Bukefalos 28 år!

Dålig syn?

N

Nekko

Jag har fått problem med min snart 19 år gamla shettis. De senaste månaderna har han varit mycket lättskrämd i mörker. När man hämtar honom i hagen på kvällen måste man prata lite högt annars kan han fara högt upp i luften för att han blir överraskad. Han har även varit nervös när man varit utte och kört när det börjat skymma. Men i dag var väl det värsta... När jag höll på att spänna loss honom från vagnen for han plötsligt iväg i sken ( utan minsta anledning mer än att det börjat skymma)med vagnen halvt avspänd efter sig. Han klarade sig helskinnad men mörbultad - vagnen var dock totalt demolerad... Min stackars ponny är på helspänn mest hela tiden... Någon som haft en häst med problem med synen? Kan man "se" det på ögonen? Det ser ut som han har små "moln" i ögonen, men det har jag sett hos flera hästar! Jag vet inte... Skall be en vetrinär titta på honom, men det kunde vara intressant om någon annan har erfarenhet av hästar med dåliga ögon.
Mimmi.
 
Har ingen erfarenhet av hästar med dålig syn, men jag tycker det låter som om din ponny drabbats av starr.
Den är ju trots allt lite till åren... :p
Tycker att det är en bra idee att ta ut veterinär, eftersom ponnyn helt klar är påverkad av situationen.
Hoppas allt går bra. Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 386
Senast: Soffan74
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 129
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 567
Senast: Myelin
·
Hästvård Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
12 844
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp