Dålig päls efter tandoperation

tott

Trådstartare
Min katt som har FORL (som det inte heter mera) blev av med två tänder igen för 2 veckor sedan. Ena tanden var man tvungen att kronamputera och den andra gick att dra ut. Katten såg genast efter operationen väldigt ruggig ut i pälsen...och gör det fortfarande. Läkningen verkar ha gått som den ska och katten fick smärtstillande i en vecka.
Någon annan som varit med om detta? Vad kan jag göra?
 
Vad säger veterinären? Jag tog ju bort tänder på Missia i två omgångar men det hände inget med pälsen så frågan är om det är relaterat.
 
Nå har inte ännu varit i kontakt med veterinären om det. Allt annat verkar ju ha gått bra.
Det här var tredje omgången tänder som drogs ut.
 
Tvättar den sig ordentligt? Kan den behöva en genomkamning, mina katter byter päls nu.
Nu har han börjat tvätta sig, vilket han, med facit i hand, har varit slarvig med efter operationen. Funderar om han har haft ont i tungan (de knyter väl fast tungan på nåt sätt vid op?) för jag har reagerat på att han slickat så kraftlöst då han t.ex har slickat min hand. Skyllde själv först på att han är lite vilse i munnen då en huggtand var borta, men nu när hela katten är piggare så har han ordentlig kraft i tungan också.

Köpte en pasta med allt en katt/hund som inte mår bra kan behöva (vitaminer och mineraler) och den har han fått 2 ggr per dag i några dagar nu. Pälsen är inte fullt lika ful mera, men det finns massor med förbättringspotential.
 
Nu har han börjat tvätta sig, vilket han, med facit i hand, har varit slarvig med efter operationen. Funderar om han har haft ont i tungan (de knyter väl fast tungan på nåt sätt vid op?) för jag har reagerat på att han slickat så kraftlöst då han t.ex har slickat min hand. Skyllde själv först på att han är lite vilse i munnen då en huggtand var borta, men nu när hela katten är piggare så har han ordentlig kraft i tungan också.

Köpte en pasta med allt en katt/hund som inte mår bra kan behöva (vitaminer och mineraler) och den har han fått 2 ggr per dag i några dagar nu. Pälsen är inte fullt lika ful mera, men det finns massor med förbättringspotential.

Ge honom ett bad så får han chansen att komma i kapp med pälsvården sas. Det gör också att löst hår lossnar mycket lättare.
 
Har han haft ont, kan han ju förknippa allt med smärta. Det är ofta på pälsen man ser om nått är fel, framförallt eftersom många katter slutar tvätta sig om de mår riktigt dåligt. Vilket ju din gjort.
Jag märkte mycket på min när hon fick mer och mer ont i höfterna att det började tova sig på "korset". Hon kom inte åt att tvätta sig där pga smärtan i höfterna och ryggen.

Bada eller åtminstone kamma bort all lös päls, så tror jag pälsen kommer hämta sig på ett kick ❤
 
Min katt som har FORL (som det inte heter mera) blev av med två tänder igen för 2 veckor sedan. Ena tanden var man tvungen att kronamputera och den andra gick att dra ut. Katten såg genast efter operationen väldigt ruggig ut i pälsen...och gör det fortfarande. Läkningen verkar ha gått som den ska och katten fick smärtstillande i en vecka.
Någon annan som varit med om detta? Vad kan jag göra?


Är du säker på att den är ok i munnen? Luktar fräscht och så?

Skönhetsmissen tog 13 tänder vid sin FORL-op förra året och blev klart påverkad, hon fick även en infektion i munnen och fick äta antibiotika 10 dar. Hon blev riktigt tufsig och ful i pälsen, jag försökte borsta och hjälpa till men antog att det skulle stabilisera sig när hon mådde bättre, började äta ordentligt och orkade sköta tvättningen. Hon fick extra kitten-foder för att inte tappa i vikt, men det tog nog en tre-fyra veckor i alla fall innan hon började se anständig ut igen.
 
Är du säker på att den är ok i munnen? Luktar fräscht och så?

Skönhetsmissen tog 13 tänder vid sin FORL-op förra året och blev klart påverkad, hon fick även en infektion i munnen och fick äta antibiotika 10 dar. Hon blev riktigt tufsig och ful i pälsen, jag försökte borsta och hjälpa till men antog att det skulle stabilisera sig när hon mådde bättre, började äta ordentligt och orkade sköta tvättningen. Hon fick extra kitten-foder för att inte tappa i vikt, men det tog nog en tre-fyra veckor i alla fall innan hon började se anständig ut igen.
Jag har luktat och känt och försökt kolla. Tror inte det handlar/handlade om inflammation (vilket han fick efter första tandop). Nu är pälsen mycket bättre och katten mycket piggare, så jag antar att det "bara" var smärta.
 

Liknande trådar

Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
497
Senast: tott
·
Katthälsa Mamma ringde nyss och berättade om senaste veterinärbesöket och funderar lite. Katten: Född 2008, inomhuskatt, pigg, lekfull men klart...
Svar
4
· Visningar
930
Senast: astronaut
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
945
Senast: Keb71
·
Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
2 885
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp