Dåligt minne? - ang appaloosa/prestige

Kalinka

Trådstartare
Hur står nummren under kåpan? Står det sitsen först, sen vidden och sist tillverkningsnummret på 6 siffror? Eller står det i en annan ordning?
 
Jag tror det står såhär på min Prestige: 17L37 och sen ett annat nr. Alltså storlek 17", kåpstorlek large (vilket är standard) och bomvidd 37.
 
Jag hade 2 prestige hemme och provade, en i bomv 34 och en 35. 35:an var dessutom L kåpor på (hippos dressyr)....den andra stog det inte någon kåpstorlek på alls och lappen till sadeln var inte med.


Tittade på en och då stog det såhär: 17 32 XXX X37 (x är andra siffror), men jag minns ju inte om det är 32 eller 37 som är bomvidden. Mest logiskt bör ju vara att det är 32... :confused:
Prata på att man har guldfisks minne :o *suck*
 
det är nog 32 som är vidden så i såna fall. det kanske inte går att välja kåpstorlek på dressyrsadeln? :confused:

32 är ganska smalt, 37 är rejält brett!
 
Jo,jag tror nog man kan välja kåpstorleken. På de två sadlar jag hade hemma stog det Large om kåpan på 18" som var 35 i bomvidd. Däremot stog det inget om kåpstorleken på den som hade bomvidd 34...

JAg ska måtta hästen ordentligt till veckan så får vi se vart det hamnar. Men mindre än 35 blir det inte :smirk:. Dock så är sitsen ett stort frågetecken...tycker den är hård :(
 
är den? är jättemjuk på min hoppsadel iaf. :)

Tror det skiljer ganska mkt mellan dom normala til vidare storlekarna, provade en 34 på min unghäst, och han kan absolut inte ha smalare än så, men min som är 37 är på tok för vid, måste ha fårskinnspad, tjock schabrack samt en dubbel gelevojlock under framvalvet för att den ska ligga bra.... Hoppas sadelutprovaren inte får förhinder, hon ska komma den här veckan!
 
är den? är jättemjuk på min hoppsadel iaf. :)

Tror det skiljer ganska mkt mellan dom normala til vidare storlekarna, provade en 34 på min unghäst, och han kan absolut inte ha smalare än så, men min som är 37 är på tok för vid, måste ha fårskinnspad, tjock schabrack samt en dubbel gelevojlock under framvalvet för att den ska ligga bra.... Hoppas sadelutprovaren inte får förhinder, hon ska komma den här veckan!
 
Misstänker att det är en vanesak...som med allt annat. Bara jag får en sadel som passar så är jag nöjd! :) Sen kan väl jag sitta hårt en stund för att se om det är värt att köpa den dyrare varianten...
Eftersom båda sadlarna ligger i samma prisklass misstänker jag att det är samma slags säte. Det kanske mjukas upp.
Jag kände vilken skillnad det hade blivit på sadlarna jag hade hemma, 34:an hade väl blivit provad några gånger och 35:an hade nog inte vart ur affären....Kändes nästan som en annan sadel i lädret :p

Vet du om hur mycket man kan bredda dessa sadlar? Försäljaren jag pratade med tyckte i princip man kunde göra dem hur breda som helst... :eek: Vilket jag misstänker inte stämmer, någon gång så borde det vara stopp. Bommen kan ju inte tåla hur mkt som helst...

Och är det 2 eller 3 gånger man kan ändra bommen för att garantin ska gälla? Och just det, har glömt att kolla :o.....VAD är det för garanti på appaloosa/prestigesadlarna? :confused:
 
Det är livstid på bommen, 1 år på läder. Tror det går att bredda 3-4 storlekar, så köp inte en 32 om du behöver 37...
 
En försäljare jag pratade med har jag för mig sa att garantin gällde bara om man skickade iväg sadeln om man ska värma om bommen, troligtvis är det till dom som tillverkar den? Jag minns inte riktigt! Andra kan göra det, men då gäller inte den garantin som är på livstid.... Man får tydligen nått speciellt kvitto på att det är gjort!
 
Ok, det var bra att veta. Har faktiskt inte hört det förrut.
Jag har hört att equalityline som är generalagent också värmer om så det kanske "duger" med dom. Misstänker iaf att det tar mindre tid än att skicka till fabriken :eek:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 865
Senast: Migo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 445
Senast: tanten
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 982
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp