Dåligt samvete av att sälja min hästs bästis

Lycanthrope

Trådstartare
Jag har haft min nordsvensk i snart 19 år. För 11 år sedan skaffade jag en shetlandsponny som flyttade med till norr. År 2013 dog hon plötsligt och min nordsvensk sörjde. Några månader senare skaffade vi en ny shetlandsponny som vi har kvar än idag. Men, vi har insett att vi behöver en större ponny av flera anledningar. Kemin klickar inte riktigt med dessa pyttesmå. Självklart är de så bra vänner när de bara har varandra. För några år sedan hade en vän sin häst hos oss också och då var de också vänner såklart, men nordis och shettis är väldigt nära varandra. Vi har inte möjlighet att ha fler än 2 hästar, ska ju ha tid och ekonomi till alla också.
Jag får så otroligt dåligt samvete av att sälja henne. Att nordsvensken ska förlora ännu en vän utan att förstå varför. :(
Vi kommer isåfall lägga handpenning på en mer passande, större ponny, som kommer i december. Ett sto till. Denponnyn är lite mer passande oss på många vis, och av en ras vi är intresserad av. Storleken gör också att dottern kommer kunna rida i många, många år jämfört med en shetlandsponny. Och vi kommer köra in stoet så tanken är att hon ska få stanna här. Jag antar att de kommer bli vänner också, hon och nordsvensken. Känner mig bara så egoistisk och hemsk.
Det måste varit fler som haft denna sits? Hur har ni tänkt?
 
Jag har haft min nordsvensk i snart 19 år. För 11 år sedan skaffade jag en shetlandsponny som flyttade med till norr. År 2013 dog hon plötsligt och min nordsvensk sörjde. Några månader senare skaffade vi en ny shetlandsponny som vi har kvar än idag. Men, vi har insett att vi behöver en större ponny av flera anledningar. Kemin klickar inte riktigt med dessa pyttesmå. Självklart är de så bra vänner när de bara har varandra. För några år sedan hade en vän sin häst hos oss också och då var de också vänner såklart, men nordis och shettis är väldigt nära varandra. Vi har inte möjlighet att ha fler än 2 hästar, ska ju ha tid och ekonomi till alla också.
Jag får så otroligt dåligt samvete av att sälja henne. Att nordsvensken ska förlora ännu en vän utan att förstå varför. :(
Vi kommer isåfall lägga handpenning på en mer passande, större ponny, som kommer i december. Ett sto till. Denponnyn är lite mer passande oss på många vis, och av en ras vi är intresserad av. Storleken gör också att dottern kommer kunna rida i många, många år jämfört med en shetlandsponny. Och vi kommer köra in stoet så tanken är att hon ska få stanna här. Jag antar att de kommer bli vänner också, hon och nordsvensken. Känner mig bara så egoistisk och hemsk.
Det måste varit fler som haft denna sits? Hur har ni tänkt?
Jag tror att ett bra hästliv i längden bygger på en hästhållning som funkar och är rolig för alla inblandade parter. Ibland måste man kompromissa. Det är livet. Och flocken förblir sällan densamma (vilket jag tror innebär att vi, både två och fyrbenta, anpassar sig till förändringar även om anpassningen tar tid).
 
Att nordsvensken ska förlora ännu en vän utan att förstå varför. :(
/…/
Det måste varit fler som haft denna sits? Hur har ni tänkt?
Fast förmänskliga inte hästen. Den tänker inte såsom du gör.

Är nordisen väldigt fäst vid shettisen är mitt råd att skaffa stora ponnyn först så den kommer in i flocken innan ni plockar bort shettisen. Då kommer de knappt märka att shettisen är borta.
 
Fast förmänskliga inte hästen. Den tänker inte såsom du gör.

Är nordisen väldigt fäst vid shettisen är mitt råd att skaffa stora ponnyn först så den kommer in i flocken innan ni plockar bort shettisen. Då kommer de knappt märka att shettisen är borta.
När den förra ponnyn dog sprang hon runt och tjöt och var rastlös. Sedan tog vi ner henne för att se på kroppen och sedan tystnade hon och var loj ett par veckor innan hon blev sig själv igen, trots att det kom en ny häst som sällskap.
Nu kommer ju hennes kompis bara försvinna. Även om de inte tänker som vi gör så kan de sakna sina vänner.
Tyvärr ser det nu ut som att det inte är möjligt att ha kvar shetlandsponnyn till den andra ponnyn kommer men vi ska se vad vi kan göra.
 
Min häst har flyttat, kompis har flyttat, kompis har avlivats. Han fäste sej väldigt vid alla.

Det gick alltid smärtfritt när han hade kompisar kvar, en ny häst redan kommit, eller när han flyttade.
Men inte alls lika bra när han (akut) blev ensam och stod ensam i ett dygn.

Så jag tror inte det blir ett jätteproblem bara man planerar bra och tar hem den nya innan den gamla åker.
 
Hon kommer säkert sakna sin kompis, men hon får ju en ny kompis och så småningom bleknar minnet. Men det kommer nog inte försvinna helt.

Ni har väl hästarna för eran skull ändå och inte för hästarnas egen skull? Er shetlandsponny kanske kommer mer till användning någon annanstans och det kan ju vara positivt.

Nu har ni inte möjlighet att ha mer än 2 hästar och då får det ju bli så här. Det dåliga samvetet det känner jag alltför väl igen. Alltid något man funderar över att man kunde gjort bättre. Försök tänk att ni gör det bästa av den situation som ni har och det kan bli något mycket bra av förändringen. Ni får en ponny ni kan använda mer - någon annan får en högt efterlängtad shetlandsponny ? Så länge hästarna har det bra, har sällskap och blir omhändertagna så kommer de också finna sig och må bra i det nya läget.
 
När den förra ponnyn dog sprang hon runt och tjöt och var rastlös. Sedan tog vi ner henne för att se på kroppen och sedan tystnade hon och var loj ett par veckor innan hon blev sig själv igen, trots att det kom en ny häst som sällskap.
Nu kommer ju hennes kompis bara försvinna. Även om de inte tänker som vi gör så kan de sakna sina vänner.
Tyvärr ser det nu ut som att det inte är möjligt att ha kvar shetlandsponnyn till den andra ponnyn kommer men vi ska se vad vi kan göra.
Håller med om att hästar absolut saknar varandra. Att ta dit den andra innan är jag osäker på om det har någon effekt egentligen, två hästar som är nära varandra bryr sig sällan om ifall en tredje kommer dit, snarare kan det kanske det ger den nya ponnyn en sämre start med nordsvensken ifall den inte får vara med.

Tyvärr blir det ju såhär ibland och sålänge ändå alla har det bra och blir bra omhändertagna så går hästarna vidare hyfsat fort.
 
Om du vill kan du ju låta nordsvensken vara med och se när ponnyn lastas och åker, så den ser att den åker iväg...
 
Det kan vara en idé att börja träna dom att vara isär. Lasta ponnyn och kör en runda, låt den komma tillbaka. Öka tiden ponnyn är borta.
Men jag har också varit med om hästar som är så fästa vid varandra att dom sörjer så dom blir sjuka om en försvinner. Också hästar som känner igen varandra när dom träffas igen efter flera år.
 
Jag hade utan problem sålt hästen och skaffat en annan. Det går inte att ha kvar hästar för att de tycker om varandra om inte allt annat klaffar också, så som hantering, ridning osv. Hade inte haft dåligt samvete, hästen kommer troligen fästa sig vid den nya bara ge det ett tag. Så hade jag gjort.
 
Det kan vara en idé att börja träna dom att vara isär. Lasta ponnyn och kör en runda, låt den komma tillbaka. Öka tiden ponnyn är borta.
Men jag har också varit med om hästar som är så fästa vid varandra att dom sörjer så dom blir sjuka om en försvinner. Också hästar som känner igen varandra när dom träffas igen efter flera år.
Har liknande erfarenhet.
Jag sålde en gång en stor kraftig fux med stor bläs. Hemma hade jag en tvååring, halvblod. När jag ett par år senare var iväg och tränade med den nu fyraåriga hästen så märkte jag att hon reagerade starkt när hon såg en stor fux med bläs - hela hästen stelnade till och spanade in den andra hästen - ibland kunde hon gnägga. Hon insåg sedan att andra fuxar inte var hennes kompis /mentor. Så elak jag kände mig då...
 
Är dina hästar ensamma i stallet eller fins det andra hästar där? Evt har du möjlighet att stalla upp dem på ett större stall ett tag?

Mina två ston var enormt beroende av varandra, vi flyttade till ett nytt större stall i höstas och de fick då gå i en stor flock med 8-10 andra ston. Flyttade de så småningom längre undan varandra inne i stallet, och sedan till var sin hage ute. På så vis bondade de med andra hästar och blev mindre upptagna av varandra, så när sto nr 1 fölade och skickades iväg på bete med sitt föl sa inte den andra ett knyst.
 
Är dina hästar ensamma i stallet eller fins det andra hästar där? Evt har du möjlighet att stalla upp dem på ett större stall ett tag?

Mina två ston var enormt beroende av varandra, vi flyttade till ett nytt större stall i höstas och de fick då gå i en stor flock med 8-10 andra ston. Flyttade de så småningom längre undan varandra inne i stallet, och sedan till var sin hage ute. På så vis bondade de med andra hästar och blev mindre upptagna av varandra, så när sto nr 1 fölade och skickades iväg på bete med sitt föl sa inte den andra ett knyst.
De står hemma på gården och det finns inte möjlighet att flytta iväg dem. När shetlandsponnyn har varit på betäckning har nordsvensken gått själv under 1-2 månader och det har gått bra, hon letar lite i början men har ändå varit lugn och betat, druckit och gått att rida utan problem. Så jag antar att det går bra det här också, det känns bara elakt även om det är bäst för oss tvåbenta.
 
Som jag tolkar jordbruksverkets föreskrifter är det väl inte tillåtet att ha en häst ensam?
Så jag skulle behålla ponnyn till den nya ponnyn anländer.
 
Det där med tiden, de har varandra med. Är hagarna tillräckligt stora trivs de bra även om hussar och mattar har dåligt samvete för att de inte har tid. De har tid att gå och äta, sova halva dagarna mm - det som de tycker man ska ha tid med.
Så skaffa du den extra häst du önskar och utöka flocken. En liten Mulle mer eller mindre i flocken gör inte så mycket av eller till.
 
Enligt undersökningar jag läst så omättlig det vanligtvis så att om hästar går i en stor flock som är likadan från år till år så växlar de kompisar, de behåller inte samma bästis hela tiden. Så jag tycker inte du ska ha dåligt samvete.
 
Jag är i exakt samma situation. Har en ponny ute på annons och folk som är intresserade. Gör dock ont i hjärtat sälja eftersom jag säljer min ene ponnys bästa vän. De delar box och är liksom aldrig ifrån varandra. Kan stå och äta i stort sett samma grässtrå :cry: Den andra ponnyn jag har är inte alls lika snäll mot andra hästar, så säljer jag hans bästis så är han fast med den tråkige (även om de gillar varandra)... Åhh, ångest.
 

Bifogade filer

  • 8AE899FE-358F-40F7-B306-66CFDE2BD185.jpeg
    8AE899FE-358F-40F7-B306-66CFDE2BD185.jpeg
    135,5 KB · Visningar: 21
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 152
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp