Dammfri paddock?

P

PansParis

Över våran paddock svävar ett rökmoln när någon rider. Det är en sandpaddock, men pga av värmen och inget regn så är den mega dammig. Att vattna den är svårt eftersom vattnet dunsar/torkar ut väldigt snabbt. Finns det något annat sätt att få paddocken dammfri(are).

:laugh:
 
Sv: Dammfri paddock?

Har samma problem så jag hänger på tråden. Vi har saltat och det hjälper till viss del, men det kanske finns andra idéer....
 
Sv: Dammfri paddock?

Vi "vattnade" vår ridhus bana med något medel i vintras. De skulle förhindra att banan frös och även göra så att det inte blir dammigt på sommaren. Låter för bra för att vara sant. Kopierat från deras hemsida:

TERRA ANTI-FRYSVÄTSKA

Anti-Frysvätska mot damm
Anti-Dust fördelas jämnt över hela underlaget. Det hela repeteras efter fyra till sex månader, fast då endast med halva mängden. Därefter sker behandling av underlaget bara en gång per år med halva mängden.


Slipp dammet där du tränar med din häst!

Håller ridhuset helt dammfritt
Ridhusbottenen fryser inte till -20C
Lätt att arbeta in i underlaget
Mindre bevattning och därmed färre kostnader
Helt ofarligt för häst och ryttare
 
Senast ändrad:
Sv: Dammfri paddock?

Hur mycker salt ska man salta för att det ska fungera?

:laugh:
 
Sv: Dammfri paddock?

Tror det var detta medlet vi hade i ridhuset i höstas. Har iof inte dammat alls men då har vi vattnat en hel del. Kanske ska testa i paddocken oxå.

:laugh:
 
Sv: Dammfri paddock?

Vad kostar det medlet och var köper man det? Har det fungerat bra tycker ni som har provat det? Ni som saltar slänger ni bara på saltet eller harvar ni det? Vattnar eller nått sånt på? Vi har saltat våran bana flera gånger i vinter för att den inte ska frysa och det funkar toppen men nu är det dammet som är problemet.
 
Sv: Dammfri paddock?

*KL*

Har man nära till havet måste det ju vara effektivt o ta havsvatten o spruta
banan med :laugh: både vatten o salt o det e lättare o fördela :)
 
Sv: Dammfri paddock?

Ja det hade ju varit kanon.... Men nu bor jag verkligen i mitten av Sverige!

Kl

Har någon koll på hur mycket på ett ungefär man behöver salta?

:laugh:
 
Sv: Dammfri paddock?

kl.

Ni som har saltat paddocken på sommaren. Hur blir det när det har regnat ? Försvinner saltets effekt då så att man måste salta igen ? Eller klarar det av flera regnskurar.
 
Sv: Dammfri paddock?

Det klarar ett antal regnskurar här, det blir snarare bättre en period om det blivit blött, saltet får ju då vätska att binda för att minska dammet.
 
Sv: Dammfri paddock?

Ring till din lokala lastbilscentral, de kan komma med saltbil(samma som de kör på vägarna på vintern) och både vattna och salta samtidigt. Min sambo kör lastbil o han har hunnit salta en hel del paddockar i området redan i år. Det funkar kanon!

Jag vet dock inte hur saltet påverkar hovarna, men hade jag haft saltad ridbana så hade jag vart noga med att skölja hovarna efteråt, lixom jag gör när våra grusvägar saltas på sommarn...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 912
Senast: Juli0a
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 948
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 835
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 418
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp