Dammfri oparfymerad klumpbildande kattsand?

Pudlan

Trådstartare
Finns det någon kattsand som inte dammar?
Har oparymerad Ever Cleen men den dammar alldeles för mycket.

Önskvärt att sanden inte ska bytas ut var 4:e vecka. Inga kristaller.
 
Jag har just gått igenom det och av bentonitsanden hittat 2. Odour Lock som är i princip helt dammfri, klumpar okej men hos mig med 4 katter började lukta ganska fort. Inte så fort som 4 v har jag för mig dock. Nu använder jag Olivers som dammar lite, lite mer än Odour Lock men håller lukten bättre i längden och är billigare. Den klumpar dock inte lika bra som EC, så man får plocka lite extra. Jag blandar i lite EC i den för att få bättre klumpar, men inte så mycket att den dammar.
Båda prafymfria förstås, jag förstår inte hur man kan köpa parfymerad kattsand.

Det verkar tyvärr som om dammet är viktigt i bentonitsandens funktion bär det gäller både att binda lukt och klumpa. Så ingen jag testat har hållt samma kvalitet som EverClean. Men man får väl välja.
 
Jag har använt EverClean länge, det är den som funkat bäst här hemma. Men sen ett par månader använder jag Companion istället - parfymfri (finns även parfymerad men jag vägrar..), klumpar minst lika bra som EC och dammar i princip ingenting. Jag har två lådor som hålls välfyllda. Jag brukar räkna med 10l i veckan som åtgång, men hittills går det åt mindre sand med C. Jag är jättenöjd!
 
Catsan Natural tycker jag är jättebra, växtfiber, klumpar, biologiskt nedbrytbart och dammar inte.
84696_pla_cat_katzenstreu_klumpend_8l_catsan_01_original_path_2.jpg
 
@Pudlan har du provat träpellets? Jag använde cat’s best ett tag och tyckte det var toppen ang noll damm, fräschhet och hållbarhet. Tyvärr flyger det runt något alldeles förskräckligt när mina krafsade (har öppna lådor), men om man har låda med huv/högre kanter osv kan det problemet ju säkert vara mycket mindre.
 
Jag använder Greenwoods Plant Fibre, dammfritt, luktar bara sågspån när det klumpat sig, dessutom fiberbaserat och nedbrytbart. Man kan kompostera det, om man har en kompost, och slänga bajset i toan. Enda nackdelen är att kornen är mycket lätta så har man en grävig katt så kan det hamna en del utanför.
 
Jag använder Greenwoods Plant Fibre, dammfritt, luktar bara sågspån när det klumpat sig, dessutom fiberbaserat och nedbrytbart. Man kan kompostera det, om man har en kompost, och slänga bajset i toan. Enda nackdelen är att kornen är mycket lätta så har man en grävig katt så kan det hamna en del utanför.

Precis så smidig är ju Cats best också som jag nämnde tidigare - otrolig hållbarhet och fräsht i lådan - luktar så gott ! Samt då komposter-och nedspolningsbart. Jag önskar verkligen det inte blivit ohållbart för mig pga grävande katter! 😞
 
Jag har använt EverClean länge, det är den som funkat bäst här hemma. Men sen ett par månader använder jag Companion istället - parfymfri (finns även parfymerad men jag vägrar..), klumpar minst lika bra som EC och dammar i princip ingenting. Jag har två lådor som hålls välfyllda. Jag brukar räkna med 10l i veckan som åtgång, men hittills går det åt mindre sand med C. Jag är jättenöjd!

Den ska jag testa! Bra tips. Inte så vanlig i Sverige vad jag ser.
 
Inget strö är nedspolbart.

Det står bokstavligen att det är det.

Cat´s Best Original i överblick:
  • Kattströ av växtfibrer
  • Extremt luktbindande, doftar naturligt gott, utan konstgjorda tillsatser
  • Kan slängas i komposten och är till 100 % biologiskt nedbrytbart: kattoaletten kan tömmas i komposten eller i biotunnan (observera lokala bestämmelser), de dagliga klumparna kan kastas i toaletten
 
Det står bokstavligen att det är det.

Cat´s Best Original i överblick:
  • Kattströ av växtfibrer
  • Extremt luktbindande, doftar naturligt gott, utan konstgjorda tillsatser
  • Kan slängas i komposten och är till 100 % biologiskt nedbrytbart: kattoaletten kan tömmas i komposten eller i biotunnan (observera lokala bestämmelser), de dagliga klumparna kan kastas i toaletten
Man ska väl inte slänga något annat än kiss, bajs och toapapper i toaletten. Hade en bekant som jobbade med detta, hon blev typ rabiat om folk spolade ner hår eller nåt 😆
 
Det står bokstavligen att det är det.

Cat´s Best Original i överblick:
  • Kattströ av växtfibrer
  • Extremt luktbindande, doftar naturligt gott, utan konstgjorda tillsatser
  • Kan slängas i komposten och är till 100 % biologiskt nedbrytbart: kattoaletten kan tömmas i komposten eller i biotunnan (observera lokala bestämmelser), de dagliga klumparna kan kastas i toaletten

Ja, men när reningsverken säger "Absolut inte" så får man nog lyssna på proffsen.
 
Det står bokstavligen att det är det.

Cat´s Best Original i överblick:
  • Kattströ av växtfibrer
  • Extremt luktbindande, doftar naturligt gott, utan konstgjorda tillsatser
  • Kan slängas i komposten och är till 100 % biologiskt nedbrytbart: kattoaletten kan tömmas i komposten eller i biotunnan (observera lokala bestämmelser), de dagliga klumparna kan kastas i toaletten
Kan du ju välja att göra om du har eget avlopp.
Men du hittar knappast en kommunala VA-leverantör som tillåter att du använder toaletten för att slänga avfall i.
 
Det står bokstavligen att det är det.

Cat´s Best Original i överblick:
  • Kattströ av växtfibrer
  • Extremt luktbindande, doftar naturligt gott, utan konstgjorda tillsatser
  • Kan slängas i komposten och är till 100 % biologiskt nedbrytbart: kattoaletten kan tömmas i komposten eller i biotunnan (observera lokala bestämmelser), de dagliga klumparna kan kastas i toaletten

De är fel- våra reningsverk är bara gjorda för människors kiss och bajs.

Sen kan kattströ göra stopp i avloppet, men det är bra för spolbils firmorna men dyrt.

Vad luktar ströet för något?
Söker något utan doft.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har, av ren bekvämlighet handlat min kattsand på närliggande livsmedelsbutik (Ica, Coop, Willys), vanlig typ klumpbildande sand. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 333
Senast: Account
·
Övr. Katt Jag har funderat på något miljövänligare än kattsand till katterna, och när vi var ute och handlade hittade vi en låda med gallergolv...
Svar
19
· Visningar
1 476
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: attheedge
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 440
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp