Bukefalos 28 år!

Dålig ovana!

Lindsen

Trådstartare
Min häst har en riktigt dålig ovana! :mad:

När man ger honom hö så tar han glatt några tuggor, sparkar bak höet med frambenet och sedan Kissar han, rätt ner i höet.. luktar lite på höet och säger
-Nej tack! Det vill jag inte äta av.. och lämnar det.

Har aldrig sett en häst som gör såhär men undrar vart det kommer ifrån! Är det ett hingstbeteende? Är det för att markera höet som sitt? Fattar ingenting :confused:

Jag är tvungen att fodra allt hö i hönät högt upp från kisseriet, då äter han glatt.
Kan ju tillägga att han är lite kinkig med maten och äter inte vad som helst :cool: svårfödd och äter inte så mycket som jag skulle vilja.

Hade varit väldigt skönt att slippa hönätet, men provade att lägga in lite hö häromdagen, det tog inte många sekunder innan det kissades ner :grin:

Är det någon som har en idé om varför han gör såhär?? Vart kommer det här ifrån?
 
Sv: Dålig ovana!

Han kanske har sett sin mamma göra så och tagit efter? Det går lixom på automatik på något sätt när han gör det :confused:
 
Sv: Dålig ovana!

Jodå hade en unghingst här som tyckte om att göra så, jag uppfattde det som at han tyckte det var mysigare att kissa när han hade massa hö runt benen, tänkte att han nog vuxit upp i en djupt halmad box.

Han blev dock åthutad av äldste hingsten i hagen, så fick man inte bete sig, men det är nog svårt som människa att förändra det beteendet.
 
Sv: Dålig ovana!

Står hästen på halm?
Om inte så kanske hans ströbädd inte duger att kissa på som den är.
 
Sv: Dålig ovana!

Låter som min, han väntar länge med att kissa tills han får gå in i vindskyddet med massa av halm i. Spån i boxen går bra i yttersta nödfall, tack för det!
 
Sv: Dålig ovana!

min vallack gör likadant.. han tycker inte om att kissa om det inte finns mycket under magen.

har alltid hönät. om jag tar in honom innan jag hunnit strö ut ströt gräver han ut det från väggen och KANSKE kissar annars går han runt i cirklar och kollar läget vart det är mest strö. brukar vara snäll och puffa upp mer strö på kisse stället åt honom :D

så han gillar inte att det skvätter helt enkelt
 
Sv: Dålig ovana!

Många hästar gör så inte enbart vallacker. De gillar att böka runt med mulen/hovarna och sedan pissa/skita i maten. Gissar att det beror på att det är för att det skvätter mindre på benen. Inte så mycket att göra åt det utöver att "hägna in" maten via nät eller foderring.
 
Sv: Dålig ovana!

Vi hade en unghingst (~1år) som gjorde likadant där jag jobbade förut. Vi löste det helt enkelt genom att börja fodringen på morgonen med att ge honom en liten tuss som han fick "förstöra" och sen när alla andra fått mat fick han sin egentliga giva och åt den då normalt.
 
Sv: Dålig ovana!

Min gör lika dant. Sent kastrerad men vet inte om det beror på det. Verkar vara skönare att kissa när det inte skvätter :)
 
Sv: Dålig ovana!

Svarar alla!

Glömde att skriva att han har en väldigt tjock spånbädd, och det är inga bekymmer att kissa där. Han kissar rätt ofta, så fort det händer något. Det kan ju en del valacker göra, men när han får hö (som han kan kissa i) så ser man hur han nästan klämmer fram några droppar, så han kissar i det även om han inte är kissenödig s.a.s, som att han måste kissa ner själva höet. Fast sedan vill han ju inte äta av det och det går fort, hinner knappt blinka.

Jag fattar inte riktigt meningen med det.:confused: jag förstår om han inte hade haft en skön bädd att kissa i och gillade att kissa utan skvätt, men det är inga tveksamheter annars..

Kul att höra att det är fler hästar med detta konstiga beteendet iallafall!

Tipset om att ge honom en tuss att kissa ner och sedan ge givan var ju himla smart!! Det kanske man ska prova!!
 
Sv: Dålig ovana!

som flera före mig redan har sagt Känns det som om halm skulle vara något bra? Eller att lägga in en liten tuss som han får förstöra och sedan ta resten!
Funderar även på om man inte kan ha som en krubba? fast större för hö då :) Upphöjd så att han inte kommer åt att kissa i den :)

annars blir det nog till att packa hönät tyvärr!
 
Sv: Dålig ovana!

En hay-bar kanske kan funka?

Mitt sto kissar överallt. Gärna när hon står på gången men hon låter bli höet som tur är. ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 697
Senast: Bison
·
Gnägg Jag satt i bilen häromdagen och funderade lite över min man och hans personlighet. Jag svävade iväg i tankebanor och helt plötsligt hade...
2
Svar
34
· Visningar
2 403
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 692
Senast: ufot
·
Foder & Strö Linfrökross + soja som ger kvot på 6.57 Eller soja + lusern som ger kvot på 6.28 Att räkna på annat är stört omöjligt då proteinet inte...
Svar
7
· Visningar
748
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp