Dåliga tankar och om döden och äckliga saker

Trigger varning för massa jobbiga saker och äckliga saker och sånt. Och om väldigt neggativa och typ för bjudna saker.
Vet inte hur jag ska börja på ett bra sätt heller. Men okej rakt till det jobbiga så försökte jag göra en sak så jag skulle dö inatt. Och dethär kommer låta helt knäppt men det blev typ för jag tänkte jätte mycket på döden och sånt och att iallafall då så skulle jag slippa allt jobbigt och ALLT som jag bara miss lyckas med. Och allt skulle sluta vara som det är pausat som det är nu med världens längsta paus. Utan då skulle det äntligen bara vara SLUT. Men blev också typ att jag nästan fick panik för att jag blev rädd för att dö också och att då kommer jag ALDRIG mera typ rida eller träffa hundarna och allt sånt. Och okej det kanske man inte vet om man är död men blev ändå skit jobbigt. Men då var det typ att jag kommer ju ÄNDÅ dö nångång så då är det lika bra att göra det nu. För varför ska jag leva kanske 80 år till och göra massa saker och kanske ha massa skit jobbiga händelser och allt sånt. Bara för att jag ska dö DÅ? Utan då är det ju bättre att dö nu iallafall?
Plus att som jag har sagt förut så egentligen skulle jag ha dött när jag föddes så det var ALDRIG meningen att jag skulle finnas heller så inte så konstigt att det känns som det inte är nån mening med allt liksom.
Och har ju haft massa jobbiga triggande ord och såna saker också som typ tar över i mitt huvud och upp repar skit jobbiga saker. Kommer skriva några såna ord nu som är äckliga och triggande så ifall ni tycker sånt är jobbigt så läs inte.
Men ja då är det tillexempel ord som på nåt sätt på minner om jobbiga saker. Som exempel övergrepp trauma våldtäkt tvång och såna saker som är om äckel händelsen i våras. Och det är också mera nu för vi brukar vara på typ glögg mingel hos dom lite innan jul. Så då tänker jag massa på det och ifall dom har bjudit mamma och pappa och sånt. Alltså jag vet att dom inte skulle gå dit iallafall men bara jobbigt att tänka på liksom och känns taskigt att pappa har typ tappat en av sina kompisar pågrund av mig.
Och sen är det också om typ privata bilder och såna saker och ord om sånt som också triggar och gör så jag tänker på den killen som jag skrev med förut och med äckel bilder och det. Så då är det också mycket mera i huvudet och jobbigare igen.
Och dethär är en jätte dum och äcklig tanke så varning igen. Men jag kan typ inte sluta tänka på ifall han har lagt upp bilder på mig nånstans och så kanske pappas föredetta kompis hittar dom och typ gör äckel saker. Alltså vet att det kanske inte är så jätte stor risk men kan ändå inte sluta tänka det och typ se det i mitt huvud och det är sååå jävla äckligt.
Men ja alla dom sakerna plus massa jobbiga tankar om mat och migsjälv och min kropp och allt sånt och att jag typ skäms för allt och att jag inte kan göra nånting rätt så blev det för mycket liksom inatt så jag försökte detdär. Men som ni fattar så blev det ju inte ändå nu heller. Och är såå trött på ALLT. Och jag vet inte ifall jag kommer skriva mera eller inte men ville iallafall berätta om det och skriva av mig lite.
 

Men jag menar inte det heller att nånting måste vara perfekt för att räknas eller nåt sånt. Eller att det inte räknas som en bra sak om jag inte alltid är så utan det är INTE så jag menar!
Men om man tar ett exempel att jag är noga och vill göra saker bra. Alltså om jag skulle skriva det som en bra sak med mig För jag tycker ju att det är en bra sak och det är en sak som flera lärare och så har sagt också. MEN det är en av dom sakerna som gör så jag har problem OCKSÅ för att ibland är jag FÖR noga så tillexempel med skolan så blir jag aldrig klar för jag är aldrig nöjd. Och skulle inte ha blivit så sjuk med anorexin som jag var i somras ifall jag INTE var sådär att jag är jätte noga med allt. Så då kan jag ju inte ta det som en BRA sak med mig när exakt samma sak är en dålig sak OCKSÅ.
Men ja dethär är väl iallafall typ bevis att jag INTE är bra på att förklara saker.
Åh tänkte skriva om det här förut men avstod för det kändes som för mycket hemmasnickrad psykolog på ett bräde.
En bra egenskap kan när den går till excess vara dålig.
Att vara kunnig och generöst dela med sig av sin kunskap då den är efterfrågad är en god egenskap när man måste skriva sin kunniga förträfflighet på näsan på andra så går man från att vara generös till att bli en besserwisser.
Att vara snäll är en bra egenskap men när man är så snäll så man säger ja till alla så man själv går under och de man lovat saker antingen blir ovänner för att sakerna man lovat dem inte går ihop eller besvikna för att man inte kan fullfölja så är man inte snäll utan elak, snällheten har gått för långt.
Du nämner själv det här med noggrann och det är en god egenskap men när den går överstyr så innebär det att man aldrig blir färdig för det kan alltid bli bättre.
Det här med goda sidor är en balansgång och det är bitvis en svår balansgång.
Så svaret är att jo en egenskap kan vara god även om den blir negativ när den går till excess. Då handlar det om att lära sig att balansera den till lagom inget annat :)
 
På samma tema som ovanstående: om du skulle beskriva bra saker med någon annan människa i stället för dig själv, skulle inte nästan alla deras bra egenskaper på samma sätt också kunna vara dåliga i vissa situationer?

Om jag går till mig själv till exempel så skulle jag säga att jag är envis och målmedveten/ambitiös. Det tycker jag är bra i många lägen. Men samma saker har också lett till att jag riskerat utbrändhet, och då är det inte bra. Fastän det egentligen är samma egenskaper. Någon kanske är modig och det kan vara bra, men det kan också göra att man utsätter sig för risker och råkar illa ut - och då är det ju dåligt. Snällhet som någon varit inne på redan, jättefint och bra men gör att man har lättare att bli utnyttjad = inte så bra.

Min förra häst (på min bild) var en känslig själ, bra för en dressyrhäst som ska vara lätt och snabb i reaktionerna, mindre bra när han fick panik för att han blev rädd för kossor 200 meter bort.

Jag tror att livet handlar mycket om att försöka lära sig att hantera de där sakerna som innerst inne är bra, och dämpa dem till att bli "lagom" bra innan de slår över till att vara för mycket. Jag har kanske blivit lite bättre på åtminstone en del sådant men det är ändå något jag jobbar med fortfarande fastän jag är mer än tre gånger så gammal som du.
 
Men jag menar inte det heller att nånting måste vara perfekt för att räknas eller nåt sånt. Eller att det inte räknas som en bra sak om jag inte alltid är så utan det är INTE så jag menar!
Men om man tar ett exempel att jag är noga och vill göra saker bra. Alltså om jag skulle skriva det som en bra sak med mig För jag tycker ju att det är en bra sak och det är en sak som flera lärare och så har sagt också. MEN det är en av dom sakerna som gör så jag har problem OCKSÅ för att ibland är jag FÖR noga så tillexempel med skolan så blir jag aldrig klar för jag är aldrig nöjd. Och skulle inte ha blivit så sjuk med anorexin som jag var i somras ifall jag INTE var sådär att jag är jätte noga med allt. Så då kan jag ju inte ta det som en BRA sak med mig när exakt samma sak är en dålig sak OCKSÅ.
Men ja dethär är väl iallafall typ bevis att jag INTE är bra på att förklara saker.
Då tänker jag...

Det är bra att vara noggrann, men det svåra är att lära sig när något är TILLRÄCKLIGT bra.
I mina ögon blir det negativt när man passerat gränsen för tillräckligt bra, och man bara grottar ner sig i detaljer som antagligen inte gör så stor skillnad på slutet (jag tycker själv att detaljer kan vara jätteintressanta och roliga, men ibland behöver man lära sig att inte gå för djupt in).
Så det negativa kommer först när man passerat gränsen för tillräckligt bra.

Det här kan jag se hos en del av mina kollegor, så det finns överallt i alla åldrar hos både tjejer och killar, som också är jättenoggranna med saker och ting och aldrig riktigt blir nöjda. Jag tror att man behöver lära sig var den där gränsen för tillräckligt bra är. För det tror jag iaf underlättar enormt i livet oavsett om man är 15 eller 60.

och jag förväntar mig inte att du ska svara, tycka att det stämmer in eller inte på dig, utan det är något som jag reflekterat över hos andra i min närhet.

Hoppas det hjälper dig att komma vidare :heart
 
Senast ändrad:
Jag vill inte säga mot eller att jag inte upp skattar era svar eller nåt sånt. Men jag orkar bara inte svara på dom justnu. Men bara så ni inte tror att jag inte är tack sam för det.
Men justnu mår jag bara skit så orkar inte tänka på sånt nu. För jag läste såna saker som jag blir jätte triggad av och inte borde läsa men ändå går det inte att låta bli ibland. Så läste nåt jätte jätte triggande och fick panik och massa skit jobbigt och har gråtit skit mycket för jag är SÅ trött på migsjälv och att vara jag och jag orkar inte vara såhär och må såhär. Men det GÅR ju inte att slippa heller men jag klarar inte att vara jag längre.
 
Jag vill inte säga mot eller att jag inte upp skattar era svar eller nåt sånt. Men jag orkar bara inte svara på dom justnu. Men bara så ni inte tror att jag inte är tack sam för det.
Men justnu mår jag bara skit så orkar inte tänka på sånt nu. För jag läste såna saker som jag blir jätte triggad av och inte borde läsa men ändå går det inte att låta bli ibland. Så läste nåt jätte jätte triggande och fick panik och massa skit jobbigt och har gråtit skit mycket för jag är SÅ trött på migsjälv och att vara jag och jag orkar inte vara såhär och må såhär. Men det GÅR ju inte att slippa heller men jag klarar inte att vara jag längre.
Du måste inte svara oss. Ta hand om dig :heart
 
Men jag menar inte det heller att nånting måste vara perfekt för att räknas eller nåt sånt. Eller att det inte räknas som en bra sak om jag inte alltid är så utan det är INTE så jag menar!
Men om man tar ett exempel att jag är noga och vill göra saker bra. Alltså om jag skulle skriva det som en bra sak med mig För jag tycker ju att det är en bra sak och det är en sak som flera lärare och så har sagt också. MEN det är en av dom sakerna som gör så jag har problem OCKSÅ för att ibland är jag FÖR noga så tillexempel med skolan så blir jag aldrig klar för jag är aldrig nöjd. Och skulle inte ha blivit så sjuk med anorexin som jag var i somras ifall jag INTE var sådär att jag är jätte noga med allt. Så då kan jag ju inte ta det som en BRA sak med mig när exakt samma sak är en dålig sak OCKSÅ.
Men ja dethär är väl iallafall typ bevis att jag INTE är bra på att förklara saker.
Jag tror jag förstår hur du menar. De flesta egenskaper man kan ha kan faktiskt vara både positiva och negativa beroende på hur man väljer att se det.

Jag är tex fruktansvärt envis. Det är negativt på det sättet att jag har svårt att ge mig även i situationer där jag borde göra det (jag har ju inte alltid rätt 🙄) men min envishet har också varit anledningen till att jag testat och klarat saker som de flesta inte hade provat.

Jag tror att du behöver fokusera på den positiva sidan av dina egenskaper men jag förstår om du tycker det är supersvårt.

Jag vill lägga till att jag upplever dig som en riktig djurvän och det tycker jag är positivt. ♥️
 
Dethär är inget svar till nån och det är inget som är nån chans att det kommer bli NU iallafall. Men vill bara skriva det.
Men NÄR jag dör så kanske vissa blir ledsna men för mig är det bara possitivt. För det som är nu är att jag måste massa saker som jag inte vill och måste vara migsjälv som jag hatar. Så med dethär så är allt neggativt och värde löst.
Och när jag dör så spelar det ingen roll hur mycket jag hatar allt om mig och inte står ut för då kommer jag ju ändå slippa allt. Och dethär tror ju alla olika så iallafall som JAG tror så kommer jag träffa C igen.
Så som jag tycker så vore jag bara ännu mera dum i huvudet om jag INTE hellre ville dö och slippa allt jobbigt och får träffa C igen. Men somsagt det går inte NU ändå. Men NÄR det går så är det inget neggativt för mig iallafall.
 
Jag tycker det är otroligt trist att du hatar dig själv, du som verkar vara en så fantastisk fin människa.

Skulle precis skriva att jag förstod direkt vad du menade med att de bra sakerna även kan vara dåliga, och att det visar hur enormt klok och reflekterande du är.

Kram på dig, hoppast ångesten lugnar sig snart och att du kan få sova. :heart
 
Dethär är inget svar till nån och det är inget som är nån chans att det kommer bli NU iallafall. Men vill bara skriva det.
Men NÄR jag dör så kanske vissa blir ledsna men för mig är det bara possitivt. För det som är nu är att jag måste massa saker som jag inte vill och måste vara migsjälv som jag hatar. Så med dethär så är allt neggativt och värde löst.
Och när jag dör så spelar det ingen roll hur mycket jag hatar allt om mig och inte står ut för då kommer jag ju ändå slippa allt. Och dethär tror ju alla olika så iallafall som JAG tror så kommer jag träffa C igen.
Så som jag tycker så vore jag bara ännu mera dum i huvudet om jag INTE hellre ville dö och slippa allt jobbigt och får träffa C igen. Men somsagt det går inte NU ändå. Men NÄR det går så är det inget neggativt för mig iallafall.
Jag önskar så att jag kunde lyfta av dig lite av din börda så du slapp bära så mycket.
Jag hoppas du får sova gott i natt :heart
 
Dethär är inget svar till nån och det är inget som är nån chans att det kommer bli NU iallafall. Men vill bara skriva det.
Men NÄR jag dör så kanske vissa blir ledsna men för mig är det bara possitivt. För det som är nu är att jag måste massa saker som jag inte vill och måste vara migsjälv som jag hatar. Så med dethär så är allt neggativt och värde löst.
Och när jag dör så spelar det ingen roll hur mycket jag hatar allt om mig och inte står ut för då kommer jag ju ändå slippa allt. Och dethär tror ju alla olika så iallafall som JAG tror så kommer jag träffa C igen.
Så som jag tycker så vore jag bara ännu mera dum i huvudet om jag INTE hellre ville dö och slippa allt jobbigt och får träffa C igen. Men somsagt det går inte NU ändå. Men NÄR det går så är det inget neggativt för mig iallafall.

Jag tror jag förstår lite hur du menar. Det är kanske som om en katt är väldigt sjuk och har ont, då är det snällast att låta den somna in för då lider den inte längre.

Det jag tänker är skillnaden för människor är att vi kan planera och tänka framåt på ett sätt som djur inte kan. Jag kan tänka att även om jag mår skit just nu så kanske jag kommer ha kul i morgon och då känns det värt att fortsätta leva. För mig iaf. Det finns mycket som kan ändras och som jag vill uppleva. Typ en härlig promenad i solen med min hund eller skratta med mina kompisar. Jag kan tänka mig att det är svårt för dig att tänka så nu men rent allmänt tror jag att det är så.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 532
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: SiZo
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 477
Senast: karl_h
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 163
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp