Dålig stämning i stallet – vems ansvar?

Amble

Trådstartare
Har gjort en ovetenskaplig undersökning då jag är medryttare sedan många år och får då möjligheten att besöka många stall. Det som slår mig är att det är så olika hur stall sköts och hur man skapar en god eller dålig stämning i ett stall. I Stockholm med omnejd finns det många små, privatdrivna stall. Ofta är det ett sätt för en hästägare att finansiera sitt egna intresse – inget fel i det. Problemet är att det ofta innebär att det rätt så ofta inte finns intresse för människor och de som hyr, utan bara för hösten. Har erfarenhet av sådant och det är sorgligt att det får förekomma, speciellt när det är ungdomar med i bilden. Finns absolut en massa bra, små stall också. Med ansvarsfulla ägare, ska sägas. Ofta går det att se på omsättningen av hästägare. En annan bra indikator är att det ska finnas ett bra forum för stallinformation, inte bara en facebookgrupp. Typ stallmöten.

Idag undrar jag hur det fungerar i era stall, stora som små?

Har ni stallmöten? Hur ofta? Varför inte? Bra eller dåligt?

Själv har jag varit med om sammankomster av alla de slag under mina mer än 25 år som hästägare och nu som medryttare. En del vettiga och givande, andra oproffsiga med härskartekniker där hästägarna blev totalt överkörda och där till slut ingen mer vågade öppna munnen.

Häromdagen sprang jag på ett färskt exempel i Nacka där det finns små och stora stall i området Kovik, som annars är ett bra område med många stall. Ett av de minsta stallen har just det problemen. Inga möten, härskarteknik, underhållande av information av hon som driver stallet.

Frågan är hur man ska anfalla och bearbeta det? Det är ofta inte mottagliga för kritik och så är det i detta fallet. Finns inte utrymme, men brist på stallplatser i Nacka. Men det är ju trist att enskilda människor ska förpesta ridsporten som annars är så uppfostrande. Vad är er åsikt?
 
Nuvarande stall: Inga möten. Stallägaren (pensionär) har ingen egen häst längre men bor på gården. Info och kommunikation sker via textmeddelanden. Bästa stallet jag varit i! Alla är generösa och hjälpsamma och löser eventuella problem tillsammans.

Gammalt stall: Regelbundna stallmöten. Stallägaren hade egna hästar. Tråkig stämning. Gnälligt.

Inte så enkelt att stallmöten ger bra stämning. Jag tror att stallägaren och alla andra som är i stallet är nyckeln till god stämning. Generositet och vettigt folk ger bra stämning.

Jag är medryttare och lägger mig inte i någonting. Stallägaren och hästägarna fattar besluten och jag accepterar.
 
Jag har stått i flera stall i Sthlmsområdet. Generellt avskyr jag kollektivstall, jag vill ha en stallägare med tydliga regler vad som gäller och inga självutnämnda stallfürers som ställer och styr, möten där ev problem tas upp men även för information. Kommunikation mellan stallägare och hyresgäster, samma regler som gäller alla utan undantag.
 
@Lingon Så kan det självklart också vara. Alldeles för mycket regler och styr för mycket. Men den erfarenhet jag har så har möten och kommunikation ofta varit till en fördel
 
Jag har aldrig stått i stall med stallmöten, jag föredrar en bra stallägare som sköter alltsammans. Är medryttare i ett stall nu med ca 15 inackorderingar och stämningen är bland det bästa jag upplevt och jag vet att stallägaren är ganska petig med vilka den tar in samt har klara och tydliga rutiner.
 
Dom stallen jag stod i som ung med min första häst va folk otroligt snälla, fanns inte mycket problem och man löste det ihop. Bara bra erfarenheter där.

Hade häst i Stockholm efter det. Första stallet vi stod i trivdes vi bra. Andra stallet va ett sådant vart folk flyttade jämt, väldigt bra tips att hålla koll på sånt när man letar stall. Va otroligt mycket konstigheter där. Sista stallet va bra men stort, fanns flera stall på anläggningen - tyvärr flyttade in en tjej som förstörde stämningen och mobbade en annan tjej (vi snackar då vuxna människor) och stall ägaren fick sätta ner foten och ta slut på det. Men den tjejen spridda en otroligt dålig stämning och hade jag haft kvar min häst hade jag nog flyttat till ett av dom andra stallen på samma anläggning då många personer som va där va väldigt snälla och tillmötesgående. Men är otroligt viktigt med en stall ägare som sätter ner foten om någon person beter sig illa.
 
Jag tycker bäst om när en stallansvarig är den som bestämmer och behandlar alla lika, och med tydliga rutiner som gäller alla oavsett vem man är kompis med. Gärna ett stallmöte varje termin där alla får möjlighet att komma till tals och gemensamma aktiviteter bestäms.

Aldrig mer kollektivstall, har erfarenhet av att den som skriker högst får som den vill på andras bekostnad.

Det som inte är roligt är om den som har stallet lyssnar på vissa men inte på andra. Där man låter några få personers intresse får gå före andras, eller då saker bestäms vid diskussioner dit inte alla är inbjudna. När man presenterar förändringar utan att alla berörda har blivit tillfrågade.

De stall där de varit sämst stämning är de där inte saker kommuniceras, där man som hästägare ställs inför beslut som inte diskuterats och där man inte fått vara delaktig. Där har det varit mycket skitsnack, många informella beslutsforum, verksamheten har anpassats till vissas behov och lett till att andra fått stå åt sidan.
Det har också varit väldigt otydligt vad som gäller när man tittar på stallplats, saker som utlovats har inte stämt när man väl flyttat in, eller så har det varit många saker som man förväntas göra eller betala som inte framgått vare sig vid visning eller i kontraktet.
 
Jag föredrar stall som drivs affärsmässigt och där det är tydligt att stallägaren bestämmer. Reglerna ska vara tydliga så att man vet vad som gäller, sen får man välja om man vill stå där eller inte. Önskemål kan man såklart ha men ändå stallägaren som bestämmer i slutändan.

Där jag står nu har vi möten vid behov. Hade tex när det kom väldigt många nya så att vi skulle lära känna varandra och prata ihop oss lite.
Stallmöten kan vara bra eller dåliga, inte om man har sådana eller inte som avgör hur bra stämning det är.
 
Jag föredrar stall som drivs affärsmässigt och där det är tydligt att stallägaren bestämmer. Reglerna ska vara tydliga så att man vet vad som gäller, sen får man välja om man vill stå där eller inte. Önskemål kan man såklart ha men ändå stallägaren som bestämmer i slutändan.

Där jag står nu har vi möten vid behov. Hade tex när det kom väldigt många nya så att vi skulle lära känna varandra och prata ihop oss lite.
Stallmöten kan vara bra eller dåliga, inte om man har sådana eller inte som avgör hur bra stämning det är.
Håller helt med, det är inte mötena som bestämmer om stämningen är bra, det är chefen eller stallägaren och även människorna. Men möten är ett bra sätt att fånga dåliga/bra saker. Och har chefen bestämt att det ska vara stallmöten, känns det ändå som om det finns en vilja att informera eller att få alla delaktiga
 
Håller helt med, det är inte mötena som bestämmer om stämningen är bra, det är chefen eller stallägaren och även människorna. Men möten är ett bra sätt att fånga dåliga/bra saker. Och har chefen bestämt att det ska vara stallmöten, känns det ändå som om det finns en vilja att informera eller att få alla delaktiga

Eller en vilja att toppstyra allt in i minsta detalj.
 
De bästa stall jag har stått i har varit väldigt små, max 2-4 hästägare där man känner varandra sen tidigare varav någon även äger stallet. Inga uppstyrda möten eller annat har behövts mer än möjligtvis ”fixardagar” utan man pratar helt enkelt när man ses. Eller väldigt stora stall med en stallchef som bestämmer allt. Inga möten där heller mer än om det finns någon form
av ridskola eller förening som har årsmöten.
Jag vill ha en bra person som är formell chef och bestämmer så det inte blir diskussionsklubb av det. Speciellt i större anläggningar så ska verkligen inte alla hästägare vara delaktiga i att utforma dagliga rutiner osv eftersom det blir så mycket problem. Då ser jag hellre en stallchef och en anläggning där jag gillar 80% av det som personen bestämmer och kan acceptera resten även om jag inte tycker det är optimalt.

Undviker helkollektiv som pesten eftersom det räcker med att få in en konstig människa eller tex att häst A sparkar häst B för att det ska skita sig totalt.
 
Senast ändrad:
Det är allas ansvar. Vad gäller förhållandet mellan stallägare och hyresgäst iallafall.

Kan bara ta mig själv som exempel, har stått inhyrd i ett tiotal olika stall med olika upplägg och har nu eget litet stall. Alla problem som någonsin har uppstått har grundat sig i att man inte har varit tydlig eller förstått vad man själv och den andre har för förväntningar. Det är JÄTTEVIKTIGT att man INNAN har avhandlat vad man har för förväntningar på varandra, annars kommer man snart vara tvungen att påpeka saker eller ”säga till”.

Det är också jätteviktigt att man kan föra en dialog utan att tonen blir anklagande. Det vet jag att jag behöver träna på.

Sen ska man komma ihåg att de flesta som driver små stall gör det mer eller mindre gratis, eller går rent av back. Det i sig är också en frustration.

TS skriver att man har inackorderingar för att finansiera sitt eget hästintresse - TS: du vet inte vad det kostar att driva ett stall, säger jag då.
 
Det är allas ansvar. Vad gäller förhållandet mellan stallägare och hyresgäst iallafall.

Kan bara ta mig själv som exempel, har stått inhyrd i ett tiotal olika stall med olika upplägg och har nu eget litet stall. Alla problem som någonsin har uppstått har grundat sig i att man inte har varit tydlig eller förstått vad man själv och den andre har för förväntningar. Det är JÄTTEVIKTIGT att man INNAN har avhandlat vad man har för förväntningar på varandra, annars kommer man snart vara tvungen att påpeka saker eller ”säga till”.

Det är också jätteviktigt att man kan föra en dialog utan att tonen blir anklagande. Det vet jag att jag behöver träna på.

Sen ska man komma ihåg att de flesta som driver små stall gör det mer eller mindre gratis, eller går rent av back. Det i sig är också en frustration.

TS skriver att man har inackorderingar för att finansiera sitt eget hästintresse - TS: du vet inte vad det kostar att driva ett stall, säger jag då.
Spännande svar. Vad har ansvar med ekonomi att göra? Förstår att det kan vara frustrerande att driva ett stall med dålig ekonomi - men betyder det att man har rätt att skapa dålig stämning? Är det så du menar?

Tycker inte att dessa frågor hör ihop. Och det är just det problemet jag påtalar och vill diskutera. Om man är bättre på att rida hästar än få ekonomi i sitt stall och därför känner sig frustrerad, innebär det att man låter det gå ut över stämningen i stallet?
 
1, stark stallägare som orkar vara den som bestämmer. Och orkar hålla på sina regler.

2, klara förväntningar (inte bara regler).

Men i slutänden är det personerna i stallet som gör det.

I stall A var det 17 boxar varav 12 hyrdes ut. Klara regler från stallägarna men de var olika för alla, utifrån vem som var "inne". Mna fick sköta sin egen grej. Ägarna körde kollektiv bestraffning när något inte passade dem.

Stall B, 16 boxar för inackorderingar, ägarna har ett eget stall längre bort. Klara regler och förväntningar. Alla ska följa samma regler. Stöttning från stallägarna som alltid har fokus på hästarnas bästa. De är också ganska bra på att se igenom det här med att bara för att någon pratar högst, betyder inte att de pratar för alla.

Det som gör det svårt är dock det här med personligheter. På 16 hästar så är vi kanske 25 människor som regelbundet är i stallet. Tyvärr, iom att stallägarna har ett eget stall, är de ofta inte är där när vi är där. Just nu finns det en del onödiga konflikter, inte pga stallet utan pga vuxna människor som är dumma i huvudet. Och ägarna hade säkert satt stopp för det om de sett/upplevt det men det gör de ju inte.
 
Spännande svar. Vad har ansvar med ekonomi att göra? Förstår att det kan vara frustrerande att driva ett stall med dålig ekonomi - men betyder det att man har rätt att skapa dålig stämning? Är det så du menar?

Tycker inte att dessa frågor hör ihop. Och det är just det problemet jag påtalar och vill diskutera. Om man är bättre på att rida hästar än få ekonomi i sitt stall och därför känner sig frustrerad, innebär det att man låter det gå ut över stämningen i stallet?
Du skrev i början att ”Ofta är det ett sätt för en hästägare att finansiera sitt egna intresse – inget fel i det. Problemet är att det ofta innebär att det rätt så ofta inte finns intresse för människor och de som hyr, utan bara för hösten” så det var helt enkelt svar på tal.

Rätt att skapa dålig stämning vet jag inte men lite ’my place, my rules’ annars bygg ditt eget stall ?

Vet inte om du är intresserad av monolog eller dialog men om vi utgår från att du faktiskt vill förstå varför stallägare kan upplevas bittra så kan jag förklara det lite grann, utgår från min egen erfarenhet men jag känner många fler stallägare med samma erfarenhet också:

Om jag har ett litet stall hemma, hyr ut en box inkl foder och strö till självkostnadspris men tänker ”jag bor ju ändå här, det är enklast att jag tar in och ut hästarna” så inser man snart att man gör ganska mycket jobb gratis. I mitt fall så kände jag mig utnyttjad väldigt snabbt. Inackorderingar som ställde krav på inköp och service trots att jag redan gick mer eller mindre back på deras hästar. Det här handlar ju om att vi inte hade avhandlat våra förväntningar. Dom tyckte ju att ”jag betalar ju och förväntar mig ditt och datt” medan jag kände att dom borde vara lite tacksamma för att jag tar in och ut deras hästar gratis.

En annan grej som retade mig var när inackorderingar inte kunde följa de regler jag satt eller respektera att vi skulle nyttja utrymmena gemensamt. Jag tjatade mer på dessa inackorderingar än jag gör på mina barn. Bajs utanför gödselcontainern, hö på hela stallplanen, amoniaklukt från boxen, de mockade ut massor av rent spån, sket i att mocka hage (!) hade sönder grejer, lämnade portar och dörrar öppna mitt i vinter . Ingen respekt över huvud taget. ”Vadå jag betalar ju”. 🤮🤮🤮🤮🤮
 
Håller helt med, det är inte mötena som bestämmer om stämningen är bra, det är chefen eller stallägaren och även människorna. Men möten är ett bra sätt att fånga dåliga/bra saker. Och har chefen bestämt att det ska vara stallmöten, känns det ändå som om det finns en vilja att informera eller att få alla delaktiga
Möten i sig säger ingenting, det är innehållet i mötena som visar var viljan ligger.
 
Du skrev i början att ”Ofta är det ett sätt för en hästägare att finansiera sitt egna intresse – inget fel i det. Problemet är att det ofta innebär att det rätt så ofta inte finns intresse för människor och de som hyr, utan bara för hösten” så det var helt enkelt svar på tal.

Rätt att skapa dålig stämning vet jag inte men lite ’my place, my rules’ annars bygg ditt eget stall ?

Vet inte om du är intresserad av monolog eller dialog men om vi utgår från att du faktiskt vill förstå varför stallägare kan upplevas bittra så kan jag förklara det lite grann, utgår från min egen erfarenhet men jag känner många fler stallägare med samma erfarenhet också:

Om jag har ett litet stall hemma, hyr ut en box inkl foder och strö till självkostnadspris men tänker ”jag bor ju ändå här, det är enklast att jag tar in och ut hästarna” så inser man snart att man gör ganska mycket jobb gratis. I mitt fall så kände jag mig utnyttjad väldigt snabbt. Inackorderingar som ställde krav på inköp och service trots att jag redan gick mer eller mindre back på deras hästar. Det här handlar ju om att vi inte hade avhandlat våra förväntningar. Dom tyckte ju att ”jag betalar ju och förväntar mig ditt och datt” medan jag kände att dom borde vara lite tacksamma för att jag tar in och ut deras hästar gratis.

En annan grej som retade mig var när inackorderingar inte kunde följa de regler jag satt eller respektera att vi skulle nyttja utrymmena gemensamt. Jag tjatade mer på dessa inackorderingar än jag gör på mina barn. Bajs utanför gödselcontainern, hö på hela stallplanen, amoniaklukt från boxen, de mockade ut massor av rent spån, sket i att mocka hage (!) hade sönder grejer, lämnade portar och dörrar öppna mitt i vinter . Ingen respekt över huvud taget. ”Vadå jag betalar ju”. 🤮🤮🤮🤮🤮
Av den anledningen hyr vi inte ut stallplats längre. Det blev mer jobb och irritation än trevligt sällskap och den hjälp ett par gånger per år som var min förhoppning.
 
Du skrev i början att ”Ofta är det ett sätt för en hästägare att finansiera sitt egna intresse – inget fel i det. Problemet är att det ofta innebär att det rätt så ofta inte finns intresse för människor och de som hyr, utan bara för hösten” så det var helt enkelt svar på tal.

Rätt att skapa dålig stämning vet jag inte men lite ’my place, my rules’ annars bygg ditt eget stall ?

Vet inte om du är intresserad av monolog eller dialog men om vi utgår från att du faktiskt vill förstå varför stallägare kan upplevas bittra så kan jag förklara det lite grann, utgår från min egen erfarenhet men jag känner många fler stallägare med samma erfarenhet också:

Om jag har ett litet stall hemma, hyr ut en box inkl foder och strö till självkostnadspris men tänker ”jag bor ju ändå här, det är enklast att jag tar in och ut hästarna” så inser man snart att man gör ganska mycket jobb gratis. I mitt fall så kände jag mig utnyttjad väldigt snabbt. Inackorderingar som ställde krav på inköp och service trots att jag redan gick mer eller mindre back på deras hästar. Det här handlar ju om att vi inte hade avhandlat våra förväntningar. Dom tyckte ju att ”jag betalar ju och förväntar mig ditt och datt” medan jag kände att dom borde vara lite tacksamma för att jag tar in och ut deras hästar gratis.

En annan grej som retade mig var när inackorderingar inte kunde följa de regler jag satt eller respektera att vi skulle nyttja utrymmena gemensamt. Jag tjatade mer på dessa inackorderingar än jag gör på mina barn. Bajs utanför gödselcontainern, hö på hela stallplanen, amoniaklukt från boxen, de mockade ut massor av rent spån, sket i att mocka hage (!) hade sönder grejer, lämnade portar och dörrar öppna mitt i vinter . Ingen respekt över huvud taget. ”Vadå jag betalar ju”. 🤮🤮🤮🤮🤮
Sånt där är inte heller kul om man är någon av de andra inackorderade.
Har varit med om att man slängt saker på marken eller struntat i att stänga stalldörren fast det var 10 minus ute och vattnet frös. Ursäkten har varit att man betalade så mycket så man borde få göra som man vill. Stallägaren var oerhört flat då den som gjorde det hade flera hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 611
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har läst en del trådar om gräl/konflikter mellan hästägare i stall, om det ena och det andra.. Tråkigt att höra att det finns så många...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 515
Senast: taccotad
·
Hästmänniskan Jag funderar på att byta stall till ett Active Stable. Jag tycker att idén verkar god och att stallet verkar fungera bra. Men jag...
Svar
4
· Visningar
935
Senast: Myy
·
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 682
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp