Damm-/luktfri kattsand?

Sasse

Trådstartare
Jag behöver göra en förändring här hemma och letar efter alternativ till det strö jag har nu, Cat's Best ÖkoPlus. Strö eller sand spelar ingen större roll, men jag vill att det ska vara så gott som luktfritt och damma minimalt.

EverClean har vi provat tidigare, men det dammar alldeles för mycket. Finns det något annat som är bättre?

För-/nackdelar med kristallsand?
 
Efter att ha prövat diverse olika sandsorter, så kan jag säga att enligt mig, så finns det inte nån bentonitsand som dammar minimalt och samtidigt är helt luktfri i klass med EC. Olivers sand kommer nära, men man måste byta all sand rätt ofta om den ska hålla sig luktfri. Odour Lock är nog den sand jag testat som dammat minst, men även där måste man byta all sand oftare än EverClean.

Jag har inte testat kristaller, däremot några olika från Cat's Best och alla har dammat rätt ordentligt. Inte testat pellets, då mina vägrar det.
 
Hur är det med bentonitsand som enbart dammar minimalt? Är EverClean det som är bäst på marknaden då eller finns annat? Om jag måste kan jag stryka att det ska vara luktfritt, det är mindre viktigt än att det dammar minimalt. Både jag och ena katten reagerar på EverCleans damm, så det funkar dåligt som en långsiktig lösning. Å andra sidan kan jag ju ha en låda med bentonitsand och resten av lådorna med annat strö, så får katterna välja. Kan vara ett alternativ.
 
Min erfarenhet är som sagt att EC är en av de dammigare sorterna. Vill du ha en, enligt mitt tycke, helt dammfri sand så är Odour Stop den du ska testa. Alt Olivers.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er alla, vet att det finns miljontals trådar om detta ämne men kände att jag ville göra en egen ändå! :) Det är så att jag...
Svar
11
· Visningar
2 003
Senast: ako
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 086
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 267
Senast: Ananas
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 136
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp