Dåligt ras val...

S

Sentenced

En vän till mig som jag inte träffat på länge skrev till mig för ett tag sedan och skröt om hur hon skulle skaffa hund.. Nu är det såhär att hon jobbar hela dagarna, bor i lägenhet och har ingen sambo som är hemma heller. Av alla raser så ska hon ha en Border Collie!! :crazy: Jag fullkomligt ÄLSKAR den rasen MEN- jag tycker det är helt fel ras för henne. Jag och andra anser att ska man ha en Border så ska man antingen valla med den eller själv vara väldigt aktiv!Helst inte bo i lägenhet heller! Undrar om hon förstår ansvaret.. :(

Är det någon mer som anser att Border collie är fel hundras att skaffa till en lägenhet??

Jag vågade inte säga något men försökte ge henne en liten pik och sa "OJ vilken jäkla kondis du kommer få!" ;)
 
Det hemska är att det är hundstackaren som får betala för det :cry: och troligen hennes inredning :devil:

Själv har jag två omplaceringshundar, en bc och en bc-blandis som vallar, tränar sök och ALDRIG är ensamma hemma..... Och som är världens underbaraste :love:
 
mm precis.. hoppas hon kommer på bättre tankar. :cool:

låter härliga dina vovvsingar! :love: :D
 
Att skaffa en BC när man jobbar hela dagarna och bor i lägenhet är bland dom dummaste sakerna man kan göra enl.mej.
En border collie är avlad för vallning och ska användas till det för att må bra. Visst kan dom må bra av att inte valla och bara användas till lydnad, agility mm, men man ser verkligen på hunden när den får valla att den är lycklig.
Hade jag vart du så hade jag försökt få din kompis att inse hur mkt denna rasen kräver. Att bara träna lydnad och agility ett par gånger i veckan räcker absolut inte.

Jag hoppas för både hundens och din kompis skull att hon väljer en annan ras och att BC uppfödarna är så pass seriösa att dom inte säljer en valp till nån som inte har tänkt att valla med den
 
Så du menar att jag är en dålig bc-ägare? jag bor i lägenhet (jobbar visserligen hemifrån) Oftast kommer en hund som bor i lägenhet ut mer än en hund som bor i hus, bor man i hus så blir det "asch jag släpper ut hunden på gården" bor man i lägenhet blir det mer intensivt.
Ägare till 2 bc, en icke-vallare & en vallare
 
Nej varför har en hund sämre i lägenhet?
Lena med 2 bc i lägenhet.
 
Tyvärr är inte alla bc uppfödare så seriösa.....
Och så ser folk dessa ljuvliga, väluppfostrade hundar man ser på agility och tv, och så är de ju så lättdresserade :angel:
Att man får hem en arbetsnarkoman med outtömlig fantasi och många "goda" idéer om den inte får jobba har man missat...
Och då får man en sönderstressad och olycklig hund :(
 
Så du menar att jag är en dålig bc-ägare? jag bor i lägenhet (jobbar visserligen hemifrån) Oftast kommer en hund som bor i lägenhet ut mer än en hund som bor i hus, bor man i hus så blir det "asch jag släpper ut hunden på gården" bor man i lägenhet blir det mer intensivt.
Ägare till 2 bc, en icke-vallare & en vallare

Jag skrev att Enligt mej, så är en av dom dummaste sakerna man kan göra är att skaffa en BC när man jobbar hela dagarna

Jag har inte påstått att du är en dålig BC ägare, men jag anser fortfarande att BC ska användas till det dom är avlade för, och jag tror inte dom flesta som bor i lägenhet, (menar nu inte alla) har tillgång till får/kor mm så att hunden får den stimulans den behöver. Att ersätta vallning med ex lydnad och agility går inte ens att jämföra med vallning.
Visst får "lägenhets hundarna" komma ut mer, men det betyder inte att dom blir tillräckligt mentalt stimulerade för det.
 
Jaha då måste jag tolkat texten fel "Att skaffa en BC när man jobbar hela dagarna och bor i lägenhet är bland dom dummaste sakerna man kan göra enl.mej."
Javisst ska en bc användas till vall, tyvärr tänder inte min ena på det. :devil:
 
Tyvärr är inte alla bc uppfödare så seriösa.....
Och så ser folk dessa ljuvliga, väluppfostrade hundar man ser på agility och tv, och så är de ju så lättdresserade :angel:
Att man får hem en arbetsnarkoman med outtömlig fantasi och många "goda" idéer om den inte får jobba har man missat...
Och då får man en sönderstressad och olycklig hund :(

Exakt. Vi har övertagit många understimulerade BC's som folk har skaffat bara för att "dom ska ju va så lättlärda och lydiga"
Att dom är avlade för vallning har folk inte en aning om.
Det finns många seriösa uppfödare som vägrar sälja sina valpar till dom som inte har tänkt att valla med dom, men dom BC's som oftast hamnar hos "ikke vallhunds folk" är dom som inte är reggade. Det är även dom border collierna som blir understimulerade och omplaceras eller avlivas p g a att ägaren inte klarar/orkar med hunden längre
 
att man bor i lägenhet har ingen större betydelse, för det e inte där man ska stimulera den :)
jag hade då inte velat haft en flock får i lägenheten iaf..

men det jag syftade på är att om man jobbar hela dagarna och hunden inte aktiveras tillräckligt så slutar det med att man har en slaktad inredning och förmodligen rätt irriterande grannar om hunden får för sej att börja yla mm.
Vilket kanske inte e det roligaste.. :crazy:
 
"att man bor i lägenhet har ingen större betydelse, för det e inte där man ska stimulera den " just det! :idea: Därför spelar det ingen roll hus eller lägenhet :banana: :D :rofl:
 
nej egentligen spelar det ingen roll, så länge man kan stimulera hunden på det sättet dom e avlade för, sen finns d ju individer som inte vill valla, men dom e inte så många.
Men att ha en understimulerad BC i en lägenhet som tuggar sönder allt från dörrkarmar till tapeter, trösklar mm.
Vilket man får betala dyrt för i slutänden när/om man får för sej att flytta.

En understimulerad BC i ett hus stör väl inte grannarna riktigt lika mkt, men det e lika fel att ha dom både i hus och lägenheter om dom inte aktiveras. Då ska man inte ha en BC alls
 
vi hade en korsning med Border Collie (50 %) och denna hund krävde stimulans och "hjärnarbete", av denna anledning gick vi med henne på lydnad, agility och spårning - ändå var hon inte en renrasig BC.
 
Håller med, en bordercollie ska man använda till VALLNING eller annat aktivt i alla fall. Inte ska det bli en "vanlig" stadshund tycker jag, även om den får många promenader.
 
Måste tillägga att jag vallar med han som tänder och den aktiveras, givetvis aktivera båda :rofl:. Men bu till dem som skaffar bc för att dom tror att det är en biljett till lydnads-sm
 
aj då.. låter inte bra... En border collie hör hemma på landet bland får tycker jag. men klart det finns de som bor i lgh och får mycket aktivering, men din vän verkar ju inte ha den tiden. inte bra :/
 
för en bc kvittar den om den bor ett slott eller en skokartong i ett gathörn, eller på 17vånigen i en skyskrapa - det enda den skall göra där är att sova. :D

Däremot så ska de JOBBA, då främst med vallning. det finns ju tex inget som hindrar att man har en bc,bor i lägnhet å har hudnen med sig jobbet varje dag om man jobbar på en bondgård eller liknade(och jo, det går att göra så) :D
 
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

TACK! Lena med vallare



för en bc kvittar den om den bor ett slott eller en skokartong i ett gathörn, eller på 17vånigen i en skyskrapa - det enda den skall göra där är att sova. :D

Däremot så ska de JOBBA, då främst med vallning. det finns ju tex inget som hindrar att man har en bc,bor i lägnhet å har hudnen med sig jobbet varje dag om man jobbar på en bondgård eller liknade(och jo, det går att göra så) :D
 
lånar knapp

grannens Border Collie ligger slött på gräsmattan och tittar med måttligt intresse varje gång vi flyttar våra får och våra Softie går i gasen och skall hjälpa till.

aldrig i livet att BC:n skulle lyfta häcken ifrån gräsmattan för att följa sina instinkter - men Softien som egentligen skall krypa i gryt och eventuellt klättra i träden älskar sina får mer än allting annats.

raserna blir nog vad man gör dom till
inte bara vad dom föds till
en tanke bara... ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 291
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 426
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 619
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
15 737
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp