Bukefalos 28 år!

Damma av era halvblodskorsningar och gråpapprade

Fenestra

Trådstartare
Idag har på blup ett förstagångskorsningssto 50% travare (25% FR + 25% US) 50% halvblod (SF) belönats med Elit!

Stoet har lämnat bra så däri ligger ingen undran. Championatshästar och MSVhoppare.

Men iom detta så öppnar det för möjligheter hos andra uppfödare med ston på grå papper med avkommor e godkända hingstar.

Stoet ifråga är dött idag och reggat som 04, gamla tidens vita papper, men avkommorna har registeringsnr på 54 och sen löpnr på 9xxx vilket isf gör att de ligger i bilaga avd II..

För att ett sto ska kunna tillgodoräkna sin avkommepoäng, enligt reglmente 2013 som är det enda som låg tillgängligt på hemsidan igår, så ska avkommorna ligga i huvudstamboken avd I-III.

Iom detta kan vi skönja en stor förändring hos ASVH och kanske det gömmer sig många fler Elitston ute i stugorna!

Vad jag själv tycker?
Att det är märkligt att ett sto belönas med Elit i mars på ett reglmenente som ej finns att läsa någonstans för enligt reglemente 2013 så ska hon inte kunna få Elit. Ett reglemente är till för att följas och dispens från härstamningskravet, ska i mina ögon, ges för exceptionell förärvning dvs minst flera med svårklassmeriter.

Men det är som det är och jag hoppas nu innerligt att det är rättvist och fler gråa ston får Elitutmärkelser om de har avkommemeriter oavsett pappersfärg och regnr.
 
Sv: Damma av era halvblodskorsningar och gråpapprade

Om inte jag läste helt fel i dagens Ridsport är hon väl mamma till nygodkände RP-hingsten Prins Tord också, så hon presterar även i Ridponny-aveln!
 
Sv: Damma av era halvblodskorsningar och gråpapprade

Om inte jag läste helt fel i dagens Ridsport är hon väl mamma till nygodkände RP-hingsten Prins Tord också, så hon presterar även i Ridponny-aveln!

Det stämmer :) Mycket intressant stam på den hingsten, Z-blodet verkar passa bra ihop med travarblod, Almé Z gav ju som bekant Galoubet A med Viti och här har vi Ralmé Z med amerikansk travare som bevisligen ger mycket bra hopphästar!

Ska bli kul att se honom i framtiden!
 
Sv: Damma av era halvblodskorsningar och gråpapprade

Det är dessutom samma blodslinjer i Galoubets morfar Nystag och i Uhlan II som är morfar till Tortilla!
Vitis far Nystag är e. Abner ue. Hernani III och Uhlan II är eee. Hernani III och ue. Abner
 
Sv: Damma av era halvblodskorsningar och gråpapprade

Tortillas mamma tävlade även fälttävlan och gick bla Junior NM
 
Senast ändrad:
Sv: Damma av era halvblodskorsningar och gråpapprade

Viti köptes av Mrs Collette Lefrant när hon inte dög för travet, vet inte om det var hon som tävlade henne? Viti var tydligen rätt svårriden och lämnade 13 avkommor, bland dom finns också hingsten Talisman du Montoi som har använts i aveln, ingen vidare koll om han i sin tur lämnade något som tävlade?
 

Liknande trådar

Avel Egentligen VET jag vad jag skall göra, men ändå... :smirk: Skickar ut frågan - vad skulle ni använda för hingst till dessa sto om målet...
2
Svar
23
· Visningar
3 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp