Dålig stämning i stallet – vems ansvar?

Exakt! Man blir ju tokig på sådant... Jag hatar verkligen att behöva säga till folk men man måste ju få påminna om sådant som är viktigt?

Jag håller verkligen med, men jag tror också att det är viktigt i t.ex. ett stall att göra det på ett konstruktivt sätt och inte hantera t.ex. irritation över att någon glömt mocka ridbanan för tionde gången genom att bli lika irriterad över att man tycker att någon torkat av diskbänken lite slarvigt vid ett enda tillfälle, eller vad det nu kan vara.
 
Jag tycker absolut man måste få påminna!
Sen blir ju en del människor kränkta för minsta lilla men det är väl deras problem..
Så är det verkligen... Hade en sådan i vårt stall. Hon blev GALEN när man bara försökte säga saker till henne i ren välmening. Gick så långt att hon började anklaga mig för saker jag inte gjort bara för att hon hatade mig så mycket.
 
Man kan ju påminna på ett trevligt sätt. Det brukar jag försöka göra, även när jag egentligen håller på att koka över av irritation😆

Men det är verkligen sjukt irriterande med folk som fullständigt struntar i att följa enkla ordningsregler..
Ibland känner jag mig som någon slags extramorsa i stallet. Det är inte roligt att behöva påminna hela tiden..
Problemet uppstår ju när vederbörande säger emot eller viftar bort konsekvenserna.
När någon svarar typ "sköt du ditt" eller "spela roll" så blir jag faktiskt arg på riktigt.
Det blir ju lika kallt eller skräpigt oavsett.
 
Självklart måste man kunna ta itu med återkommande problem och jag är övertygad om att det finns tillfällen då man behöver skärpa tonen. Det jag syftar på är arga tillsägelser för småsaker, eller suckar och himlanden med ögonen första gången då någon glömmer eller gör fel. Vissa hugger på allt, både stort och smått.

Stora viktiga grejer ska för det första stå tydligt i stallreglerna, för det andra påminnas om vid behov av stallägaren eller den stallansvariga. Vet man att det är samma personer som gör samma missar gång på gång - ja, då får den ansvariga ta det med personerna och kanske ha någon typ av konsekvenstrappa.

Fast jag känner att om någon totalt struntar i att följa de mest logiska och vettiga regler och istället förstör för alla andra ska det inte vara någon konsekvenstrappa. Då måste den personen förstå att alla andra är vansinnigt irriterade på en och kunna hantera att bli tillsagd.
 
Litet fler anekdoter.
Hyresgästen som hyrde hus och två boxar av fem i stallet och skrek åt mig och mina vänner att vi skulle "ut ur hans stall".
De fick flytta.
När jag som ung var medryttare åt en kompis i ett stall med tjejjer som hjäptes åt och en av tjejjerna skaffade sig en dubbelt så gammal "pojkvän" som skulle bestämma över "småflickorna".
Då flyttade vi och han fick som han ville - stallet för sig själv.
 
Frågan är hur man ska hantera att samma personer struntar i samma regler gång på gång, saker som drabbar andra?
De två exempel jag tänker på är de som aldrig låste sadelkammaren trots åtskilliga påminnelser och de som aldrig klarade av att stänga dörrar som behövdes vara stängda på vintern för att inte allt vatten skulle frysa.
Jag tänker att det ofta inte handlar om "glömska" hos sådana personer utan bara en stark åsikt hos dem att de tycker att saker ska vara på annat vis och när de inte får gehör för sina önskemål agerar de ut det istället.

Som hästägaren som aldrig, aldrig, aldrig kopplade sin hund i stallet trots hur många tillsägelser som helst och tydlig information om att det var gårdsägaren (som inte var inblandad i stallet alls) som hade "lös-hund-förbud". Det är klart att hon inte "glömde" koppla sin hund. Hon sket i det för hon tyckte hennes hund hade rätt att vara lös. Eller som precis i ditt fall; de som aldrig stängde dörrarna på vintern, trots att vattnet riskerade att frysa.

Jag tror på att inte bara påminna utan istället verkligen gå till botten med motiven till beteendet, och fråga "hur kommer det sig att du inte stänger dörrarna? Varför kopplar du inte din hund trots att jag sagt till dig så många gånger?". Jag blev irriterad på en stallkamrat i dörr-frågan och ställde den frågan och då sa hon helt enkelt att "jag vill inte att det ska bli instängd luft i stallet". Helt plötsligt hade vi åtminstone två konkurrerande prioriteringar att diskutera istället för att ena sidan bara predikade "stäng dörren, stäng dörren", utan framgång (och om man nu bara får "jag glömmer" till svar kan man ju alltid kontra med "okej, men nu är det viktigt att stänga dörrarna, vad behöver du för att kunna komma ihåg det?"

Visst, det kanske kan uppfattas som "mästrande" eller förminskande men jag tycker att man i egenskap av stallchef/gårdsägare/osv har rätt att gå till botten med varför saker inte sköts och ta till de åtgärder som krävs för att saker ska skötas. Konsekvenserna kan bli ödesdigra: just i stallet där folk glömde stänga dörrarna frös faktiskt vattnet en dag, och någon dag senare när det blev 10 plus lossnade isen plötsligt och sprängde röret. Det resulterade i en enorm vattenläcka, ett totalt översvämmat stall, och 20 hästar som fick stå ute flera nätter mitt i vintern medan stallet röjdes upp. För att inte tala om reparationskostnader och att vattnet var avstängt flera dagar.

Lång utläggning men min slutsats blir: man ska inte kunna komma undan med slarv och misskötsel med förevändningen att "man glömmer".
 
Jag tänker att det ofta inte handlar om "glömska" hos sådana personer utan bara en stark åsikt hos dem att de tycker att saker ska vara på annat vis och när de inte får gehör för sina önskemål agerar de ut det istället.

Som hästägaren som aldrig, aldrig, aldrig kopplade sin hund i stallet trots hur många tillsägelser som helst och tydlig information om att det var gårdsägaren (som inte var inblandad i stallet alls) som hade "lös-hund-förbud". Det är klart att hon inte "glömde" koppla sin hund. Hon sket i det för hon tyckte hennes hund hade rätt att vara lös. Eller som precis i ditt fall; de som aldrig stängde dörrarna på vintern, trots att vattnet riskerade att frysa.

Jag tror på att inte bara påminna utan istället verkligen gå till botten med motiven till beteendet, och fråga "hur kommer det sig att du inte stänger dörrarna? Varför kopplar du inte din hund trots att jag sagt till dig så många gånger?". Jag blev irriterad på en stallkamrat i dörr-frågan och ställde den frågan och då sa hon helt enkelt att "jag vill inte att det ska bli instängd luft i stallet". Helt plötsligt hade vi åtminstone två konkurrerande prioriteringar att diskutera istället för att ena sidan bara predikade "stäng dörren, stäng dörren", utan framgång (och om man nu bara får "jag glömmer" till svar kan man ju alltid kontra med "okej, men nu är det viktigt att stänga dörrarna, vad behöver du för att kunna komma ihåg det?"

Visst, det kanske kan uppfattas som "mästrande" eller förminskande men jag tycker att man i egenskap av stallchef/gårdsägare/osv har rätt att gå till botten med varför saker inte sköts och ta till de åtgärder som krävs för att saker ska skötas. Konsekvenserna kan bli ödesdigra: just i stallet där folk glömde stänga dörrarna frös faktiskt vattnet en dag, och någon dag senare när det blev 10 plus lossnade isen plötsligt och sprängde röret. Det resulterade i en enorm vattenläcka, ett totalt översvämmat stall, och 20 hästar som fick stå ute flera nätter mitt i vintern medan stallet röjdes upp. För att inte tala om reparationskostnader och att vattnet var avstängt flera dagar.

Lång utläggning men min slutsats blir: man ska inte kunna komma undan med slarv och misskötsel med förevändningen att "man glömmer".
Jag säger inte emot dig, men har så svårt att tänka mig att man vill att ens egna och andras saker ska stjälas ur sadelkammaren. Eller om man tycker att det är bra att hästarnas vattenkoppar fryser. De blir ju själva drabbade:confused:
Gång efter gång kom jag till stallet när det var upptänt överallt, inklusive toa och kök. Dörren till sadelkammaren stod öppen liksom dörrarna till toaletten och köket. Då visste man att det var en vuxen människa i min egen ålder som åkt iväg på träning. Trots snälla uppmaningar på tavlan om att släcka och stänga efter sig. Gång på gång på gång upprepades beteendet. Jag ville så gärna fråga om personen glömde att stänga och låsa sin egen ytterdörr men gjorde givetvis inte det.
 
Fast jag känner att om någon totalt struntar i att följa de mest logiska och vettiga regler och istället förstör för alla andra ska det inte vara någon konsekvenstrappa. Då måste den personen förstå att alla andra är vansinnigt irriterade på en och kunna hantera att bli tillsagd.
Jag tror att vi pratar om delvis olika saker.

Det jag menar är när precis allt som man överhuvudtaget kan tänka sig att irritera sig på blir en stor grej. Även om man t.ex. är ett etablerat stallgäng där alla kan och försöker följa reglerna. Om någon då gör en liten miss och det alltid finns folk som hugger lika mycket på liten grej och stor och viktig grej - då har man bäddat för dålig stämning.

Med konsekvenstrappa menar jag t.ex. 1. stallägaren tar upp det med personen 2. personen får, inte vet jag, betala straffavgift eller något (25 kr varje gång man glömmer mocka ridbanan). 3. personen blir uppsagd. Då händer det ju något - till skillnad från de här ständiga tillsägelserna, suckarna och tjatet som inte skapar förändring utan bara dålig stämning.

Allt det här bygger förstås på att det finns en person som har ansvaret och som också tar det ansvaret.
 
Jag tror att vi pratar om delvis olika saker.

Det jag menar är när precis allt som man överhuvudtaget kan tänka sig att irritera sig på blir en stor grej. Även om man t.ex. är ett etablerat stallgäng där alla kan och försöker följa reglerna. Om någon då gör en liten miss och det alltid finns folk som hugger lika mycket på liten grej och stor och viktig grej - då har man bäddat för dålig stämning.

Med konsekvenstrappa menar jag t.ex. 1. stallägaren tar upp det med personen 2. personen får, inte vet jag, betala straffavgift eller något (25 kr varje gång man glömmer mocka ridbanan). 3. personen blir uppsagd. Då händer det ju något - till skillnad från de här ständiga tillsägelserna, suckarna och tjatet som inte skapar förändring utan bara dålig stämning.

Allt det här bygger förstås på att det finns en person som har ansvaret och som också tar det ansvaret.
Det gör vi nog. Jag tänker främst på det som faktiskt är självklart, som att stänga boxdörrarna vid fodring och låsa sadelkammaren. När man äventyrar hästarnas hälsa och säkerhet eller andra människors saker.
Kan man inte hantera att bli tillsagd när man missar detta får man nog jobba med sig själv.

Det du skriver om är något annat än det jag tänker på. Det var väldigt länge sedan jag råkade ut för något sådant så jag tänkte inte i de banorna.
 
Det gör vi nog. Jag tänker främst på det som faktiskt är självklart, som att stänga boxdörrarna vid fodring och låsa sadelkammaren. När man äventyrar hästarnas hälsa och säkerhet eller andra människors saker.
Kan man inte hantera att bli tillsagd när man missar detta får man nog jobba med sig själv.

Det du skriver om är något annat än det jag tänker på. Det var väldigt länge sedan jag råkade ut för något sådant så jag tänkte inte i de banorna.

Jag håller verkligen med om att det inte får förekomma saker som riskerar hästarnas väl. Och jag menar som sagt inte att man alltid ska tassa på tå runt varandra i stallet. Det jag syftar på är just det där jag skrev i mitt första inlägg och det jag upplevt flera gånger, dvs. personer som uppenbart tar ut sin vardagsirritation i stallet och som gör exakt allt till ett lika stort problem.

Sedan tycker jag att det primärt är stallägare/stallansvarig som ska sköta tillsägelsen när det gäller allvarliga saker. Med det menar jag inte att man aldrig ska kunna ta upp problem sinsemellan.
 
Fast jag känner att om någon totalt struntar i att följa de mest logiska och vettiga regler och istället förstör för alla andra ska det inte vara någon konsekvenstrappa. Då måste den personen förstå att alla andra är vansinnigt irriterade på en och kunna hantera att bli tillsagd.
Om en sån person upprepande gånger skiter i att stänga dörrar, städa efter sig och massor andra problem, då anser jag det är stallägaren ansvar att ge en varning och då säga med en varning till så blir personen uppsagd. Jag tycker inte dom som hyr stallplats skall behöva ta dom problemen om en annan inhyrd person beter sig gränslöst.
 
Det är ju ganska stor skillnad på att aldrig stänga dörren så att vattnet fryser, inte låsa sadelkammaren så saker kan bli stulna och saker som liknar dessa, eller att en del bara måste klaga och gnälla över precis allting andra gör. Stäng dörren så inte vattnet fryser är inte jämförbart med "varför har du de ridbyxorna, de är så jävla fula", "varför tävlar du för den klubben, den är ju skitdålig", "varför har du den hästrasen, den är ju helt värdelös" eller "du som inte har barn får ta alla stallpass hela jul- och nyårshelgen" som jag råkat ut för fler gånger än jag kan räkna till.

Om man ruttnar på att säga till person X för tretusenfemtioelfte gången att stänga dörren och säger till på ett kanske inte helt trevligt sätt har jag full förståelse för det. Men inte att bli lika förbannad som att någon har skitit i att stänga dörren för tretusenfemtioelfte gången i rad för att en person i stallet "vägrar göra som hen blir tillsagd" och byta till ett par ridbyxor som faller dig i smaken.
 
Man kan ju påminna på ett trevligt sätt. Det brukar jag försöka göra, även när jag egentligen håller på att koka över av irritation😆

Men det är verkligen sjukt irriterande med folk som fullständigt struntar i att följa enkla ordningsregler..
Ibland känner jag mig som någon slags extramorsa i stallet. Det är inte roligt att behöva påminna hela tiden..
Jag brukade ofta påminna om att stänga sadelkammardörren. Mest för att jag skulle vara en av dom som skulle lida om stallägaren stängde av elementet pga öppen dörr.

Å andra sidan var jag säkert en sån där småpåve... Men jag försökte vara det på ett hjälpsamt och trevligt sätt.

Efter stallflytten har jag en bra kommunikation med hon som driver nya stallet (ja vi har känt varann i evigheter) och det är så skönt att vi är på samma våglängd i nästan allt. Vill jag ändra nåt eller förbättra nåt runt mina hästar frågar jag om det är ok och det är det oftast. Ibland tänker vi samma tanke så när jag frågar har hon redan tänkt på det :-).
 
En anekdot. I ett stall skulle hästägarna mocka hagarna. Hur detta skedde var upp till de som delade hage med varandra. Samma med att fylla vatten. Vissa tyckte att mocka var att ta några högar nån dag i veckan, andra att det var att tömma hela hagen på bajs. Vattnet kunde fyllas på eller faktiskt bytas. Olika beroende på vem som gjorde det. Ibland fylldes det inte pga "glömde". Vissa hagar hade alltid konflikter, andra körde bara på och funkade jättebra (man blev besviken när man kom ut i hagen och bara hittade några få högar för nån redan varit där).

De hagar som inte funkade tyckte stallägarna att "de får ni lösa själva". Som gjort för en bra miljö i stallet ;-).
 
Det här med att påminna snällt… Det går typ inte med vissa människor, då dom tar allt man säger som kritik.

Jag tror ändå att det gäller att förankra vilka förväntningar man har på varandra för att det ska funka.
 
Jag tror också jag kan låta som en stall-Hitler ibland. Mina hästar har väldigt specifika behov och jag är evigt tacksam över att stallägaren är helt ok med det och att jag "får bestämma" över det. Däremot de andra i stallet (eller ja, en av de) har kallat mig gnällkärring helt öppet och jag har som motto att inte lägga mig i andras skötsel osv men ibland gör jag det. Jag lägger mig aldrig i hur folk rider, vad de har för grejer osv men jag lägger mig när något för mig är så otroligt konstigt eller att folk skiter i saker. De kan vara att de glömmer fodra mina hästar, de släcker inte, de krattar inte, de sopar inte, helt plötsligt har de byggt om hagar så det blir farligt (utan att fråga de andra som har hästar i samma hage) osv osv.
 
En till gnällkärring här!
Jag påminner konstant om att sopa efter sig, tömma silen i spolspiltan när man ser att vattnet inte rinner undan, ha ventilationen igång, ha ytterdörrar öppna när det inte är frysrisk, ha ytterdörrar stängda när det är frysrisk, inte lämna skräp och saker överallt osv.

Går även konstant och plockar, städar och sopar. Till viss del vet jag att jag har lite högre krav på tex sopning än andra så jag tjatar inte konstant, men det finns ju gränser.
Ser dock alltid till att försöka mer uppmana än gnälla 😊
 
En till gnällkärring här!
Jag påminner konstant om att sopa efter sig, tömma silen i spolspiltan när man ser att vattnet inte rinner undan, ha ventilationen igång, ha ytterdörrar öppna när det inte är frysrisk, ha ytterdörrar stängda när det är frysrisk, inte lämna skräp och saker överallt osv.

Går även konstant och plockar, städar och sopar. Till viss del vet jag att jag har lite högre krav på tex sopning än andra så jag tjatar inte konstant, men det finns ju gränser.
Ser dock alltid till att försöka mer uppmana än gnälla
😊
Människor är olika, och jag skulle aldrig orka stå i ett stall där jag konstant behövde påminna om saker eller där folk konstant påminde mig - eller där någon hela tiden gick och plockade och sopade där jag är, innan jag är klar. Det skulle jag inte fixa på jobbet eller hemma heller, för den delen. Men om man själv inte tycker det är jobbigt och om det är vad som behövs för rimlig ordning i stallet, så funkar det ju.

Man kan ju bara tala ur egen erfarenhet och jag står verkligen inte ut när det, i ett fungerande stall, kommer in människor som ska ändra på ordningen eller kräver att alla automatiskt ska förstå just deras ordning. Det motsatta gäller förstås också - flyttar man till ett stall där minsta strå plockas upp på tio sekunder, så anpassar man sig till det.

Helt ärligt tror jag att lite mer anpassningsvilja bland rätt många hästmänniskor skulle luckra upp en stor portion dålig stämning. Har man inte eget stall kan man inte få det som man vill ha det hundra procent av tiden.
 
Det är ju ganska stor skillnad på att aldrig stänga dörren så att vattnet fryser, inte låsa sadelkammaren så saker kan bli stulna och saker som liknar dessa, eller att en del bara måste klaga och gnälla över precis allting andra gör. Stäng dörren så inte vattnet fryser är inte jämförbart med "varför har du de ridbyxorna, de är så jävla fula", "varför tävlar du för den klubben, den är ju skitdålig", "varför har du den hästrasen, den är ju helt värdelös" eller "du som inte har barn får ta alla stallpass hela jul- och nyårshelgen" som jag råkat ut för fler gånger än jag kan räkna till.

Om man ruttnar på att säga till person X för tretusenfemtioelfte gången att stänga dörren och säger till på ett kanske inte helt trevligt sätt har jag full förståelse för det. Men inte att bli lika förbannad som att någon har skitit i att stänga dörren för tretusenfemtioelfte gången i rad för att en person i stallet "vägrar göra som hen blir tillsagd" och byta till ett par ridbyxor som faller dig i smaken.
Nej men det där är ju bara sjukt. Gnäller man på andras ridbyxor eller liknande och förväntar sig att personen ska anpassa sig har man stora problem som inte sitter i någon annan än en själv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 610
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har läst en del trådar om gräl/konflikter mellan hästägare i stall, om det ena och det andra.. Tråkigt att höra att det finns så många...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 512
Senast: taccotad
·
Hästmänniskan Jag funderar på att byta stall till ett Active Stable. Jag tycker att idén verkar god och att stallet verkar fungera bra. Men jag...
Svar
4
· Visningar
934
Senast: Myy
·
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 682
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp