Dåligt beteende

cili

Trådstartare
Min ponny har börjat visa ett väldigt dåligt beteende när hon står uppbunden i stallet.
Hon skrapar i marken och när ingen bryr sig slår hon högre och gör märken på väggarna. Idag tog hon det ytterligare ett steg: om hon inte får någon reaktion på sitt sparkande så börjar hon ställa sig, så högt att hon nästan slår huvudet i taket.
Så fort hon får uppmärksamhet så slutar hon, så jag antar att det är det hon är ute efter.

Hon är fem år nu och har varit hanterad i snart ett år. Innan det bodde hon på en gård där hästarna inte fick tillräckligt med foder, ingen hov-/veterinärvård o.s.v. Hon har varit helt okomplicerad fram tills nu.
Hon har tydligen försökt hugga efter en tjej i stallet när hon skulle ta in henne från hagen :crazy:
När jag skulle rida senaste gången bad jag min sambo hålla i henne, hon började skrapa med benet och han sa till henne - då ställde hon sig upp.
Mot mig gör hon ingenting, är lika snäll och trevlig som annars.

Det "enda" som har hänt senaste tiden är att hon bytt stall till ett med mer aktivitet (men ungefär lika många hästar), hon står i en avskild del av stallet ihop med sin hagkompis (tidigare i min ägo har hon alltid stått ensam). Det hon märker av den större aktiviteten (5 personer som är i stallet dagligen, jämfört med tidigare 3) är när hon är uppbunden och någon annan vistas i stallet, vilket inte händer särskilt ofta. Hon träffar mig varje dag, men pga vädret har vi tagit ner träningen några nivåer så vi går ut på skrittpromenader. Hagen är stor nog för att hon ska kunna röra sig obehindrat och hennes kompis är en lekfull ettåring så dom lär röra sig en del på dagarna.


Hur blir man av med det här beteendet?
Att ignorera det är ju ett alternativ, men det finns ju en risk att hon får över ett framben över uppbindningsanordningen (en sån där tjock gummislang som sitter i ett boxgaller) och jag vill ju inte att hon skadar sig.
Hon gör ju som sagt inget mot mig, bara mot andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Dåligt beteende

Om du har tålamodet till det kanske min metod kan funka. Håll bara koll att hon inte trasslar in dig.
När hon skrapar och har sig, så ignorera henne. Gå inte fram dit, utan låt henne hålla på (givetvis under uppsikt) och så fort hon slutar så går du fram till henne och klappar och berömmer.
Då får hon den uppmärksamheten hon vill först när hon slutar, och sånt kopplar de ganska fort :D Som det är nu får hon ju som hon vill när hon stökar.

Om en häst stegrar eller sparkar mot mig får den sig en lusing - så gör man inte. Sen sätter jag mig ner och analyserar. Hästen kanske har blivit "stöddig" eftersom hon kan bossa med ettåringen i hagen och då vill testa övriga relationer också? (antar jag nu hejvilt) och dina stallkompisar kanske inte har hennes respekt. Är hon nöjd med livet i övrigt? Hugger hon ilsket eller mer lekfullt typ nyps?
 
Sv: Dåligt beteende

Fast hon stegrar inte mot mig, utan när hon är uppbunden och inte får uppmärksamhet via sitt skrapande (samt den gången hon blev tillsagd av sambon)
Jag har aldrig sett henne hugga efter någon, och mot mig gör hon intenting. Det är därför jag har så svårt att sätta mig in i det, det enda jag sett är ju vad hon gör i gången när hon är uttråkad.

Jag ger henne ingen uppmärksamhet när hon krånglar, däremot beröm när hon står snällt.

Ska se hur hon artar sig när hon får mer motion, har precis skaffat ridhuskort så det ger ju bättre möjlighet att träna henne.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 767
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp