Dalmatiner, hur är dem?

Sryoqwe

Trådstartare
Hej!
Jag funderar på att skaffa en Dalmatiner, inte nu men i framtiden. Har läst vad som går att läsa på SKK och rasens sida, men undrar nu hur ni upplever era hundar? Det finns sju hundar i flocken, tre är mina. "Problemet" är att mina är rena sällskapshundar på 5kg, 8kg och nästan 10kg, dem är för små för att ha med bland hästarna och har ingen större arbetsvilja. Fungerar Dalmatiner till lättare klasser agility och lydnad? Har förstått dem som ganska svårmotiverade, hur stämmer det in på era hundar? Berätta gärna om era hundar, hade varit roligt att veta mer om dem:D
 
Jag har i dagsläget tre stycken, har haft flera innan.
De jag har nu är 4 år, 10 mån och 5 mån. De två äldsta är tikar, den yngsta en hane. De två yngsta är nära släkt och den äldre är i princip obesläktad. De tidigare har varit både hanar och tikar, mer eller mindre obesläktade.

Min uppfattning är att rasen är sjukt spretig. Det finns allt ifrån små och taniga stressmonster till stora och sävliga tråkmånsar. Och allt där emellan. Viktigt att träffa flera uppfödare, träffa deras hundar och välja en uppfödare som man känner att man delar åsikter med. Hur man sedan upplever hundarna verkar bero mycket på vad man har för tidigare erfarenhet av hund.. Jag är uppvuxen med retriever och har även haft BC.

Överlag tycker jag att dalmatinern har en ganska vass inställning till andra hundar. Inte så att de startar slagsmål, men de går in i möten med nya hundar med en ganska kaxig attityd. Har den mötande hunden samma attityd så kan det lätt skära sig. Men jag vet också att det finns folk som anser att dalmatiner lätt kommer överens med alla hundar, och här spelar nog min erfarenhet av dumsnälla retrievers in.

De finns en del träningsglädje i rasen, framförallt då hos hanarna skulle jag vilja påstå. Min ena hane blev bla klubbmästare i lydnad på våran klubb, mot retrievers och diverse brukshundar. Hanarna, iaf de jag har haft (olika linjer), har varit väldigt roliga att jobba med faktiskt, inte alls svårmotiverade. Mina tikar däremot är lite mer svårmutade. De tycker om att hitta på saker men tröttnar fort. Just agility har jag inte tränat nämnvärt men det funkar säkert bättre med lite fartigare sporter än att traggla lydnadsmoment med ffa tikarna då. Annars är viltspår och drag något som många dalmatiner gillar!

Jag tycker att de är rätt så lata. De kräver inte mängder med motion eller aktivering. En långpromenad om dagen, gärna med lösspring i skogen, och sedan lite godissök på gräsmattan så har du en nöjd dalmatiner. Mina ligger gladeligen på rygg i soffan en hel dag också om det skulle krävas. De gillar närhet och vara med överallt. De är helst inte ensamma även om det sällan är ett problem, drömmen för en prick är om de kan få följa med flocken överallt.

Ljud i alla dess former ligger ganska nära till hans. Alla mina ”gnisslar” :banghead: Tikarna har ganska nära till skall, lite okynnesskällande. Hanarna som jag har haft har skällt obetydligt, knappt ens när någon kommer och knackar på dörren.
Socialt så är tikarna ofta mer reserverade, medan hanarna ibland kan vara lite väl påflugna. En bra dalmatiner ska hälsa och låta sig bli hälsad på och sedan är det bra.
Sjukdomar förekommer, framförallt hudproblem och allergier. Hjärtfel finns, mer frekvent i vissa linjer. Det är vad jag försöker undvika i första hand. Finns lite annat smått och gott utspritt också men det gör det ju i de flesta raser. Dessvärre mörkas en stor del, alt att man struntar i ärftligheten.

Kort sagt, gör din läxa väl innan du köper en ;) Jag älskar rasen även om jag många gånger önskar att jag inte gjorde det :p
 
Tack för att du svarade! Det var ju lite tanken, en hund som kan ta det lugnt en dag då och då utan problem. Här skulle den ju växa upp i flock, varav en av hundarna är ganska hög i rang men snäll mot andra. Jag skulle nog främst vara intresserad av en tik, då jag har tre tikar nu men det finns även två kastrerade hanhundar, varav en blir lite gnällig mot andra hanar när de löper. Jag uppskattar att dem verkar vara lite vaktiga, men ska ju inte vara något överdrivet. Jag är uppvuxen med en mastifftik och två rottweiler/ labrador/ lite annat nättare, så skulle kännas konstigt att bara ha småtroll :D .Den skulle få följa med på ridturer (när den är lite äldre då), och då är det ju bra att dem verkar ha lite jaktinstinkt. Har du några uppfödare som du rekommenderar? Visste inte om hjärtfelen, bra att du säger sånt med:up:. Har tittat på andra raser med, men inte hittat någon som verkar likvärdig/ bättre, och har letat och läst i mer än ett år. :)
 
Tack för att du svarade! Det var ju lite tanken, en hund som kan ta det lugnt en dag då och då utan problem. Här skulle den ju växa upp i flock, varav en av hundarna är ganska hög i rang men snäll mot andra. Jag skulle nog främst vara intresserad av en tik, då jag har tre tikar nu men det finns även två kastrerade hanhundar, varav en blir lite gnällig mot andra hanar när de löper. Jag uppskattar att dem verkar vara lite vaktiga, men ska ju inte vara något överdrivet. Jag är uppvuxen med en mastifftik och två rottweiler/ labrador/ lite annat nättare, så skulle kännas konstigt att bara ha småtroll :D .Den skulle få följa med på ridturer (när den är lite äldre då), och då är det ju bra att dem verkar ha lite jaktinstinkt. Har du några uppfödare som du rekommenderar? Visste inte om hjärtfelen, bra att du säger sånt med:up:. Har tittat på andra raser med, men inte hittat någon som verkar likvärdig/ bättre, och har letat och läst i mer än ett år. :)
Ja, i flocken har jag aldrig haft problem med osämja. Har haft hanar som inte tål andra hanar men funkat i flocken osv. De brukar vara rätt bra på att håll balans i flocken.

Ridturer funkar oftast alldeles utmärkt! Ett täcke på under de kallare månaderna bara, om vi får några kalla månader framöver :D kanske inte behövs under tiden de är aktiva o rör sig, det är lite individuellt hur frusna de är, men när de är i stallet o blir mer stilla så är ett täcke alltid bra för att hålla muskler o ligament varma eftersom de saknar underull.

Visst finns det uppfödare jag gillar mer eller mindre, du är välkommen att skicka ett PM om du vill veta mer om det.

Den närmaste rasen är nog Rhodesian Ridgeback. Jag har ingen direkt erfarenhet av RR men jag upplever dem dock mer seriösa o värdiga, medan dalmatinern är lite mer pajas.
 
Ja, i flocken har jag aldrig haft problem med osämja. Har haft hanar som inte tål andra hanar men funkat i flocken osv. De brukar vara rätt bra på att håll balans i flocken.

Ridturer funkar oftast alldeles utmärkt! Ett täcke på under de kallare månaderna bara, om vi får några kalla månader framöver :D kanske inte behövs under tiden de är aktiva o rör sig, det är lite individuellt hur frusna de är, men när de är i stallet o blir mer stilla så är ett täcke alltid bra för att hålla muskler o ligament varma eftersom de saknar underull.

Visst finns det uppfödare jag gillar mer eller mindre, du är välkommen att skicka ett PM om du vill veta mer om det.

Den närmaste rasen är nog Rhodesian Ridgeback. Jag har ingen direkt erfarenhet av RR men jag upplever dem dock mer seriösa o värdiga, medan dalmatinern är lite mer pajas.
Jag tänkte precis på din beskrivning att Dalmatiner och RR låter väldigt lika (har bara erfarenhet av RR).
 
Hej!
Jag funderar på att skaffa en Dalmatiner, inte nu men i framtiden. Har läst vad som går att läsa på SKK och rasens sida, men undrar nu hur ni upplever era hundar? Det finns sju hundar i flocken, tre är mina. "Problemet" är att mina är rena sällskapshundar på 5kg, 8kg och nästan 10kg, dem är för små för att ha med bland hästarna och har ingen större arbetsvilja. Fungerar Dalmatiner till lättare klasser agility och lydnad? Har förstått dem som ganska svårmotiverade, hur stämmer det in på era hundar? Berätta gärna om era hundar, hade varit roligt att veta mer om dem:D

Jag har ingen egen dalmatiner men har haft två i yttre bekantskapskretsen, ingen av dem var särskilt trevliga hundar. Både var, som maniac123 skrev, kaxiga och vassa i möten med andra hundar, den ena fungerade inte alls med andra hundar. Båda bodde i familjer men var starkt knutna till en enda person och den ena stod bara vid fönstret och väntade på att hen skulle komma hem när hen inte var hemma, oavsett vad resten av familjen gjorde. Den ena fungerade inte alls runt hästar och hade historik av att ha jagat hästar i hagen. Den hunden var också väldigt reaktiv och skällig. Familjen hade haft den sen valp.

Som du förstår har jag inga trevliga erfarenheter av dalmatiner, men antar att det som med alla andra hundraser hänger på att man verkligen researchar aveln och hittar uppfödare med avelsmål som passar ens ambitioner. Dock tänker jag att det måste finnas mängder av raser som passar dina önskemål lite bättre än dalmatiner, typ mellanpudel skulle vara en perfekt mer lättmotiverad kompanjon för lättare tävlingsklasser och som kompanjon i stall.
 
Jag har ingen egen dalmatiner men har haft två i yttre bekantskapskretsen, ingen av dem var särskilt trevliga hundar. Både var, som maniac123 skrev, kaxiga och vassa i möten med andra hundar, den ena fungerade inte alls med andra hundar. Båda bodde i familjer men var starkt knutna till en enda person och den ena stod bara vid fönstret och väntade på att hen skulle komma hem när hen inte var hemma, oavsett vad resten av familjen gjorde. Den ena fungerade inte alls runt hästar och hade historik av att ha jagat hästar i hagen. Den hunden var också väldigt reaktiv och skällig. Familjen hade haft den sen valp.

Som du förstår har jag inga trevliga erfarenheter av dalmatiner, men antar att det som med alla andra hundraser hänger på att man verkligen researchar aveln och hittar uppfödare med avelsmål som passar ens ambitioner. Dock tänker jag att det måste finnas mängder av raser som passar dina önskemål lite bättre än dalmatiner, typ mellanpudel skulle vara en perfekt mer lättmotiverad kompanjon för lättare tävlingsklasser och som kompanjon i stall.
Det finns absolut dåliga individer. Men dalmatiner är trots allt avlade för att bo i stall och springa med häst och vagn så de ska vara utmärkta ”hästhundar”. Man bör ju se till majoriteten och inte till enstaka individer. Jag är absolut medveten om att det finns en hel del skräp, det säger jag inte emot, men det är viktigt att framhäva att det inte är så en korrekt dalmatiner ter sig.
 
Det låter inte som en korrekt avlad/ tränad Dalmatiner. Det finns ju vad jag vet till och med prov i England (tror jag) där förmågan att följa häst och vagn/ ryttare bedöms. Jag vill ha en hund som fungerar runt hästar och ridning, och det är därför jag tror att Dalmatiner passar. Jag har inte läst på om mellanpudel med de känns lite för aktiva, på ett sätt som inte passar mig+ dem kräver mycket pälsvård.

Jag läste om RR men tror jag håller mig till dalmatiner, vill inte ha en jakthund :p
 
Det låter inte som en korrekt avlad/ tränad Dalmatiner. Det finns ju vad jag vet till och med prov i England (tror jag) där förmågan att följa häst och vagn/ ryttare bedöms. Jag vill ha en hund som fungerar runt hästar och ridning, och det är därför jag tror att Dalmatiner passar. Jag har inte läst på om mellanpudel med de känns lite för aktiva, på ett sätt som inte passar mig+ dem kräver mycket pälsvård.

Jag läste om RR men tror jag håller mig till dalmatiner, vill inte ha en jakthund :p
Det är korrekt, road trial heter det och finns i fler länder än England t.o.m. :up:
 
Det finns absolut dåliga individer. Men dalmatiner är trots allt avlade för att bo i stall och springa med häst och vagn så de ska vara utmärkta ”hästhundar”. Man bör ju se till majoriteten och inte till enstaka individer. Jag är absolut medveten om att det finns en hel del skräp, det säger jag inte emot, men det är viktigt att framhäva att det inte är så en korrekt dalmatiner ter sig.
I vilket århundrade då? Jag tycker man skall vara försiktig med påståenden om att raser är avlade för det ena o det andra, ytterst få raser är det.
 
I vilket århundrade då? Jag tycker man skall vara försiktig med påståenden om att raser är avlade för det ena o det andra, ytterst få raser är det.
Det håller jag med om, eftersom det är få användningsområden som vi faktiskt har nytta av idag så ändras såklart prioriteringen i aveln också. Men det finns fortfarande tävlingar/avelsutvärderingar i flera länder som går ut på att läsa av hundens följsamhet vid häst/vagn. Även om vi inte har det i just Sverige så har vi stort utbyte av andra länder i aveln. Dalmatinern ÄR för det mesta en väl anpassad stallhund. Jag känner många som har sina hundar med när de rider.
 
Jag har haft 3 tikar och de var väldigt olika! Min första den snällaste och lydigaste hunden i världen, en sån hund får jag aldrig igen! Vänlig mot allt och alla. Nr 2 var vass, jag var dock hem nr 4 :(. Väldigt duktig på allt från lydnad till spår, vi gick mängder med kurser och hon fick alltid massor med beröm av alla instruktörer! Tik nr 3 hade jag bara det första 1.5 året innan hon gick tillbaka till uppfödaren, en riktig snäll clown, men ganska så vek. Alla 3 var otroligt lättmotiverade, visa en godis och vi kan göra vatten till vin! Jag kommer säkerligen ha dalmatiner igen, älskar rasen!
 
Tack för att du svarade! Tråkigt med nr 2, men med så många hem är det ju logiskt. Jag har ju varit/ är lite rädd för att dem verkar svårmotiverade, men de verkar inte vara så farliga :)
 
Jag tycker att @Maniac123 har beskrivit rasen på ett bra sätt 🙂 Jag hade dalmatiner under några år och det passerade fyra stycken inom familjen. De var från tre olika kennlar och ganska spretiga sinsemellan. Min ena tik var min "once in a lifetime"-hund, hon var med mig på hundgymnasium, tävlade rallylydnad, viltspår och gick kurs i road trial. Hon har varit borta sedan 2013 och jag saknar henne fortfarande massor ♥️
Jag har en riktig soft spot för rasen, men vet inte om det kommer att bli någon mer dalmatiner. Det finns enklare raser att hitta bra individer och jag tyckte det var jobbigt med allt dalmatinerglitter (för de fäller konstant). 😉
 
Tack för att du svarade! Tråkigt med nr 2, men med så många hem är det ju logiskt. Jag har ju varit/ är lite rädd för att dem verkar svårmotiverade, men de verkar inte vara så farliga :)
Tikarna är ju helt matbesatta! Gör vad som helst för en torr gammal godisbit. Listan över vad Nessie har snott är lång... 1 liter pannkakssmet, 1 kilo otinad strömming... var även tvungen att stängsla in komposten annars var hon där och käkade. Men! de går inte till jobbet utan lön! Ta bort belöning och det blir betydligt svårare. Men vill man ha en kul träningskompis utan tanke på att komma först i tävlingssammanhang tycker jag det är en bra hund.
 
Jag tycker att @Maniac123 har beskrivit rasen på ett bra sätt 🙂 Jag hade dalmatiner under några år och det passerade fyra stycken inom familjen. De var från tre olika kennlar och ganska spretiga sinsemellan. Min ena tik var min "once in a lifetime"-hund, hon var med mig på hundgymnasium, tävlade rallylydnad, viltspår och gick kurs i road trial. Hon har varit borta sedan 2013 och jag saknar henne fortfarande massor ♥
Jag har en riktig soft spot för rasen, men vet inte om det kommer att bli någon mer dalmatiner. Det finns enklare raser att hitta bra individer och jag tyckte det var jobbigt med allt dalmatinerglitter (för de fäller konstant). 😉

Lilo ( visst hette hon så?) och Mitra var ju så lika, även till utseendet :heart
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 114
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 703
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Jag har nu passat en staffe över några månader och intresset för rasen har väckts rejält. Ju mer jag umgås med honom ju mer nyfiken blir...
Svar
11
· Visningar
2 224
Senast: Pancakes
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 215
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp