Dammbinda med salt på ridbana

Brian

Trådstartare
Håller på och googlar mig tokig snart.

Jag vet att det vanligen används magnesiumklorid för att dammbinda och att natriumklorid används för att smälta is, men är det någon som VET huruvida det GÅR att dammbinda med natriumklorid eller ej?
 
Det borde gå. Jag tror till och med det gjordes i ett ridhus vid ett stall jag stod i. Effekten blir
Möjligen mer kortvarig och krävdes nog större mängd har jag för mig. Förutsatt att det verkligen var natriumklorid är inte 100% säker.
Varför vill du inte ha Calciumklorid?
 
Håller på och googlar mig tokig snart.

Jag vet att det vanligen används magnesiumklorid för att dammbinda och att natriumklorid används för att smälta is, men är det någon som VET huruvida det GÅR att dammbinda med natriumklorid eller ej?
Jag har hur att magnesiumklorid är mer skonsamt mot hovarna. Ingen aning om det stämmer dock.
 
Screenshot_20220510-171506_Slides.jpg



Sry nu ska jag sluta. Men jag måste få ut bilden ur mitt huvud.
 
Hur mycket behöver man? och pris?
Har tyvärr inte koll på natriumkloriden om det är den du frågar om. Eventuellt om det står på säckarna. På Calciumkloriden (ccroad) jag använder finns info på säcken och om man kollar deras hemsida. Pris går ju också att få fram med Google. Finns bland annat på ställe som säljer foder och andra lantbruksprodukter.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
552
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 638
Senast: Amk
·
Hemmet Googlar men får så många olika svar 😅 Fick en fin, hederlig arméns hästfilt av en gammal bonde i byn. Ni som vet, ni vet. Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 406
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp