Dåliga hovar

Calippo

Trådstartare
Är det någon som vet om det finns något som stärker hovarna och ökar tillväxten?

Bettan
 
Kiesel är bra för hovarna och B-vitamin. Morötter skall också vara bra.
 
Kiselgur -kisel
MSM -svavel
Alger
Biotin (om hästen har brist. Hästar tillverkar b-vitaminer själva)

Cornucrecine- salva som man smörjer kronranden med.
 
Sv: Re: Dåliga hovar

någon som vet hur kieselgur som nämnts ovan fungerar för att stärka upp leder?
Har tittat på ett sådant tillskottsfoder och funderar på att börja ge sådant, men någon som gett det för att stärka senor,ledband o.s.v. o vet att det fungerar?
Tacksam för svar!
 
Sv: Dåliga hovar

Måste tillägga:
Enzion - Finns på B*rjes
HoofAid - får man kanske leta lite efter men välsorterade hästaffären kan ha det:)

Själv använder jag hoofaid:en nu, men har inte haft det så länge än, så jag har tyvärr inte sett resultat än men har blivit rekomenderad det av många.

Sen lite till: Biotin är inte nått mirakel medel för hovar, det hjälper man, svans och päls lite mer på traven. Men på endel kan det säkert fungera bra med bara biotin. Men jag rekomenderar mer på ovanstående!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dåliga hovar

Jag har provat det mesta, det enda som gett effekt har varit Dodson & Horrels Seaweed & Rosehip, örtpreparat. Det har hjälpt på flera dock.
 
Sv: Dåliga hovar

Biotin fungerar jättebra - om den dåliga hovkvaliten beror på biotinbrist. Annars är det som en hovslagare så vist illustrerade 'samma effekt som att slå ut det i vasken, bara hål i plånboken'.

Biotinbrist är ganska ovanligt med en foderstat i balans ska tilläggas. Men på vissa är det biotin som gör tricket. Har dock mött många, många hästar som äter biotin år ut och år in och att ta bort det ger noll skillnad. Min nuvarande stod på biotin vid köp. Märktes inte alls när jag strök det. Började sen ge S&R och det tar ju tid men sen kom starkare, finare horn. Då gav sig tappskorna med, och hovslagaren började le igen :devil: Nu får han inget sen flera månader och de fortsätter hålla sig fina *peppar, peppar*
 
Sv: Re: Dåliga hovar

jag ger kisel sen några månader och har märkt ganska stor skillnad på benen. ´Förut hade pålle gallor titt som tätt, men nu ser benen fiiiina ut. Det kan ju även bero på att han går ute mer nu och är igång mer, men kislet spelade nog in lite iaf.
Hovarna blev bättre också.

Alexandra_W var får man tag i ditt örtpreparat nånstans? Det låter intressant:laugh:
 
Sv: Dåliga hovar

Jag har provat det mesta, det enda som gett effekt har varit Dodson & Horrels Seaweed & Rosehip, örtpreparat. Det har hjälpt på flera dock.

Jag instämmer! Det är också det enda som har funkat på min häst med kassa hovar (dålig tillväxt och kvalitet).
Har bytt namn till Hoof&Health.

Jag köper mitt på samma ställe som Alex gör har jag för mig, http://www.camixherbs.se/.

Jag provade på ett annat ställe men fick aldrig några :cool: Ovanstående är jättebra.
 
Sv: Dåliga hovar

Hehe, undrar om vi provade samma 'andra stället'.. en nia i namnet?

För japps, köpte via Camix jag med när jag köpte. Kom med blixtens hastighet dessutom :bow:

Får se om jag får ge en sväng till sommar, inte gett sen nyår nu och de fortsätter hålla sig fina =)
 
Sv: Dåliga hovar

Massera in Kamfersalva i kronranden dagligen, finns på tex Granngården. Kamfersalvan ökar blodgenomströmningen och hoven växer bättre och får bättre kvalitet.

Jag har en valack med jätte torra, ömma och spröda hovar. Märker stor skillnad nu efter en månad och jag kommer att fortsätta så länge det behövs.
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 283
Senast: Morces
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Hej! Jag är jätteintresserad av att se hur era hästars hovar ser ut både från sida och underifrån. Kan vara fram eller bak, skor eller...
Svar
8
· Visningar
330
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp