Dåligt hösilage

Lindsen

Trådstartare
Jag har 30 balar hösilage här hemma. Detta slogs och plastades i juni innan vi flyttade hit till gården. Första balarna var jättefina, väldigt torra, som vanligt hö och luktade jättegott. Hästarna tyckte det var väldigt gott!

Sista tiden har balarna varit mögliga en efter en när jag öppnar dom. De blir bara värre och värre:(

Hur kan de mögla innanför plasten? Plasten är hel och inga hål.
Det har regnat en hel del sista veckorna och har även sett blöta fläckar på ovansidan balarna när jag öppnar dem. Det ser ut som vatten har tagit sig innanför plasten.

Vad jag undrar är vad som har brustit i tillverkningen? Jag misstänker att man har snålat med plasten då det känns väldigt tunt och eftersom vatten letar sig in i balarna, eller har man inte vänt höet på fältet innan plastning? Men då borde de första balarna inte ha varit så fina?
 
Sv: Dåligt hösilage

Är det torrt som hö, har det säkert stuckit mikroskopiska hål i plasten och därigenom släppt in både fukt och luft. Vilket ofelbart blir mögel. Varje gång.

Detta är skälet till att man inte ska plasta torrhö, särskilt inte om det är grovt.
 
Sv: Dåligt hösilage

Höet är väldigt tunnt och fint, inte grovt alls. Tror du det kan ha stuckit hål iallafall?

Men det måste vara små hål i plasten om det möglar antar jag *suck*
 
Sv: Dåligt hösilage

Det är jag övertygad om.

För få läger plast (slarvigt/snålt producerade) sänker ju toleransnivån. Hur många lager har ni lagt på?
 
Sv: Dåligt hösilage

Jag var inte här när höet gjordes utan gårdens förra ägare fixade det åt mig innan vi flyttade in.

Men jag misstänker att boven är att det är för lite plast runt. Det känns väldigt tunnt och man kan nästan se höet innanför plasten. Har försökt att räkna lager och får det till 4-5 lager. Men det är jättesvårt att dela så jag är inte helt säker.

Hur många lager ska man ha?
 
Sv: Dåligt hösilage

6 lager är en generell rekommendation, men jag hade aldrig accepterat färre än 8 lager.

Nu skulle jag aldrig producera eller köpa plastat hö (jag tycker de hygienska riskerna är på tok för stora) men jag är osäker på om ens 8 lager är tillräckligt om man vill ha torrhö.
 
Sv: Dåligt hösilage

Jag köpte inplastat hö förra vintern och det fanns inte ett strå jag behövde slänga. Så för min del blev det väldigt ekonomiskt.
Jag gissar också att det var snålt med plast på dina men svårt att säga.

Jag har genom tiderna köpt av många olika bönder och ser att det är stor skillnad vem man köper av.
 
Sv: Dåligt hösilage

Jag tycker inte heller om när det är så här torrt egentligen. Men det var väldigt varmt och torrt under perioden då det slogs så tror att det torkade väldigt fort helt enkelt.
Nu bor vi i Holland och upplever det som att man har mycket torrare hösilage här över lag till hästarna. Varför vet jag inte..
 
Sv: Dåligt hösilage

Vilken dröm att få öppna bal efter bal och veta att det är bra! Nu får jag ångest varje gång jag ska öppna en bal :crazy:
 
Sv: Dåligt hösilage

Är det torrt som hö, har det säkert stuckit mikroskopiska hål i plasten och därigenom släppt in både fukt och luft. Vilket ofelbart blir mögel. Varje gång.

Detta är skälet till att man inte ska plasta torrhö, särskilt inte om det är grovt.[/QUOT

Har sagt det hela tiden.
Finn hö som gå till spillo :banghead:
 
Sv: Dåligt hösilage

Det har hänt att det varit fel på plasten också även om det är ovanligt, läste det i ATL för en tid sedan.
Annars är rekommendationerna (SLU) 8 lager om de ska vara kvar på gården, när jag säljer och de ska flyttas och inte användas på en gång 12 lager.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Dåligt hösilage

Tack för infon!

Några 8 lager har jag svårt att tro att det är på balarna, när jag tar bort plasten känns det väldigt tunnt, så jag antar att det är där det brister :(
 

Liknande trådar

Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 716
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 463
Senast: Glimra
·
Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 052
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp