfloran hålla rätt bakterie kultur kan man då undra över?
*svammlar*
 
Senast ändrad:
Sv: Dålig mage

Mmm.. jo fast det är ju inte bara lös mage, utan även mer magsmärter.

Ett annat OBS - Det märks mest när man rider i vänster varv, särskillt galopp ??:confused: Hästen är helt u.a veterinärt och på röntgen och genomgås av ET regelbundet..
Stönar där och drar liksom ihop sig lite, särskillt när man vill att han ska komma tillbaka lite.

Mmmm, du förstår mig, trots svammel. Det är det jag känner också, varför går det tillbaka till det dåliga igen, trots behandling. Väntar med spänning på Coli-Cure ( kom dock inte idag heller:mad:)

Dricker normalt tycker jag. Har spann så har bra koll på det.
Men han får förutom rätt många timmar gräs varje dag även 10 kg Hösilge, som är ganska blött nu.

Drog bort nästan allt krafft foder nu för se om det kan vara det som stör honom i magen?

Får nu bara betfor på kvällen och en näve müsli tre gånger om dagen,,
 
Sv: Dålig mage

Attans vad klurigt. Nu svävar jag iväg alldelsen kan det vara nått som klämmer på njurarna? Som du beskriver ridmässigt tänkte om nått låg i vägen för att han ska kunna röra sig fult ut.Jag har dock ingen aning om hur man kan kolla sådant? Ul kanske? Urinsten kan det vara nått? Att han är dålig i magen kanske bara är ett symptom av någon annat som kanske inte direkt vid första anblick tror att det är sammankopplat med.Sen kan man ju undra vilken skada parasiterna hann göra i hästkroppen innan han avmaskades? Kan ju vara en förklaring till varför han inte fungerar när behandling tas bort tex.

Jag tror i allafall du tänkter rätt när du provar att dra ner på kraftfodret för att se om det gör någon skilland.
 
Sv: Dålig mage

Mmm. kanske det. Försökte hitta en anatomibild om njurens placering tänkte om den kanske var placerad på någon speciell sida eller så...

Mmm. känns lite så, men då bara i vänster???

Mm. känns kanske inte som lite dålig i magen av gräs precis är lösningen..

Han avmaskades ju i höstas också.. Men frågan var om man då fick ut allt..

Har någon hört talas om nackbandsmask eller något sådant ( kommer inte ihåg riktigt vad det hette?)

Han var mager när han kom till oss, värre än vad som syns på bilden.

DSC00129.jpg


Men han är ju superblank i pälsen ( det borde de ju inte vara när de mår dåligt inombords, tycker man ju!) och när han fått första pro- equio i vintas gick han säkert upp 50 kg på hela kroppen...
 
Sv: Dålig mage

Min häst har haft liknande symptom; har ett bra tag haft mer eller mindre lös avföring, inte varit helt nöjd i ridningen (slagit mot skänkeln o liknande) och har emellanåt varit svår att hålla hullet på.
Efter mycket snack med veterinärer och provande med olika kurer verkar de som de äntligen har hittat ett fel på honom; ligamentet som håller en del av tarmen är för lång så tarmen ligger fel o stoppar upp. På tisdag ska han in för operation, korta upp ligamentet, förhoppningsvis blir han bättre.
Felet hittade veterinären när hon gick in och kände på han bakvägen, hon nådde inte ända fram till felläget men kände att tarmen drog iväg åt fel håll.
Kanske kan vara något att kolla på din häst och dom inte gjort de redan?
 
Sv: Dålig mage

1 dag ivomec, 7 dagar axilur och 1 dag ivomec igen.
VAD skulle syftet vara med detta? Jag har nog inte hört något värre, förrutom i USA...

Om mängden Axilur var dubblad togs även inkapslade larver MEN detta orsakar just de problem i magen som man vill undvika. Idag finns moxidektin (Cydectin) som gör samma sak men utan inflammationerna. Ni kan alltså ha orsakat magproblem med denna "behandling". Bandmask adresserades inte alls. Däremot nackbandmask som du frågade om.

En "dunderkur" som både är snäll mot magen och det faktiskt är mening med att ge är Cydectin Comp, EN gång. Inte nu alltså, låt magen vara nu från avmaskningsmedel om ni inte tar blodprov som påvisar bandmask.
 
Senast ändrad:
Sv: Dålig mage

Hästen blev bättre efter denna behandling och magproblemen fanns ju innan så vi har inte orsakat problemen med den behandlingen nej.

Veterinären som ordinerade det är mycket kompetent och vi litar på honom i detta fallet.


Kl* Nu har han iaf fått sin Coli Cure och än så länge ser det väldigt bra ut! Han är bra i magen och blir riden med glädje, så nu håller vi tummarna på att detta har gett resultat!
 
Sv: Dålig mage

Något som brukar vara bra är att ge ½ pkt bakjäst/dag i fodret som lite förebyggande och lugnande, jag provade efter ett tips på buke och det funkar kanonbra mot lösa och fisiga magar. Billigt är det också, 1,50 kr för två dagars giva.
Kanske kan vara nåt sen.
 
Sv: Dålig mage

Hästen blev bättre efter denna behandling och magproblemen fanns ju innan så vi har inte orsakat problemen med den behandlingen nej.
Inte orsakat början till problemen, men kan ha utökat problemen. Gav ni enkel eller dubbel dos Axilur de där 7 dagarna?

Veterinären som ordinerade det är mycket kompetent och vi litar på honom i detta fallet.
Och jag frågar igen - vad var syftet? Hur kompetent en veterinär än är så finns det absolut INGEN anledning att avmaska som han rekommenderade.

Ivermektin tar vuxna äggläggande maskar och "ungdomar", ingen resistens syns än i Sverige. Axilur däremot är lilla blodmasken kraftigt resistent mot. I enkel dos kommer den om man har tur åt 40%, men de som det kan komma åt har du redan dödat med ivermektinet. Med dubbel dos i 5 dagar dödar den även inkapslade larver, men varje larv orsakar en inflammation i tarmslemhinnan, precis det man vill undvika... Ivermektinet andra gången gör ingen nytta alls förrutom att låta de inkapslade larver man inte kommit åt "känna av" medlet ytterligare en gång och bli ännu starkare mot medlet = bygger upp resistens.

Allt detta och mycket mer finns att hämta i veterinärvetenskapliga artiklar och forskningsresultat t.ex. på PubMed.

Kl* Nu har han iaf fått sin Coli Cure och än så länge ser det väldigt bra ut! Han är bra i magen och blir riden med glädje, så nu håller vi tummarna på att detta har gett resultat!

DET är goda nyheter och skönt att höra. Magbesvär är aldrig kul.
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 799
Senast: Sirap
·
Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
700
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
710
Senast: Hazel
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
471
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp