Dalmatiner vs KH Collie?

SummaSummarum

Trådstartare
Hejhej, jag har lurkat utan konto här på Buke ett litet tag nu, men bestämde mig för att skapa ett konto för att kunna få lite hjälp med en sak jag klurat på :)

Jag är i hundköparplaner (första hunden) och efter att ha skannat SKK:s hundraslista några gånger så har jag fastnat för Korthårig Collie och Dalmatiner. Men när jag läste på om dom så tyckte jag att dom kändes väldigt lika? Liknande storlek, pälstyp, mentalitet, aktivitetsnivå... Eller är jag ute och cyklar? Jag skulle gärna vilja höra mer om raserna från de av er som har erfarenhet utav dem! Så jag lättare kan lista ut vilken som skulle passa mig bäst (eftersom jag tycker dom är lika fina utseendemässigt :angel:)

Det som vore intressant att få svar på är...
  • Aktivitetsbehov. Vilken ras kräver mest, fysiskt & mentalt? Jag vet att collie är en brukshund men jag har förstått att det inte är på schäfer-nivå t.ex..
  • Mentalitet. Vilken är mest passande för en första gångs-ägare? Hur svårt är det att hitta en "bra individ" av resp ras (har ju hört om dålig mentalitet osv... rädslor.. hur avskräckt bör man som gröngöling bli?)
  • Pälsvård. Båda hundar är ju korthåriga men hur är det med fällandet? Fäller de året om eller periodsvis och vilken fäller mest?
  • Jaktlust. Har någon ras mer jakt i sig/svårare att ha lös?
  • Vakt. Är någon ras skälligare än den andra?
Det kan ju vara att raserna är princip exakt likadana i något/några av ovanstående punkter och då får man gärna säga det med, såklart! Och om det finns något annat som är bra att veta, jag uppskattar allt :D Jag är ute efter en hund som är lite mer än bara "aktiv sällskapshund" (typ pudel..) eftersom jag vill träna hundsport (rallylydnad och lydnad men sök verkar häftigt...Dock svårt) men som inte är lika krävande eller mentalt svår som t.ex. en Schäfer eller Malenois eftersom jag är nybörjare. Tror ni Dalmatiner eller Collie kan funka då eller är jag fel ute?

(Ps. Jag ställer samma fråga på ett annat hundforum också så om du tycker dig känna igen inlägget vet du varför ^^)
 
Mmmmm.. Jag får väl lov att vara först att svara då ;)

Aktivitetsbehov; Dalmatinern kräver mer fysisk än mental aktivering är min åsikt. Det är trots allt en ras som är avlad för att trava flera mil om dagen. Visst kräver de viss mentalaktivering också, men jag gissar att kh collie är snäppet mer krävande på den biten. Det är svårt att trötta ut en dalmatiner med motion, men man får dem nöjda iallafall.

Mentalitet; Väldigt spretigt inom rasen måste jag säga. Välj en uppfödare som har samma åsikter som dig och där föräldrarna är trevliga i dina ögon. Finns alltifrån (i mina ögon) slöa, och tråkiga hundar som inte reagerar på något till hetlevrade hundar som har nerverna utanpå. Aggressiva mot människor förekommer sällan, däremot är en del skarpa i mötet med andra hundar. Vissa är rädda för okända, rasen ska vara reserverad, dock blandar många ihop det med rädd. De flesta älskar dock människor a la retriever-style.

Pälsvård; Obefintlig. Däremot fäller dalmatinern året runt, det är hår överallt. Collien har ju underull till skillnad från dalmatinern så den lägger sig ju snarare i hörnen i tussar.

Jaktlust; Dalmatinern ska inte ha jaktlust men det är individuellt.

Vakt; Dalmatinern är en vakthundras, ja de vaktar. Dock varnar de bara med något kort skall sen är det klart. I övrigt "pratar" de ganska mycket.

Dalmatinern är en allroundhund, ingen hund för någon som vill ha en expressbiljett till SM men duger utmärkt för lättare tävling i de flesta grenar. Men var noga med uppfödare/stam, vissa linjer är mer träningsvilliga än andra.
 
Man ser aldrig någon dalmatiner på någon lydnadstävling. Tror jag har hört talas om en enda under alla år jag har hållit på med hund. En collie kan ta sig hela vägen till elit även om det inte är en hund för de stora mästerskapen. Det tycker jag besvarar din fråga. De är väldigt olika när det kommer till samarbetsvilja och -förmåga.

Sedan när det gäller pälsvård så kan det vara bra att veta att en hund med dubbel päls klarar sig ute i de flesta väder. En hund som saknar underull måste man klä på vid dåligt väder. Det är kanske inte pälsvård i den bemärkelsen men det är ett merarbete pga avsaknad av päls.
 
Även en "aktiv sällskapshund" klarar av hundsport utan problem. Hundar kräver mer än man tror och den första hunden får gärna vara en ras som är "för enkel". Att välja en "häftig ras" kan lätt sluta med att man får en hund som är svårhanterad eftersom den är understimulerad. Det smartaste är att välja en ras som passar din aktivitetsnivå nu, inte den du hoppas på att nå. Jag säger inte att du inte kan skaffa någon an dessa raser, men det här är saker att ha i åtanke.

Dalmatiner har en annan njurfunktion än andra hundar, vilket är bra att läsa på om.
 
Man ser aldrig någon dalmatiner på någon lydnadstävling. Tror jag har hört talas om en enda under alla år jag har hållit på med hund. En collie kan ta sig hela vägen till elit även om det inte är en hund för de stora mästerskapen. Det tycker jag besvarar din fråga. De är väldigt olika när det kommer till samarbetsvilja och -förmåga.

Sedan när det gäller pälsvård så kan det vara bra att veta att en hund med dubbel päls klarar sig ute i de flesta väder. En hund som saknar underull måste man klä på vid dåligt väder. Det är kanske inte pälsvård i den bemärkelsen men det är ett merarbete pga avsaknad av päls.
Jag vet många dalmatiner som tävlar lydnad, ända upp till eliten ;) Men jag är ju insatt i rasen också. Jag håller med om att collien är ett säkrare kort och bättre lämpad om man vill satsa på tävling.

Till TS: Pudeln som du nämner är "för lite hund" är nog också bättre lämpad för lydnadstävling än en dalmatiner.
 
Jag bet att det egentligen inte är svar på frågan om Dalmatiner eller KH Collie - 'men har du kikat på mellanpudel och storpudel? Jag skulle säga att det är mer än en sällskapshund och väldigt tacksamma hundar att ha och göra med :)

Sen beror det ju såklart på vad du vill ha för mentalitet osv, men baserat på din trådstart så tycker jag inte att det är helt klart iom att det för mig är rätt olika typer av hund :) Men ja, jag tycker nästan alltid pudel är en vettig hund till de allra flesta som har "lagom" planer osv :D
 
Man ser aldrig någon dalmatiner på någon lydnadstävling. Tror jag har hört talas om en enda under alla år jag har hållit på med hund. En collie kan ta sig hela vägen till elit även om det inte är en hund för de stora mästerskapen. Det tycker jag besvarar din fråga. De är väldigt olika när det kommer till samarbetsvilja och -förmåga.

Sedan när det gäller pälsvård så kan det vara bra att veta att en hund med dubbel päls klarar sig ute i de flesta väder. En hund som saknar underull måste man klä på vid dåligt väder. Det är kanske inte pälsvård i den bemärkelsen men det är ett merarbete pga avsaknad av päls.

Jag ska försöka på mig startklassen med vår Dalmatiner nästa år. :rofl: Det lär bli... intressant.
 
Hejhej, jag har lurkat utan konto här på Buke ett litet tag nu, men bestämde mig för att skapa ett konto för att kunna få lite hjälp med en sak jag klurat på :)

Jag är i hundköparplaner (första hunden) och efter att ha skannat SKK:s hundraslista några gånger så har jag fastnat för Korthårig Collie och Dalmatiner. Men när jag läste på om dom så tyckte jag att dom kändes väldigt lika? Liknande storlek, pälstyp, mentalitet, aktivitetsnivå... Eller är jag ute och cyklar? Jag skulle gärna vilja höra mer om raserna från de av er som har erfarenhet utav dem! Så jag lättare kan lista ut vilken som skulle passa mig bäst (eftersom jag tycker dom är lika fina utseendemässigt :angel:)

Det som vore intressant att få svar på är...
  • Aktivitetsbehov. Vilken ras kräver mest, fysiskt & mentalt? Jag vet att collie är en brukshund men jag har förstått att det inte är på schäfer-nivå t.ex..
  • Mentalitet. Vilken är mest passande för en första gångs-ägare? Hur svårt är det att hitta en "bra individ" av resp ras (har ju hört om dålig mentalitet osv... rädslor.. hur avskräckt bör man som gröngöling bli?)
  • Pälsvård. Båda hundar är ju korthåriga men hur är det med fällandet? Fäller de året om eller periodsvis och vilken fäller mest?
  • Jaktlust. Har någon ras mer jakt i sig/svårare att ha lös?
  • Vakt. Är någon ras skälligare än den andra?
Det kan ju vara att raserna är princip exakt likadana i något/några av ovanstående punkter och då får man gärna säga det med, såklart! Och om det finns något annat som är bra att veta, jag uppskattar allt :D Jag är ute efter en hund som är lite mer än bara "aktiv sällskapshund" (typ pudel..) eftersom jag vill träna hundsport (rallylydnad och lydnad men sök verkar häftigt...Dock svårt) men som inte är lika krävande eller mentalt svår som t.ex. en Schäfer eller Malenois eftersom jag är nybörjare. Tror ni Dalmatiner eller Collie kan funka då eller är jag fel ute?

(Ps. Jag ställer samma fråga på ett annat hundforum också så om du tycker dig känna igen inlägget vet du varför ^^)

Jag har Dalmatiner och skulle utav de två raserna välja en Collie om jag skulle vilja tävla. Sen så skulle jag aldrig köpa en Dalmatiner igen då det finns så mycket problem med rasen, även om jag älskar vår lilla prick, då det finns en del uppfödare gärna mörkar sjukdomsproblem och påstår att det är en frisk ras.

Våran Dalmatiner är nöjd med fysisk motion, han har ingen större lust att träna även om han är lättlärd, han vägrar att göra någonting alls om han inte känner för det. Det är min sambos hund och är en riktigt enmanshund, även om han älskar allt folk. (Utom när vi beställer pizza, då skrämmer han iväg människan som levererar pizzan till dörren om han är ute.) Min sambo cyklar 10 km med honom nästan varje dag. Då är han nöjd och sover mest resten av dagen.

Han fäller som fan. Han är allergisk mot typ allt, så det kan vara en bidragande orsak, men det är som ett armageddon av fällande. Han har ingen jaktlust när vi är ute och ignorerar både andra hundar och människor.
 
Upplever dalmatiner som väldigt flummiga och glada. Perfekta att ha med på motion till fots. Häst. Cykel osv.
De jag träffat har varit snälla men man har hört om flera i bekantskapskretsen som råkat ut för otrevliga.
Bland annat blev en bekants hund biten i örat och behövde vetvård efter en dalmatin hälsade på honom och sedan högg.

Jag hade personligen dock valt dalmatin framför collie.
Collie är alldeles för veka och försynta för min smak.

Tycker dalmatin är mer framåt och fartig och rolig.
De lyssnar dock inte som en collie.
Är mer självständiga.
Men drar inte iväg själva.

Får inte ihop hur du fått collie o dalmatin till att vara lika dock.
För mig är de väldigt olika både psykiskt och fysiskt.
Tex kan ju dalmatinhanar bli enorma.
Klumpiga och tunga som sjutton är som en sten som kommer rullande i full fart.
Collien är mer en fjäder som skuttar fram :)
 
Tex kan ju dalmatinhanar bli enorma.
Klumpiga och tunga som sjutton är som en sten som kommer rullande i full fart.
Collien är mer en fjäder som skuttar fram :)

Skoja inte. Våran är nästan 70 cm hög och är som betong när han springer in i mig. Skitstor. :eek: Blev mycket större än vad jag trodde att han skulle bli.
 
Ha ha ja man får passa sig så man inte står ivägen när de busar loss !
Ts - jag brukar utgå från mig själv när jag funderar på ras.
Hur är du som person. Mjuk. Rivig. Kort eller långt tålamod. Vill se snabba resultat eller jobba länge för ett mål. Vill du ha en hund du får peppa på eller en som röjer redan i bilen på väg till klubben. En som du får hjälpa fram mod i eller en som du får hålla koll på för den inte ska slå ihjäl sig :)
 
Man ser aldrig någon dalmatiner på någon lydnadstävling. Tror jag har hört talas om en enda under alla år jag har hållit på med hund. En collie kan ta sig hela vägen till elit även om det inte är en hund för de stora mästerskapen. Det tycker jag besvarar din fråga. De är väldigt olika när det kommer till samarbetsvilja och -förmåga.

Sedan när det gäller pälsvård så kan det vara bra att veta att en hund med dubbel päls klarar sig ute i de flesta väder. En hund som saknar underull måste man klä på vid dåligt väder. Det är kanske inte pälsvård i den bemärkelsen men det är ett merarbete pga avsaknad av päls.
Min uppfödare har tävlat lydnad med flertalet av sina hundar.
Finns dalmatiner som tävlar i allra från lydnad till drag. Det gäller dock att välja från rätt linjer. Vissa är mer lätttränade än andra.
 
Om vi bara kollar på tävlingsbiten av raserna...

Hemsidan SBK-tävling används för att anmäla sig till tävlingar i de flesta grenarna. På den sidan ser det ut såhär med antalet hundar av olika raser:
127 Dalmatiner
312 Collie korthår.
Mer än dubbelt så många korthåriga collies har ägare med tävlingsambitioner där.

Kollar man sedan på avelsdata så ser det ut såhär med antalet registerade hundar mellan år 2007 och 2015:
1931 Dalmatiner
639 Collie korthår
Mer än dubbelt så många dalmatiner som korthåriga collies.

Med andra ord skulle jag utifrån de här siffrorna tippa på att det är mycket lättare att hitta en samarbetsvillig och träningsglad korthårscollie än en likadan dalmatiner.
 
Om vi bara kollar på tävlingsbiten av raserna...

Hemsidan SBK-tävling används för att anmäla sig till tävlingar i de flesta grenarna. På den sidan ser det ut såhär med antalet hundar av olika raser:
127 Dalmatiner
312 Collie korthår.
Mer än dubbelt så många korthåriga collies har ägare med tävlingsambitioner där.

Kollar man sedan på avelsdata så ser det ut såhär med antalet registerade hundar mellan år 2007 och 2015:
1931 Dalmatiner
639 Collie korthår
Mer än dubbelt så många dalmatiner som korthåriga collies.

Med andra ord skulle jag utifrån de här siffrorna tippa på att det är mycket lättare att hitta en samarbetsvillig och träningsglad korthårscollie än en likadan dalmatiner.

Hur fick du fram SBK-tävlings statistik? :)
 
Klickar på "resultat", sedan "hundar", valde ras, hade inställt på att visa 10 hundar per sida och sedan var det enkel matte att räkna ut hur många som fanns med :)
Kollar man på vilka hundar som faktiskt startat så är det färre. Av samtliga på SBK tävling registrerade dalmariners så är det 16 st som genomfört en lydnad 1. 4 st har genomfört lydnad 2, 2 st lydnad 3 (varav 1 godkänd) och 1 st i lydnad elit (gk men ej 1:a pris). På brukssidan ser ser det ännu tråkigare ut. 2 st har genomfört en appelltävling (men den ene fick knappt ihop några moment i specialen och nollade alla utom ett moment i lydnaden). 1 hund är godkänd i lägre. Det blir sammanlagt 26 hundar av 1931 födda, eller ca 1 %.
 
Kollar man på vilka hundar som faktiskt startat så är det färre. Av samtliga på SBK tävling registrerade dalmariners så är det 16 st som genomfört en lydnad 1. 4 st har genomfört lydnad 2, 2 st lydnad 3 (varav 1 godkänd) och 1 st i lydnad elit (gk men ej 1:a pris). På brukssidan ser ser det ännu tråkigare ut. 2 st har genomfört en appelltävling (men den ene fick knappt ihop några moment i specialen och nollade alla utom ett moment i lydnaden). 1 hund är godkänd i lägre. Det blir sammanlagt 26 hundar av 1931 födda, eller ca 1 %.
Kom på att jag nog noterat både lydnads- och bruksresultat som två olika. Tror alla hundarna som startat bruks också hade startat lydnad.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 810
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 047
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 215
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 956
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp