Dålig stämning i stallet – vems ansvar?

Människor är olika, och jag skulle aldrig orka stå i ett stall där jag konstant behövde påminna om saker eller där folk konstant påminde mig - eller där någon hela tiden gick och plockade och sopade där jag är, innan jag är klar. Det skulle jag inte fixa på jobbet eller hemma heller, för den delen. Men om man själv inte tycker det är jobbigt och om det är vad som behövs för rimlig ordning i stallet, så funkar det ju.

Man kan ju bara tala ur egen erfarenhet och jag står verkligen inte ut när det, i ett fungerande stall, kommer in människor som ska ändra på ordningen eller kräver att alla automatiskt ska förstå just deras ordning. Det motsatta gäller förstås också - flyttar man till ett stall där minsta strå plockas upp på tio sekunder, så anpassar man sig till det.

Helt ärligt tror jag att lite mer anpassningsvilja bland rätt många hästmänniskor skulle luckra upp en stor portion dålig stämning. Har man inte eget stall kan man inte få det som man vill ha det hundra procent av tiden.
Nej klart man inte kan få 100%. Men man kan förvänta sig att folk håller ordning på sina saker (inte lämnar saker överallt när de åker hem) och att de följer de regler som gäller i stallet.
Jag gnäller inte när jag tycker folk sopar slarvigt, men jag påminner om att sopa om folk inte gör det alls.
 
Nej klart man inte kan få 100%. Men man kan förvänta sig att folk håller ordning på sina saker (inte lämnar saker överallt när de åker hem) och att de följer de regler som gäller i stallet.
Jag gnäller inte när jag tycker folk sopar slarvigt, men jag påminner om att sopa om folk inte gör det alls.
Och det tycker jag är helt rimligt.
 
Nej men det där är ju bara sjukt. Gnäller man på andras ridbyxor eller liknande och förväntar sig att personen ska anpassa sig har man stora problem som inte sitter i någon annan än en själv.

Haha, plötsligt kom jag på en händelse som påminner lite om det där med ridbyxgnället. För ganska många år sen skulle jag ställa ut min häst, och var löjligt noga med manvård under en lång period: jag flätade hela rasket och silvertejpade ändarna så att topparna inte skulle slitas. En dag kom en mamma till en tonårstjej i stallet och gav mig en burk silikonsnoddar. "Min dotter tycker att det är så fult med silvertejpen, så vi köpte de här till dig."

Jag tror att jag mest skrattade åt hela grejen - idag är det inte säkert att jag skulle ta lika lätt på det efter att ha stött på många fler hästmänniskor som lägger sig i saker de inte har med att göra. Men det spelade säkert in att tjejen var mycket yngre än mig och hade välfriserade hopp-ponnyer med matchande utrustning medan jag hade, eh, en helt annan sorts häst.
 
Jag tänker att det ofta inte handlar om "glömska" hos sådana personer utan bara en stark åsikt hos dem att de tycker att saker ska vara på annat vis och när de inte får gehör för sina önskemål agerar de ut det istället.

Som hästägaren som aldrig, aldrig, aldrig kopplade sin hund i stallet trots hur många tillsägelser som helst och tydlig information om att det var gårdsägaren (som inte var inblandad i stallet alls) som hade "lös-hund-förbud". Det är klart att hon inte "glömde" koppla sin hund. Hon sket i det för hon tyckte hennes hund hade rätt att vara lös. Eller som precis i ditt fall; de som aldrig stängde dörrarna på vintern, trots att vattnet riskerade att frysa.

Jag tror på att inte bara påminna utan istället verkligen gå till botten med motiven till beteendet, och fråga "hur kommer det sig att du inte stänger dörrarna? Varför kopplar du inte din hund trots att jag sagt till dig så många gånger?". Jag blev irriterad på en stallkamrat i dörr-frågan och ställde den frågan och då sa hon helt enkelt att "jag vill inte att det ska bli instängd luft i stallet". Helt plötsligt hade vi åtminstone två konkurrerande prioriteringar att diskutera istället för att ena sidan bara predikade "stäng dörren, stäng dörren", utan framgång (och om man nu bara får "jag glömmer" till svar kan man ju alltid kontra med "okej, men nu är det viktigt att stänga dörrarna, vad behöver du för att kunna komma ihåg det?"

Visst, det kanske kan uppfattas som "mästrande" eller förminskande men jag tycker att man i egenskap av stallchef/gårdsägare/osv har rätt att gå till botten med varför saker inte sköts och ta till de åtgärder som krävs för att saker ska skötas. Konsekvenserna kan bli ödesdigra: just i stallet där folk glömde stänga dörrarna frös faktiskt vattnet en dag, och någon dag senare när det blev 10 plus lossnade isen plötsligt och sprängde röret. Det resulterade i en enorm vattenläcka, ett totalt översvämmat stall, och 20 hästar som fick stå ute flera nätter mitt i vintern medan stallet röjdes upp. För att inte tala om reparationskostnader och att vattnet var avstängt flera dagar.

Lång utläggning men min slutsats blir: man ska inte kunna komma undan med slarv och misskötsel med förevändningen att "man glömmer".
I detta fall hade egentligen båda rätt. Stänger man inte dörren fryser vattnet. Men har man öppet får hästarna klart bättre ventilation. Lösningen skulle i mina ögon va, fixa så rören inte fryser så man kan ha öppet
 
I detta fall hade egentligen båda rätt. Stänger man inte dörren fryser vattnet. Men har man öppet får hästarna klart bättre ventilation. Lösningen skulle i mina ögon va, fixa så rören inte fryser så man kan ha öppet
Visst är det bra med frostfria rör men det kan bli dyrt. Om det är värt det beror på och oavsett vilket så får man utgå från nuläget. Det går liksom inte att ha öppet för att man borde ha fixat rören.
 
Visst är det bra med frostfria rör men det kan bli dyrt. Om det är värt det beror på och oavsett vilket så får man utgå från nuläget. Det går liksom inte att ha öppet för att man borde ha fixat rören.

Det beror ju också på hur luften blir i stallet med dörrarna stängda. Om ventilationen är beroende av att dörrarna är öppna så blir det ju inte bra att ha dem stängda.
 
Det beror ju också på hur luften blir i stallet med dörrarna stängda. Om ventilationen är beroende av att dörrarna är öppna så blir det ju inte bra att ha dem stängda.
Givetvis, men jag tror få stallägare vill riskera frusna rör om det kan undvikas. Oftast är det bara när det är som kallast och när hästarna är ute. Är hästarna inne så fryser rören sällan.
 
Visst är det bra med frostfria rör men det kan bli dyrt. Om det är värt det beror på och oavsett vilket så får man utgå från nuläget. Det går liksom inte att ha öppet för att man borde ha fixat rören.
I just det stallet som var väldigt luftigt med bra ventilation handlade det om att man behövde stänga dörren till toa och kök när det var under en viss minusgrad, så det var inte något som påverkade hästarnas lufttillförsel.
 
Ett tillägg; de flesta stall har undertrycksventilation som förstörs om dörrar står öppna. Folk tror alltså att de gör rätt när dörren lämnas öppen men istället blir luftflödena i stallet felaktiga och det är stor risk att ventilationen inte längre fungerar. Så tråkigt att denna missuppfattning (öppna dörrar = bra luft) fortfarande sprids.
 
Ett tillägg; de flesta stall har undertrycksventilation som förstörs om dörrar står öppna. Folk tror alltså att de gör rätt när dörren lämnas öppen men istället blir luftflödena i stallet felaktiga och det är stor risk att ventilationen inte längre fungerar. Så tråkigt att denna missuppfattning (öppna dörrar = bra luft) fortfarande sprids.
Fast nja, det behövs en bra luftström genom stallet så beroende på vart boxdörrarna är så behöver det inte alls vara negativt med öppna dörrar.
 
Fast nja, det behövs en bra luftström genom stallet så beroende på vart boxdörrarna är så behöver det inte alls vara negativt med öppna dörrar.
Nu pratade jag om stall med undertrycksventilation (står tydligt i texten). Då ska tilluften tas in genom tilluftsdon i varje box. Stora öppningar såsom dörrar göra att undertrycker försvinner (om det inte finns en rejäl fläkt kanske).
 
Ett tillägg; de flesta stall har undertrycksventilation som förstörs om dörrar står öppna. Folk tror alltså att de gör rätt när dörren lämnas öppen men istället blir luftflödena i stallet felaktiga och det är stor risk att ventilationen inte längre fungerar. Så tråkigt att denna missuppfattning (öppna dörrar = bra luft) fortfarande sprids.
Jag kan inte komma på så många stall som har sån ventilation?
Är det verkligen det vanligaste?
 
Jag kan inte komma på så många stall som har sån ventilation?
Är det verkligen det vanligaste?

Det undrar jag också.

Mer vanligt i medelstora till större stallar. Men skulle tippa på att det allra vanligaste är någon form av självdrag
Ja visst är det vanligare i större stallar, men det är också fortfarande vanligt att mindre och gamla stall saknar fungerande ventilation helt.
De flesta vet nog inte ens hur ventilationen i sitt stall fungerar, eller ska fungera.

Men nu går vi helt ot.
 
Ja visst är det vanligare i större stallar, men det är också fortfarande vanligt att mindre och gamla stall saknar fungerande ventilation helt.
De flesta vet nog inte ens hur ventilationen i sitt stall fungerar, eller ska fungera.

Men nu går vi helt ot.
Om man inte vet får man väl utgå från hur luften känns. Blir luften märkbart bättre av öppna dörrar så är det ju uppenbarligen ett fungerande koncept :)
 
Ja visst är det vanligare i större stallar, men det är också fortfarande vanligt att mindre och gamla stall saknar fungerande ventilation helt.
De flesta vet nog inte ens hur ventilationen i sitt stall fungerar, eller ska fungera.

Men nu går vi helt ot.
Det kan jag hålla med om. Ventilationen var typ det första som åtgärdades när jag flyttade in och ändå vart det inte 100 % bra utan krävde några vändor av mätningar och funderingar innan lösning blev. Vill inte ha surrande ljud i stallet. Det värsta som finns! Men luften måste vara bra.

Ja Off topic men såg att det pratades om ventilation och det är så intressant ämne så kunde inte låta bli att kommentera:o
 
Men även diskussionen om att stänga dörrar är off topic. Ursprunget handlar om vems ansvar det är att de som uppehåller sig i stallet uppför sig som vettiga människor och är någorlunda trevliga mot varandra. Eller om det var en fritidsverksamhet för barn det handlade om, svårt att tolka TS ursprungsinlägg där.

Många gamla stall har ventilationssystem, men det händer att okunniga hästägare sätter igen trumman för att de är rädda för kallras. Och också proppar igen tilluftshålen i väggen.
 
I detta fall hade egentligen båda rätt. Stänger man inte dörren fryser vattnet. Men har man öppet får hästarna klart bättre ventilation. Lösningen skulle i mina ögon va, fixa så rören inte fryser så man kan ha öppet

Undrar om det var så dom tänkte hos mig. Jobbigt när man har projekterat och installerat mekanisk ventilation för x antal tusenlappar och dörrarna SKA hållas stängda.
 
Undrar om det var så dom tänkte hos mig. Jobbigt när man har projekterat och installerat mekanisk ventilation för x antal tusenlappar och dörrarna SKA hållas stängda.
Vet inte riktigt vad du vill med ditt inlägg, men har man som du så dra ju dörrarna vara låsta. Men då vet de inhyrda att det finns fungerade ventilation.
Vi har en överdimensionerad ventilation i ena stallet ,det andra är ett utestall med uppvärmda vattenhinkar. Vi har INGA vattenkoppor någonstans
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 661
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har läst en del trådar om gräl/konflikter mellan hästägare i stall, om det ena och det andra.. Tråkigt att höra att det finns så många...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 528
Senast: taccotad
·
Hästmänniskan Jag funderar på att byta stall till ett Active Stable. Jag tycker att idén verkar god och att stallet verkar fungera bra. Men jag...
Svar
4
· Visningar
943
Senast: Myy
·
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 698
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp