C

C_L

Kanske konstig fraga, men jag ska göra en intervju med en bekant som bade tillverkar och undervisar i ridning med damsadel, vad skulle ni vilja läsa om? Vilka fragor skulle ni ställa?

Har total idétorka.... :o
 
Hur det påverkar hästen! Alltså, risken att hästen blir (mer) sned och så vidare.

En dum fråga, har man alltid benen åt samma håll eller finns det s.a.s vänsterhänta sadlar? Har det någon betydelse om hästen har lättare för det ena varvet eller det andra (eller ryttaren :o)
 
Hästen bli INTE mer sned med damsadel, sadeln ska givetvis passa häst och ryttare. Grejen är att man ser till att fördela tyngden jämnt över hästen, när man sitter på ser man till att lägga vikten över höger benet.
Benen är oftast åt vänster, men det finns sadlar med benen till höger (hänger en på livrustkammaren faktiskt, tror inte de är medvetna om att det är ett undantag) främst där damen pga handikapp inte kan ha benen till vänster.
Barn hade oftast sadlar där man kunde skifta mellan vänster och höger för att de inte skulle bli sneda (barnet alltså)
 
Tillverkar damsadlar? I sverige? Vem är hon och vad har hon för utbildning??

//damsadel entusiast
 
Ta kontakt med Rebecka Karlsdotter (Gbg). Hon är enda (?) experten i Sverige på damsadlar. Jag har hennes telefon nummer om du vill ha det.


Jag hade definitivt velat läsa en svensk bok om damsadlar. Har en hemma, men den måste fixas iordning rätt mycket innan jag kan använda den.

När jag har råd så kommer jag att vända mig till Rebecka för att göra det.
 
Det var alltså tips på frågeställningar... :smirk: Vad vi oinsatta funderar på. Inte ett påstående.
 
Jag, som ej har specialintressen, undrar följande: kan man inverka optimalt i en damsadel, där sätet blir så annorlunda jmf med ett manligt säte? Hur välutbildad måste hästen vara innan den kan utföra samma saker med damsadel som med "herrsadel"? Varför vill man ha en damsadel idag? Hur sitter man mitt över hästen på ett bekvämt sätt i en damsadel? Hur blir sittbenens placering? Vad kostar en damsadel? Hur många tillverkas årligen? Vilka köper? Hur kommer man på idén att man ska tillverka damsadlar? Vilken utbildning krävs, hur hämtar man kunskap?
(Antar att texten sedan ska rikta sig till icke-redan invigda?)
 
Det är sadelmastaren pa spanska ridskolan i Wien. Han tillverkar dem, samt undervisar i ridkonst da han varit beridare o jobbat 25 ar pa skolan.

Jag är för det första själv nyfiken och pratar med honom da och da när vi träffas men jag tänkte göra en "rejäl" intervju som kunde bli ett underlag för nagot i en av mina kommande böcker.
 
:o För det andra har han sagt att till och med jag skulle kunna rida med min trasiga kropp utan att fördärva hästarna, sa nu har de börjat snurra i mitt lilla huvud... :p
 
Antar att man nästan bara rider med händer och skänklar, eller?

Får svårt att förstå hur man ska kunna rida mycket med sätet eftersom man sitter så mycket.
 
Jag skulle väldigt gärna läsa någon typ av grundinstruktioner för hur man går tillväga om man vill börja i damsadel, alltså hur man systematiskt lär in nya(?) andra(?) hjälper, har för mig att spöet ju får ersätta det saknade benet. Vilka övningar och/eller ridvägar/krumelurer som kan vara bra. Typ "Damsadel for Dummies"

/Jane
 
Hurra :bump: mitt favoritämne igen!
Har läst en del om damsadelridning på engelska och även Dorothee Faltejseks bok Im Damensattel på tyska. Jag är djupt imponerad av hennes ridning i skolorna ovan marken, speciellt som hon rider ston - det är så stickistäv mot det manliga, härskande i levad och courbette på ystra hingstar.
Du kanske kan be beridaren berätta om damsadelridningens historia, och möjligheter?
För hundra år sedan red kvinnorna hinderbanor i fält i damsadel och på nätet har jag hittat gamla bilder på damer som hoppar tvåmetershinder och gör utsprång från höga höjder :eek:. Var går gränsen för vad man kan göra i damsadel (utöver att sitta upp själv utan stallknekt...)?

Här finns lite skrivet om ridning i damsadel under historisk tid.

/Ann
 
Man rir med de hjelperne man har. Det er viktig at pisken som skal erstatte sjenkelen er nokså stiv, stivere enn enn vanlig dressurpisk. Blomsterstenger av bambus er fine greier, ellers kan man ta en tur i skogen.

Synes det er virkelig flott å se ordentlig ridning i damesal. Litt uvant i førsten for både hest og rytter, men man vender seg fort til det.

Hilsen Anne
www.klassiskdressur.com
 
*lånar svarsknapp*

Hjälperna är inte så annorlunda som man först kanske vill tro. Sätet kan användas mycket, ingen skillnad där. Tygelhjälperna är de samma och även skänkelhjälperna, på högersidan käpp eller spö som andra sagt.
Det finns det som säger sig utbilda hästar från noll i damsadel, jag tillåter mig att tvivla och filosofera över vad man lägger in i begreppet "utbilda". Personligen anser jag att en häst ska vara utbildad minst MSV dressyr och kunna ridas på en hand, även om man inte rider på en hand så underlättar det oerhört om den är inskolad på det. Då kan man få en trevlig och bekväm ridtur och även utbilda sin häst vidare. En del väldigt känsliga hästar går bättre i damsadel än grensle då ryttaren kan sitta ännu mer still och ge färre hjälper.
Men det går ju inte att rida enligt "håll i och sparka på" skolan :D
Man kan göra allt i damsadel som man kan göra grensle, höjdhopps rekordet ligger runt 2 meter (kommer inte ihåg exakt just nu) och många damer red och rider jakt i damsadel.

Finns en hel del sidor på nätet om damsadel ridning
Här är en rätt omfångsrik länksida (plus en hel del matnyttigt även på den siten)

Rida damsadel är oerhört elegant!
 
Det här med damsadel finner jag mycket intresant och jag äger även en bilig damsadel som brukas ganska så flitigt i skogen. Jag rider inte dresyr med den en för att jag tycker det är svårt och anser själv att jag inte har någon kunskap. Desutom har min häst inga bekväma gångarter. Jag läser så mycket jag kan på nättet men tyvär är min förstålse av det engelska språket vid läsnig inte det bästa och jag snappar inte upp mer en hälften av vad som står. Skulle va jätte kul med en bok på svenska om damsadelridnig.
Min personliga åsikt är att det faktiskt inte är svårare att rida damsadel än att rida gränsle. När jag rider gränsle så gör jag så himla mycket med kroppen som framkalar spänigar hos hästen det blir så fel bara. Men när jag åker damsadel så sitter jag still. Som ni säkert nu redan vet så har jag problem med vänsterhöften och när jag åker damsadel upplever jag fakiskt att min vänstersänkel existera vilket jag inte tycker den gör vid vanlig ridnig.Personligen tycker jag att det är bekvämare att rida i damsadel. då det inte späner i vänsterhöften när jag sitter till häst. Sen upplever jag att man har två sittben men jag håller på att utforskar det här med damsadel och dresyr i skogen just nu så jag åter kommer med det senare när jag blivit duktigare.
Om jag har mycket tur i hälgen så kanse jag får rida i damsadel för min tränare och göra mycket enkla övnigar så jag kanse kan berätta mer om hur jag upplever sitsben och skänklar efter hälgen. :)
 
Intressanta svar..och frågor!

Min sammanställning görs om ett par veckor så det finns fortfarande utrymme för fler frågor, om nu någon har några vill säga, jag lägger ut frågelistan här innan jag går vidare med den i fall ni är intresserade, jag kommer även att kolla hans schema och försöka lura honom till Sverige nästa år för det verkar som om många vill lära sig mer (Baserat på pm. och mail. som jag fått)

Jag fick förfrågan att göra en hel bok, men tiden för det vet jag inte om jag har, kanske med fler som vill, förlag har jag redan så det är minsta problemet.

Någon som känner sig manad?

Den infon jag får här i övrigt är tänkt i en bok om balans vad det gäller olika ridstilar, inget som blir klar i år eller kanske ens nästa.
 

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 915
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 294
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 133
Senast: LiviaFilippa
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 814
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp