Bukefalos 28 år!

Dåligt samvete pga graviditet

Zoo

Trådstartare
Är garvid i vecka 23+4 med mitt första barn. Har ett tufft jobb, jobbar på djursjukhus, det är stressigt, mycker gå och stå arbete och tunga lyft m.m. Idag fick jag sjukskriva mig för att min kropp börjar säga ifrån. Kronisk smärta i ryggen, har har det sen tidigare i bröst ryggen, men nu har det kommit i ländryggen samt låsningar. Efter lunch igår fick jag gå framåt lutad för att jag har sån värk i magen. Huvudvärk på det också. Saken är den att jag får sånt himla dåligt samvete att jag är hemma från jobbet, bara på grund av min graviditet. Min barnmorska tyckte jag skulle sjukskriva mig i en vecka, klarar inte av det för mitt samvete. känner mig dum som är hemma och ligger i sängen. :(

Bör jag ha dåligt samvete eller är det okej att vara hemma från jobbet pga graviditet?
 
Det ÄR okej!

Graviditet är ingen sjukdom och bla bla bla men konstigt nog så kan man åka på både det ena och det andra under den och då har man helt enkelt åkt på problem som kan klassas som sjukdom/åkomma/besvär som kanske behöver lindras genom sjukskrivning.
 
Känns så elakt mot dom andra på jobbet också. 2 stycken på kurs och sen jag sjuk. Är redan stressigt på jobbet. Antar att jag får sluta larva mig...
 
Känns så elakt mot dom andra på jobbet också. 2 stycken på kurs och sen jag sjuk. Är redan stressigt på jobbet. Antar att jag får sluta larva mig...

Du larvar dig inte!

Det är nog många som tror att en graviditet är plättlätt. En bebis som växer i magen och inget mer typ.
Men det är SÅ mycket mer!

Det tar något enormt mycket på en både psykiskt och fysiskt. Det spelar ingen roll hur efterlängtat barnet är så tar det på en. Att man mår dåligt psykiskt eller fysiskt under graviditeten betyder inte att man inte älskar sitt barn precis lika mycket som den som inte har några krämpor.

Saken är den att du kanske "bara" har fysiska krämpor just nu men om du inte sköter om dig själv och din kropp när du är gravid så kan du även börja må dåligt psykiskt och det blir inget bra av det.

Så känner du att du behöver vara hemma en vecka så var det. Känn sedan efter hur ryggen känns. Känner du när du kommer tillbaka till jobbet att det faktiskt inte funkar så ska du sjukskriva dig alt jobba mindre.
 
Är garvid i vecka 23+4 med mitt första barn. Har ett tufft jobb, jobbar på djursjukhus, det är stressigt, mycker gå och stå arbete och tunga lyft m.m. Idag fick jag sjukskriva mig för att min kropp börjar säga ifrån. Kronisk smärta i ryggen, har har det sen tidigare i bröst ryggen, men nu har det kommit i ländryggen samt låsningar. Efter lunch igår fick jag gå framåt lutad för att jag har sån värk i magen. Huvudvärk på det också. Saken är den att jag får sånt himla dåligt samvete att jag är hemma från jobbet, bara på grund av min graviditet. Min barnmorska tyckte jag skulle sjukskriva mig i en vecka, klarar inte av det för mitt samvete. känner mig dum som är hemma och ligger i sängen. :(

Bör jag ha dåligt samvete eller är det okej att vara hemma från jobbet pga graviditet?
Din chef borde kanske se till att du får lättare arbetssysslor
 
Får du jobba för arbetsmiljöverket? Vilket iofs kanske är frivilligt. Men jag har jobbat på slakteri under 2 graviditeter och inte fått jobba av massa anledningar, bla risken att skära/sticka mig och utsättas för smittor från djuren.
 
det enda jag har "slipper" göra är att inte röntga och lyfter vi tunga hundar så är vi två. mer än så går det tyvärr inte att komma undan... Har ansökt om graviditespenning, men det gäller från v29. jobbar också med smittodjur
 
Jag har varit i din sits, alltså gravid på djursjukhus och med stort ansvarskännande för jobbet. Förstår dig precis i det du skriver, men försök att tänka ett steg längre, att det är dig och ditt barn det gäller. Din arbetsgivare kommer inte att ta hand om dig när din kropp är slut och du är helt knäckt och inte klarar av din vardag. Det är inte bara till BF man ska hålla i kroppen, det kommer en tid därefter med när bebisen ska bäras, vaggas etc, även om det under graviditeten känns som att BF är det enda man ska fixa... Lyssna på din kropp och din bm, det är inte värt att köra sig i botten för ett jobb! Som någon annan klok skrev, är det inte ditt problem att din arbetsgivare inte fixar vikarier, det är alldeles för vanligt i vår bransch att man pga personalbrist springer lite snabbare, jobbar över lite mer ( helst utan att skriva upp det och begära ersättning för det, för det var ju bara en kvart...), jobbar på lunchen, fika vad är det ( nej tack inget kaffe för mig, hinner inte kissa idag!)... Min första graviditet slutade tyvärr i ett missfall, men det fick mig att få upp ögonen för vad som är viktigt i livet och jag bytte faktiskt jobb till en liten klinik för att jag inte orkade med det det där otacksamma ekorrhjulet där man var en rad på ett schema, en belastning som gravid (både för arbetsgivaren och indirekt för kollegorna som fick göra sitt och lite av mitt jobb, tex röntga mina patienter) och där ensamma småbarnsföräldrar inte togs någon hänsyn till, kunde de söva var det bara att acceptera att bli beordrad nattpasset när ordinarie nattpersonal var sjuk, hur de löste barnvakt var deras problem...

Söver/ övervakar du narkos som gravid? Eller du är kanske inte på op? Tömmer kattlådor? ( du får enligt arbetsmiljölagen inte utföra arbetsuppgifter där du riskerar att smittas av toxoplasma, det vet du väl?) Ger hormoner tex abortsprutor, p-sprutor?

Lycka till!
 
Jag blev sjukskriven på heltid från v25, var tvungen att sjukskriva mig i omgångar från v 23 då det var väntetid på att få träffa läkare. Och innan dess hade jag fyra veckor semester.
Jag hade inte dåligt samvete en enda dag, min kropp sa ifrån och foglossningen var olidlig.
Folk får säga vad de vill om att det inte är en sjukdom, men man måste ju fp ha en dräglig vardag!

Så ha inte dåligt samvete! Det är ju endast du som får drass med smärtan.
 
Jag är sjukskriven sedan igår och jag är bara i vecka 7. Detta är dock pga att jag har diabetes samt att jag mår så sinnes illa och inte kan sköta jobbet pga det. Har stora problem att hålla mitt blodsocker stabilt på jobbet, vilket är vrålviktigt.
 
Jag är sjukskriven sedan igår och jag är bara i vecka 7. Detta är dock pga att jag har diabetes samt att jag mår så sinnes illa och inte kan sköta jobbet pga det. Har stora problem att hålla mitt blodsocker stabilt på jobbet, vilket är vrålviktigt.

Men grattis vad roligt! :D
 
Men grattis gör tusan :love: Har jag missat att ni gått ut med det eller är det "hemligt" än?

Vi har inte gått ut med det så sätt än. Annat än till släkten typ och det för att jag mår illa jämt, är svullen och kan knappt ha mina vanliga byxor längre. Trött så jag knappt orkar kliva ur sängen om dagarna.
Sedan kommer vi nog inte lägga ut det offentligt på fb/insta utan folk som träffar oss får fråga/se det :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 361
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 200
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 634
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 337
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp