Dåligt bordsskick :(

Sporthorse

Trådstartare
Hur skulle du hantera följande situation:
Din vän, som dessutom är lite nonchalant på ett oskyldigt vis, har ett förfärligt bordsskick.
Jag kan ge några exempel;
Hen pratar med mat i mun, använder besticken på fel sätt, tex stoppar kniven i munnen och har en allmän oreda på sin tallrik vid middagen.
Hur säger man till på ett trevligt och diskret sätt? Gör man det öht? Det är ingen nobellmiddag vi ska på, men ingen annan i sällskapet har ett så ovårdat skick. Jag är lite orolig.
 
Prata med mat i mun skulle jag väl säga nåt i stil med "kan du kanske tugga upp innan du pratar så jag hör dig bättre". Men bestick i fel hand etc skulle jag inte ta upp, de känns rätt onödigt vid vanlig middag. :-)
Fel hand eller inte, det bryr jag mig inte om. Tänker mer ifall din vän skrapar med tänderna mot gaffeln om och om igen, samt slickar på skeden, viftar med besticken och stoppar kniven i munnen :(
 
Alltså, prata med mat i mun hade jag kunnat tänka mig att säga till om, där är hen ju ändå riktad mot dig och hyfs är ju att du ger din uppmärksamhet. Alltså ser på hens ansikte. Får du full vy rakt in i tuggröten så hade jag helt enkelt sagt till, vill du vara snäll att vänta med att prata till du tuggat ur. Typ.

Resten du tar upp som problem begriper jag alls inte hur du kan störa dig på, de sakerna är ju inte riktade mot dig. Alls!
 
Jag skulle inte störa mig på något av det där utom att tala med mat i munnen vilket ser högst oaptitligt ut. Fel bestick och stoppa kniven i munnen skulle jag knappt lägga märke till. /Säger hon som oftast bara använder gaffel och skippar kniv vid måltider ...
 
Menar du att du på allvar överväger att uppfostra din vuxna vän? Och vad betyder ens oreda på tallriken? Och använder besticken på fel sätt, vad är det för snobberi? Jag känner mig nästan mållös.
Fast det handlar inte om att "uppfostra", utan att hjälpa vännen passa in i gruppen under middagen, då jag är helt säker på att det här inte kommer uppskattas, det är inte passande helt enkelt. När bara jag och "hen" äter så bryr jag mig inte hur bordsskicket ser ut.
I en omvänd situation så hade jag helt klart tackat och tagit emot min väns råd. Jag har inga problem med att ta emot hjälp från vänner som menar väl.
 
Fast det handlar inte om att "uppfostra", utan att hjälpa vännen passa in i gruppen under middagen, då jag är helt säker på att det här inte kommer uppskattas, det är inte passande helt enkelt.
I en omvänd situation så hade jag helt klart tackat och tagit emot min väns råd. Jag har inga problem med att ta emot hjälp av vänner som menar väl.
Jag har svårt att se hur sådan hjälp, eller vad man nu väljer att kalla det, skulle kunna levereras på ett snyggt sätt utan att det uppfattas som just uppfostrande? Din vän är vuxen, och har, förmodar jag, ett fungerande socialt liv. Hänger hens välmående på hur den här gruppen eventuellt uppfattar hen? Sannolikt inte. Och vad ÄR det för grupp med människor som "inte uppskattar" någon med inte helt perfekt bordsskick? Alltså det är väl inte Odjuret som äter gröt i Skönheten och Odjuret vi pratar om?
 
Jag säger alltid till vänner jag umgås med när det gäller att smacka och tugga med öppen mun. Jag klarar inte av att äta med någon som beter sig så, mer än en date har avslutats pga det.
Vad gäller bestick och sånt har jag nog inte riktigt koll på hur det ska vara själv ;)
 
Jag har svårt att se hur sådan hjälp, eller vad man nu väljer att kalla det, skulle kunna levereras på ett snyggt sätt utan att det uppfattas som just uppfostrande? Din vän är vuxen, och har, förmodar jag, ett fungerande socialt liv. Hänger hens välmående på hur den här gruppen eventuellt uppfattar hen? Sannolikt inte. Och vad ÄR det för grupp med människor som "inte uppskattar" någon med inte helt perfekt bordsskick? Alltså det är väl inte Odjuret som äter gröt i Skönheten och Odjuret vi pratar om?
Haha! Nej, såklart inte :)

Ja, jag är kluven. Jag vill ju givetvis förvarna min vän eftersom flera av dom är lite "fina i kanten".
Samtidigt vet jag att det kan vara ett ganska känsligt ämne, OM man lägger fram det på fel sätt.
Jag hade däremot blivit ledsen ifall min vän struntat i att säga någonting i den omvända rollen.
Men vi har olika lätt att hantera kritik.
 
Jag säger alltid till vänner jag umgås med när det gäller att smacka och tugga med öppen mun. Jag klarar inte av att äta med någon som beter sig så, mer än en date har avslutats pga det.
Vad gäller bestick och sånt har jag nog inte riktigt koll på hur det ska vara själv ;)
Ja, då kanske jag ska ta dom två problemen och förbise allt annat. :P
 
Mitt tips: släpp det. Hade din vän varit intresserad hade hen noterat hur andra gör och lärt sig av det. Du verkar helt ha hakat upp sig på små detaljer. Som sagt tidigare, prata med mat i munnen är en sak men att använda bestick på fel sätt är väl lite överdrivet?

Lite kul grej, jag kände en familj som flyttade till Sverige för många år sedan. Deras barn var runt låg-mellanstadieåldern tror jag. Minns inte säkert. De berättade långt senare att när de nyss flyttat hit var ena föräldern noga med att de skulle anpassa sig efter hur man gör i Sverige. En av dessa saker var att hålla gaffeln rätt. De använde den tydligen som en sked mer där de kom ifrån medan vi vänder på den. Svårt att förklara. Man har väl helt enkelt bara olika sätt att göra saker på som med allt annat.
 
Haha! Nej, såklart inte :)

Ja, jag är kluven. Jag vill ju givetvis förvarna min vän eftersom flera av dom är lite "fina i kanten".
Samtidigt vet jag att det kan vara ett ganska känsligt ämne, OM man lägger fram det på fel sätt.
Jag hade däremot blivit ledsen ifall min vän struntat i att säga någonting i den omvända rollen.
Men vi har olika lätt att hantera kritik.
Men "fina i kanten". I sammanhanget låter det mer som en grupp med dömande snobbar, faktiskt. En normalt funtad, väluppfostrad människa dömer inte andra efter deras bordskick, och om man uppfattar tuggande med öppen mun som obehagligt (det gör jag också) så är det inget man låtsas om. Jag ser verkligen inte hur du på ett bra sätt skulle kunna förvarna din vän om att hens uppfostran inte duger för de personer hen snart ska möta över middag.
 
Jag vet inte vad som är värst,tugga med öppen mun o ev smaska eller skrapa tänderna mot besticken :nailbiting::yuck:
Själv är jag inte så pedagogisk eller subtil,så min vän hade redan fått på pälsen för dylika olater.

Och gör den det på en finare middag hade suttit lååååååååååååååååångt bort helst vid ett annat bord och inte känt den..............:idea:
 
Jag vet inte vad som är värst,tugga med öppen mun o ev smaska eller skrapa tänderna mot besticken :nailbiting::yuck:
Själv är jag inte så pedagogisk eller subtil,så min vän hade redan fått på pälsen för dylika olater.

Och gör den det på en finare middag hade suttit lååååååååååååååååångt bort helst vid ett annat bord och inte känt den..............:idea:
TACK, du förstår exakt hur jag känner!
Jag har en klump i magen inför den här middagen. Jag vill inte vara min väns "morsa", men samtidigt känns det så fel att hålla tyst eftersom jag vet vad som väntar.
Någonting måste sägas, men på ett schysst sätt.

Jag tänkte bjuda ut min vän på lunch imorgon och passa på att ta upp bordsskicket då, frågan är hur mycket man får ha synpunkter på.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
47 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp