Dammfritt spån till marsvin?

Dravena

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av det? Var inne i zooaffären idag och ägaren visade ett nytt spån som skulle vara helt dammfritt. Detta skulle vara toppen för oss, eftersom sambon är lite allergisk mot dammet. Men det kändes lite hårt, så jag är tveksam till om det är så nyttigt för marsvin. De har väl ganska känsliga trampdynor? Affären hade inte haft det inne så länge så ägaren hade inte fått någon respons på det.
 
Jag köper ett dammfritt spån till mitt marsvin å kanin. " cedar bedding and litter" står det på påsen. Det är röda å vita spånflisor, hårdare än vanligt spån men jag tycker det är bra. Hade vanligt kutterspån förut, men nu anv jag bara det här.
 
Vi har dammfritt spån som vi köper
i balar, eftersom vi även använder
det till korna. Vi betalar 37 kr +
moms för 500 l. Det funkar jättebra.
 
Alldeles utmärkt sätt att göra sina djur sjuka :crazy:
Byt genast ut för smådjur har dött av att ha haft cedarspån som stör.
Tycker det är för :devil: att zoo affärer säljer sådant med så säljer dom ju ofta det där vaddet för hamstrar också :smirk:
Köp värmepellets eller sådant spån man ger till hästar för det är många gånger lämpligare för smådjuren.
Toalätt dammar heller inte och är man väldigt rädd för damm skaffar man flecee istället.
Alpflis har jag för mig ytterligare en damfri sort heter och också funkar utmärkt men är dyrt.
 
Har aldrig hört talas om helt dammfritt spån.
Allt spån jag har varit med om har varit lite dammig men däremot så har dom minsta bitarna inte varit kvar då det är dammsugitet.
Då får det vara toalätt eller alpflis om man vill vara säker på dammfritt.
Är din make allergisk mot spån kan man använda flecee (kräver dock urskakning och tvätt), toalätt eller tom värmepellets.
Små marsvin kan gå på toalätt mm utan att det är någon fara för tassarna :)
 
Han är inte jätteallergisk (det är mest höet han är känslig mot faktiskt), jag tänkte bara att det kunde vara bra att använda nåt med mindre damm. Det här som affären hade såg nästan ut som vanligt spån men det var hårdare på nåt sätt. :confused:

Nåja, tack för alla svar! Om sambon skulle få besvär prövar jag toalätt istället. :)
 
Vad är det som inte är bra med det då??? Kan ju vara bra att veta så att jag kan informera min zoo-butik om det. Blev tipsad om spånet av en råttuppfödare, hon anv det till alla sina råttor. Ska åka & köpa annat spån imorgon iaf.
 
Därför att ceder är kopplat till uppkomst av allergier och
respirationsproblem hos olika djur(inkl. vi människor).
Vissa djur har tom dött.
En engelsk länk om Cedar
Ytterligare en
Hoppas det hjälper :)
Det finns folk som har pratat med zoo affärer om hamstervadd och om cedarspån med det finns fortfarande i butiken :crazy:
Snålhet, dumhet eller okunnighet är ju nästan det man har att välja på :crazy:
Det förstås, en smutsig bur kan ge samma symtom pga ammoniaken om man inte städar den (menar nu inte att du inte städar din bur ;) )
 
Ok, tack! Är kompis med ena tjejen som jobbar där, så jag ska prata med henne. Får väl se vad de gör åt det..
 
Jag får ta tillbaka det, köpte nytt hö i veckan som hon fick igår, kravodlat från en lokal bonde. Det var tydligen det enda som dög för att göra bo i, så nu har tuva ett litet bo under allt hö. Praktiskt, man kan både slappa och äta på samma gång! :D
 
Hehe precis Plutos (min första hamster) motto! :D Han fick ett sånt där höhus eller vad det var men han tuggade i sig allt när han var där inne :p
 
Och så säger dom att marsvin inte är smarta :rofl:
Hon visste vad hon ville ha :D
En del av mina grisar bygger bo under höet en del trampar ner det rätt fort (dom kallas ju för gris så vad kan man förvänta sig ;) )
 
:rofl: Det första höet hon fick dög som sagt var inte till hus, så det trampade hon ner i ena hörnet och tuggade i sig lite av på nåder. Det här höet kastar hon sig in i med liv och lust och bygger ett helt litet bo där inunder. Nu hör man henne tugga mest hela tiden. Som det ska vara med andra ord! :D Ja, det ska vara ordentliga grejor! :d Inget billigt hö från ica inte. :p
 
Billigt hö :eek:
Det är väl snarare fruktansvärt dyrt :crazy:
Ca 40 kronor kilo är mer en ocker anser jag och då är det ändå inte av god kvalite :mad:
Jag har en stor del av förrådet fyllt med hö jag :D
Tror det blir 3-4 kronor kilot om man räknar med frakten hem i hö priset.
Tror jag köpte lite för mycket :o men hellre det än man står utan.
 
Lite missförstånd, skulle nog ha skrivit dåligt. :D 20 kr/kg tar de på ica här, för färskpressat. Det jag köpte hos zoohandlaren kostade 32 kr för ca 3 kg. :) Skulle säkert bli billigare att köpa direkt från nån bonde men så mycket går det inte åt här. :p
 
Tänkte väl det :D
Jag har för tillfället 10 marsvin så här går det åt hö :d
Blir för dyrt med att betala massor för lite hö om jag skall ha till alla.
Dessutom så tar jag också med mig upp till Göteborg till min kompis som har en kanin och två marsvin :cool:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 719
Senast: YlvaG
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 457
Senast: Fiorano
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 596
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp