Dåliga hovar

tindan384

Trådstartare
Hej! Undrar om någon har bra tips för att stärka hovarna. Har en new forest valack f 2000, han har uträknad foderstat som vi följer mm. Han står på box under natten och i hage på dagen. (Rids ca 6 gg i veckan på varierat underlag) Jack som han heter är skodd och kan inte gå barfota då hans hovar inte tål det. Så nu undrar jag om någon har tips på hur man kan stärka hovarna. Jack skos ungefär var 8:e vecka, detta går inte att göra oftare pga hovslagaren inte har så mycket tider. Jag har även provat att smörja hovarna med matolja, dock utan resultat.

Så nu hoppas jag bara att någon har lösningen på detta. Tack på förhand :)
 
Hej! Undrar om någon har bra tips för att stärka hovarna. Har en new forest valack f 2000, han har uträknad foderstat som vi följer mm. Han står på box under natten och i hage på dagen. (Rids ca 6 gg i veckan på varierat underlag) Jack som han heter är skodd och kan inte gå barfota då hans hovar inte tål det. Så nu undrar jag om någon har tips på hur man kan stärka hovarna. Jack skos ungefär var 8:e vecka, detta går inte att göra oftare pga hovslagaren inte har så mycket tider. Jag har även provat att smörja hovarna med matolja, dock utan resultat.

Så nu hoppas jag bara att någon har lösningen på detta. Tack på förhand :)
Fast vad är problemet, att han inte kan gå barfota eller tål hans hovar inte att verkas var 8:e vecka?
 
Vad innebär uträknad foderstat? Är både macro och mikromineralerna balanserade? Om inte så börja med det.

Dåliga hovar får en häst av gener, dåligt balanserade mineraler, dålig hovvård eller helt enkelt för sällan. Underlag i box, hage och där hästen arbetas spelar också in liksom torka och fukt. Allt behöver ha en bra balans för optimal hovhälsa. Att hästen har dåliga hovar rent genetiskt går ju inte att göra något åt men man kan stärka även sådana hovar genom att optimera allt det övriga. Om hovslagaren inte har tider oftare och hästen behöver skos oftare så får ni helt enkelt byta hovslagare.
 
Vad innebär uträknad foderstat? Är både macro och mikromineralerna balanserade? Om inte så börja med det.

Dåliga hovar får en häst av gener, dåligt balanserade mineraler, dålig hovvård eller helt enkelt för sällan. Underlag i box, hage och där hästen arbetas spelar också in liksom torka och fukt. Allt behöver ha en bra balans för optimal hovhälsa. Att hästen har dåliga hovar rent genetiskt går ju inte att göra något åt men man kan stärka även sådana hovar genom att optimera allt det övriga. Om hovslagaren inte har tider oftare och hästen behöver skos oftare så får ni helt enkelt byta hovslagare.
Håller med på alla plan! Kan ju dock tänka mig att det finns problem på vissa håll i landet, där hovslagare kanske inte växer på träd, speciellt inte bra sådana. Så alltid kanske det inte är så enkelt som att byta till en annan hovslagare och lyckas hitta en som både är bra nog och kan sko såpass ofta som krävs. Nu vet jag ju inte var TS bor, men man kanske inte kan förutsätta att det är så enkelt, även om det såklart är vettigt om det går.

@tindan384 Som Tinywiny skriver ovan så är ju att balansera vitaminer och mineraler steg ett, eventuellt öka något om det finns risk för brist. Det finns ju tillskott med vitaminer/mineraler som behövs för hovarna, men om de ska hjälpa förutsätter det ju att det finns brist hos hästen. Problemet med att köpa och testa i blindo är ju att man får vänta ca 6 månader innan man kan se något eventuellt resultat, eftersom det är svårt att se innan hovarna växt ut på nytt sen man började. Kan ju dock vara värt det, med tanke på att dåliga hovar kan bli dyrt på många sätt.

Spån som strö är i regel inte optimalt heller utan kan påverka negativt. Annars är byte av hovslagare till någon som är bra på problemhovar och kan sko oftare ett väldigt bra steg, för om din häst har hovar som inte tål att verkas så sällan som var åttonde vecka kommer det inte hjälpa hur mycket annat du gör. Det finns en anledning till att man säger att en häst ska skos "var 6:e till 8:e vecka", vissa behöver skos var 6:e eller 7:e, helt enkelt.
 
Hej! Undrar om någon har bra tips för att stärka hovarna. Har en new forest valack f 2000, han har uträknad foderstat som vi följer mm. Han står på box under natten och i hage på dagen. (Rids ca 6 gg i veckan på varierat underlag) Jack som han heter är skodd och kan inte gå barfota då hans hovar inte tål det. Så nu undrar jag om någon har tips på hur man kan stärka hovarna. Jack skos ungefär var 8:e vecka, detta går inte att göra oftare pga hovslagaren inte har så mycket tider. Jag har även provat att smörja hovarna med matolja, dock utan resultat.

Så nu hoppas jag bara att någon har lösningen på detta. Tack på förhand :)
Du har fått många kloka råd tidigare i tråden. Jag vill lägga till; se över sockret. Min erfarenhet är att socker i fodret, både det som finns i höt och i kraftfoder påverkar hovarna negativt. Så när du köper grovfoder till hösten/vinter leta efter foder med lågt sockervärde.
 
Hej! Undrar om någon har bra tips för att stärka hovarna. Har en new forest valack f 2000, han har uträknad foderstat som vi följer mm. Han står på box under natten och i hage på dagen. (Rids ca 6 gg i veckan på varierat underlag) Jack som han heter är skodd och kan inte gå barfota då hans hovar inte tål det. Så nu undrar jag om någon har tips på hur man kan stärka hovarna. Jack skos ungefär var 8:e vecka, detta går inte att göra oftare pga hovslagaren inte har så mycket tider. Jag har även provat att smörja hovarna med matolja, dock utan resultat.

Så nu hoppas jag bara att någon har lösningen på detta. Tack på förhand :)
Prova att ge probihorse.
Min hovslagare som knappt tror på något tipsade om det när min ena hade lite trasiga hovar. Han hade sett skillnad i hovkvalitet på några andra hästar han skodde.
Min har fått nu och har fina hovar.
 
Vår store hade helt hopplösa hovar tidigare. Klädde av sig skor på löpande band och hovarna var som smulor och gick sönder och trasade sig (även MED skorna på). Sen blev vi "tvingade" att byta hovslagare och nu kan han tom tappa skor utan att hovarna går sönder. Skorna sitter dessutom kvar på häst i upp till 7 veckor (5 veckor var max tidigare). Så byte av hovslagare om så är möjligt kan vara den enkla lösningen, tyvärr.
 
Prova att ge probihorse.
Min hovslagare som knappt tror på något tipsade om det när min ena hade lite trasiga hovar. Han hade sett skillnad i hovkvalitet på några andra hästar han skodde.
Min har fått nu och har fina hovar.

Vad i Probihorse anses av hovslagaren och dig, ge resultaten ? Nyfiken .

Bortsett från det, så lämnar väl som sagt TS tråd stort utrymme ang. frågor gällande vad som avses med ”dåliga hovar” utifrån dennes läge känner jag .
 
Prova att ge probihorse.
Min hovslagare som knappt tror på något tipsade om det när min ena hade lite trasiga hovar. Han hade sett skillnad i hovkvalitet på några andra hästar han skodde.
Min har fått nu och har fina hovar.
Om probihorse hjälper (jösses vilket pris! Varför inte ge yea-sacc istället? Samma sak men mycket lägre pris) så beror det ju på att hästens bakterieflora i mage och tarm har varit störd. En störd bakterieflora gör att näringsämnen, mineraler och vitaminer inte kan tas upp som de ska så självklart gör en bra bakterieflora att hästens hovar mår bättre liksom hela övriga hästen. Det är dock inget universalmedel för just hovar utan är just ett medel som hjälper hästen att få en bra bakterieflora vilket självklart är jätteviktigt för att hästen ska må bra.

Jag är nyfiken på hur fort du såg resultat på hovarna :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 130
Senast: super
·
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 548
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 157
Senast: Tsaren
·
Hästvård Nu hoppas jag bilderna kommer med. Det är en 17årig korsningsponny. Rids på varierat underlag (dock inte riden de senaste 3 veckorna)...
Svar
10
· Visningar
1 213
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp