dåligt vatten

kisse

Trådstartare
Vi har en grävd brunn som används både till familjen och stallet, men vattnet är otjänligt nu när det är mycket smältvatten! Det är brunt (har varit tidigare också), och då vi lämnat vattenprover visar det att det finns bla E-coli bakterier i det. Tidigare har vi fått info att det kan vara tillfälligt och eftersom det då blivit bra på ett par dagar har vi avvaktat och kokat allt vatten som använts i hushållet medan det varit dåligt.

Nu är det dock kris, det tom luktar illa (började idag), så vi har varit i kontakt med brunnsborrare, och det verkar som att vi kan få det gjort nästa v. Men hur farligt är det för hästarna tills dess? Någon som vet? Har en dräktig o en åring, och ett gäng mellan 3-7.
 
Sv: dåligt vatten

Jag är i precis samma situation som du. En person på analycen sa att det inte brukar vara någon fara för hästarna men man undrar ju ändå...
 
Sv: dåligt vatten

Jag har också haft dåligt vatten, en grävd brunn där det läckt in ytvatten, brunnen är dessutom placerad nedanför gödselstacken! Brunnen är gammal så man tänkte väl inte så mycket på detta den dagen brunnen grävdes. Dock verkar vattnet bli sämre och sämre överallt, förmodligen på grund av att ytvattnet blir mer och mer förorenat.

Jag har borrat en ny brunn så jag har diskuterat detta flitigt med rörmokare, brunnsborrare och laboratorium. Och hästar (och alla andra djur) kräver precis samma vattenkvalité som oss människor. Ett vatten som är otjänligt för människor är otjänligt för djur.

En borrad brunn är dock ingen garanti utan det kan behövas reningsfilter.

Om vattnet försämras långsamt kan kroppen vänja sig vid det och man märker inte direkt någonting varken på djur eller människor men det är ju inte bra i längden. Om vattnet är osmakligt kan det hända att hästarna dricker dåligt och det i sin tur kan orsaka kolik. Så håll koll på hur mycket de dricker

Om vattnet försämras kraftigt på grund av smältvatten och det är en ny brunn på gång skulle jag nog hämta vatten. Kanske vet du om någon som har en stor flyttbar vattentank, en sådan som ofta används på sommarbeten? Eftersom det inte är betesdags än borde ju någon kunna tänka sig att låna ut en sådan. Om brunnen blir färdig nästa vecka handlar det ju inte om så många dagar.
 
Sv: dåligt vatten

Om vattnet luktar illa bör du absolut hämta annat vatten till vidare. Sedan när brunnen är grävd, kan det ju ta ett litet tag innan det vattnet är tjänligt också.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 405
Senast: Fibusen
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp