Dammbinda med salt på ridbana

Har tyvärr inte koll på natriumkloriden om det är den du frågar om. Eventuellt om det står på säckarna. På Calciumkloriden (ccroad) jag använder finns info på säcken och om man kollar deras hemsida. Pris går ju också att få fram med Google. Finns bland annat på ställe som säljer foder och andra lantbruksprodukter.
Är calciumkloriden bättre? undrar mest eftersom det verkar vara ett återkommande problem med damm på ridbanan.
 
Det borde gå. Jag tror till och med det gjordes i ett ridhus vid ett stall jag stod i. Effekten blir
Möjligen mer kortvarig och krävdes nog större mängd har jag för mig. Förutsatt att det verkligen var natriumklorid är inte 100% säker.
Varför vill du inte ha Calciumklorid?

Tack för input.
Jag har paddex på ridbanan och leverantören (som nu inte finns kvar att rådfråga) menar på att de cementliknande bindningarna i bottenlaget kan förstöras av all annan form av salt förutom natriumklorid.
Mailade med nordic salts som menar att natriumklorid inte kan binda damm om inte luftfuktigheten är 75%. Han skrev också att han inte kan förstå hur materialet skulle kunna förstöras, men jag känner ju inte riktigt för att chansa heller och ev förstöra banan 😫 Letar desperat här på buke efter folk med egna erfarenheter.
 
Tack för input.
Jag har paddex på ridbanan och leverantören (som nu inte finns kvar att rådfråga) menar på att de cementliknande bindningarna i bottenlaget kan förstöras av all annan form av salt förutom natriumklorid.
Mailade med nordic salts som menar att natriumklorid inte kan binda damm om inte luftfuktigheten är 75%. Han skrev också att han inte kan förstå hur materialet skulle kunna förstöras, men jag känner ju inte riktigt för att chansa heller och ev förstöra banan 😫 Letar desperat här på buke efter folk med egna erfarenheter.
Jag hade provat med salt ändå, kan ju testa Nacl först isf. Kan ju prova en del av banan bara?
Jag hade gjort som jag gör med mitt salt och sandbana. Vattnat först, saltat sedan krattat eller harvat ned..har dock inte erfarenhet av paddex.
Allt salt bilder fukt enligt min erfarenhet. Bordssalt som utsätts för fukt klumpas ju. Men kanske olika effektivt.
@Tulip ridhuset du rider i, är det paddex? Det vattnas väl, men vet du om det saltas också?
 
Jag hade provat med salt ändå, kan ju testa Nacl först isf. Kan ju prova en del av banan bara?
Jag hade gjort som jag gör med mitt salt och sandbana. Vattnat först, saltat sedan krattat eller harvat ned..har dock inte erfarenhet av paddex.
Allt salt bilder fukt enligt min erfarenhet. Bordssalt som utsätts för fukt klumpas ju. Men kanske olika effektivt.
@Tulip ridhuset du rider i, är det paddex? Det vattnas väl, men vet du om det saltas också?

Det är inte Paddex utan något annat fibermaterial som inte finns längre så numer fyller hon med spån. Vattnas men jag tror tine att det saltas. Vad det gäller salt så skiljer sig deras förmåga att binda vatten. NaCl är inte speciellt bra på det så ska man binda vatten är CaCl2 eller MgCl2 som gäller.
 
Det är inte Paddex utan något annat fibermaterial som inte finns längre så numer fyller hon med spån. Vattnas men jag tror tine att det saltas. Vad det gäller salt så skiljer sig deras förmåga att binda vatten. NaCl är inte speciellt bra på det så ska man binda vatten är CaCl2 eller MgCl2 som gäller.
Aha.
Ja, CaCl2 kör ju jag. Fungerar mkt bra.
 
Det är inte Paddex utan något annat fibermaterial som inte finns längre så numer fyller hon med spån. Vattnas men jag tror tine att det saltas. Vad det gäller salt så skiljer sig deras förmåga att binda vatten. NaCl är inte speciellt bra på det så ska man binda vatten är CaCl2 eller MgCl2 som gäller
Eftersom leverantören av materialet skriver att "absolut ingen annan typ av salt får användas" så är min fråga om just natriumklorid. Jag vet att man ska använda magnesium eller calciumklorid "egentligen" men nu är ju inte det möjligt.

Jag försöker fortsätta jaga rätt på någon från merox, om de går att nå sedan de la ner. Jag söker svar från dem varför/hur materialet kan riskera att förstöras av de andra salterna.
 
Eftersom leverantören av materialet skriver att "absolut ingen annan typ av salt får användas" så är min fråga om just natriumklorid. Jag vet att man ska använda magnesium eller calciumklorid "egentligen" men nu är ju inte det möjligt.

Jag försöker fortsätta jaga rätt på någon från merox, om de går att nå sedan de la ner. Jag söker svar från dem varför/hur materialet kan riskera att förstöras av de andra salterna.

Nu är jag ju inte expert på just Paddex men jag kollade lite och jag kan tänka mig att den Ca(OH)2 och CaCO3 som på sikt bildas av Ca2+-joner som man får från CaCl2 kan påverka hur den CaO och SiO2 som finns i Paddexen binder till varandra och påverka packningsgraden.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
579
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 565
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 671
Senast: Amk
·
Hemmet Googlar men får så många olika svar 😅 Fick en fin, hederlig arméns hästfilt av en gammal bonde i byn. Ni som vet, ni vet. Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 424
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp