Dåligia hovar

DazKanin

Trådstartare
Hej, Jag har letat igenom många sidor här men inte hittat någon tråd om dålig hovkvalitet.
Esters hovar spricker i nederkant. Skorna sitter kvar men jag oroar mig vid varje skoning att få beskedet att nu kommer det inte gå att sko. Kan jag hjälpa henne på något sett?
Är det någon av er som har några tips på örter vad man kan ge för att stärka hovens kvalitet?
Tacksam för svar:)
 
Jag ger naf profeet och gnuggar med cornucrescine. Verkar fungera, dock några månader kvar innan hoven växt ut helt, men det ser lovande ut.
 
Hovar kan bli dåliga av gener och av brister men också av underlag i hage och box och av dålig hovvård. Gener går ju inte att göra något åt men brister kan man åtgärda. Det du ska göra är att (själv eller med hjälp av någon kunnig) räkna på både mikro och makromineralerna så att behoven uppfylls och att mineralerna är i balans. Zink är det vanligaste som brister när hovarna trasar sönder. Underlaget i hagen får inte vara gegga utan se till att hagen är torr iallafall till största delen. Hovar behöver balans för att hållas starka och för mycket fukt luckrar upp medans torka gör dem sköra och porösa.

Inga örter kan stärka hovens kvalité. Inte heller b-vitamin. Hästar tillverkar b-vitamin själva i tarmen och att ge tillskott av det är som att slänga pengarna på gödselstan.
 
Tack för svar! Vinter hagen är i grus så det är nog torr och porrösa hovar krakan har. Sommaren var ju torr också...
Jag skall googla på uträkning av mikro och makromineraler. Men foderstaten är uträknat och mineraler ges utefter detta.. men om det är tillräckligt på mineralfronten och då zink vet jag ju inte.
 
Hej!

Både vår häst och min lånehäst har fått bättre hovkvalitet av att skos oftare. När vi skaffade vår häst ramlade hovarna sönder efter ca 5 veckor, nu skos han var 7e utan att hovarna trasas sönder. Lånehästen skodde vi var 5e vecka i somras (mot normalt var 7e?) och hovarna höll mycket bättre.

Vi har inte ändrat nåt annat än just hovvården och hästarna är så mycket bättre i hovarna "av sig själva".
 
Hej, Jag har letat igenom många sidor här men inte hittat någon tråd om dålig hovkvalitet.
Esters hovar spricker i nederkant. Skorna sitter kvar men jag oroar mig vid varje skoning att få beskedet att nu kommer det inte gå att sko. Kan jag hjälpa henne på något sett?
Är det någon av er som har några tips på örter vad man kan ge för att stärka hovens kvalitet?
Tacksam för svar:)
Sko oftare, precis som Lavinia säger. Min ena häst blev skodd alldeles för sällan (på grund av strulig hovslagare) och fick då fula hovar och sprickor i hovväggen. Nu har jag haft en hovslagare som faktiskt kommer när hen ska tre omgångar och vi drog ner på intervallet till 7 veckor (förut var planen 8 veckor, men hovis kom ju aldrig före tio veckor så 7 veckor har varit stor skillnad för oss). Nu är hovarna i utmärkt skick och vi kommer gå tilbaka till 8 veckor igen och se om det funkar.

Så det enda vi gjorde var att sko lite oftare :) En annan variant som kan hjälpa är att byta strö i boxen för att se om det blir bättre.
 
Jag har också strulig hovis. Försöker sko med 7-8 veckors intervall men han kan dra ut på det upp till 9-10 veckor fast jag bokar 2 veckor innan jag vill att han skall komma. Men jag får väll boka honom 3 veckor innan?? Eller byta hovis... men dom växer inte på träd och den jag har skor bra. Jag smsar direkt så han kommer i tid denna gång. Tack för tips!
 
Jag har också strulig hovis. Försöker sko med 7-8 veckors intervall men han kan dra ut på det upp till 9-10 veckor fast jag bokar 2 veckor innan jag vill att han skall komma. Men jag får väll boka honom 3 veckor innan?? Eller byta hovis... men dom växer inte på träd och den jag har skor bra. Jag smsar direkt så han kommer i tid denna gång. Tack för tips!

Bokar alltid in en ny tid när hovis är här. Brukar ju kunna vara snudd på omöjligt annars.:cautious:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 357
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp