Danmark satsar på ”rewilding” – hästar släpps ut i ny naturreform

Bukefalos 30 år!

Aktivister, som av förespråkarna kallas “hästmaffian”, har protesterat mot att hästarna inte utfodras och i vissa fall själva lagt ut hö i hagarna. Kritiker menar att det handlar om djurplågeri att låta hästar leva utan traditionell tillsyn.
(Bukemaffian? :cautious::p)
Tycker att detta kunde vara intressant att diskutera. Jag kan se poänger i båda sidors synpunkter. Vilda djur klarar ju sig utan tillskott på foder men å andra sidan så är dessa djur något som vi släppt ut, när släpper man ansvaret?

Jag antar att "hagarna" är egentligen jättestora men likväl så innebär väl uttrycket att djuren inte kan flytta sig flera mil om de tycker att matbristen är för stor i ett område 🤔

Jag vet inte, vad tycker ni?

(Bukemaffian? :cautious::p)
Tycker att detta kunde vara intressant att diskutera. Jag kan se poänger i båda sidors synpunkter. Vilda djur klarar ju sig utan tillskott på foder men å andra sidan så är dessa djur något som vi släppt ut, när släpper man ansvaret?

Jag antar att "hagarna" är egentligen jättestora men likväl så innebär väl uttrycket att djuren inte kan flytta sig flera mil om de tycker att matbristen är för stor i ett område 🤔

Jag vet inte, vad tycker ni?

Jag skulle tro att dom faktiskt kan flytta sig flera mil. Det kan ju hästar i bra beteshagar eller paddock paradise göra.

Fodermängden sommartid lär inte heller vara ett problem.

Men då är ju frågan hur man ska handskas med om djur magrar av vintertid, eller när flocken blir för stor. Hästar är ganska bra på att föröka sig när rovdjurstryck saknas, och då måste man bestämma sig för hur det ska hanteras. Fångas in och säljas, eller slaktas? Båda två lär vara rätt så kontroversiella.

Att fodra hö vintertid blir kontraproduktivt, ska man hålla vilda hästar i ett reservat så ska en tuff vinter ta ner antalen.

Och man bör ha stora rovdjur, alltså björn och varg, som kan ta en del av fölen. Annars får man efter några år på tok för många hästar.

Men på det stora hela är jag väldigt positivt inställd till hästar i rewilding-projekt. Dom är en naturlig del av europas fauna.

@Asko och @skiesabove
Jag tror inte att de kommer bli så magra. Kommer ni ihåg hästarna i projektet utanför uppsala? Detta var växande unghästar, några få fick avbryta, och då var de inte jättetunna. Och Uppsalas vinter är nog betydligt längre än Danmarks tänker jag. Deras hage var 10 hektar om jag inte minns fel. Inte jättestort för att vara vinter tänker jag.

@Asko och @skiesabove
Jag tror inte att de kommer bli så magra. Kommer ni ihåg hästarna i projektet utanför uppsala? Detta var växande unghästar, några få fick avbryta, och då var de inte jättetunna. Och Uppsalas vinter är nog betydligt längre än Danmarks tänker jag. Deras hage var 10 hektar om jag inte minns fel. Inte jättestort för att vara vinter tänker jag.

Det har hänt i Nederländerna i ett rewildingprojekt, för stor population.

https://www.bbc.com/future/article/20251016-the-dutch-rewilding-project-that-took-a-dark-turn

I kommentarsfältet till artikeln jag läste om detta var folk antingen jättenegativa eller jättepositiva. Vinkeln var också det här med "hästmaffian". Svårt att skaffa sig en bra bild av det hela, tycker jag. Men rewilding är ju intressant.

Jag tycker också att det är intressant och viktigt för framtiden. Jag tror också att det kommer vara en process med många olika åsikter och det tycker jag är bra för då kanske det blir en vettig balans. Dessa projekt är ju på initiativ av människor så ett ansvar medföljer men hur det ska se ut blir nog olika beroende på omständigheter i miljön.

Den här utvecklingen mot projekt på ytterkanten är symptom på hur man arbetar för att förstöra miljön.

Jag skulle tro att dom faktiskt kan flytta sig flera mil. Det kan ju hästar i bra beteshagar eller paddock paradise göra.

Fodermängden sommartid lär inte heller vara ett problem.

Men då är ju frågan hur man ska handskas med om djur magrar av vintertid, eller när flocken blir för stor. Hästar är ganska bra på att föröka sig när rovdjurstryck saknas, och då måste man bestämma sig för hur det ska hanteras. Fångas in och säljas, eller slaktas? Båda två lär vara rätt så kontroversiella.

Att fodra hö vintertid blir kontraproduktivt, ska man hålla vilda hästar i ett reservat så ska en tuff vinter ta ner antalen.

Och man bör ha stora rovdjur, alltså björn och varg, som kan ta en del av fölen. Annars får man efter några år på tok för många hästar.

Men på det stora hela är jag väldigt positivt inställd till hästar i rewilding-projekt. Dom är en naturlig del av europas fauna.
Jag håller med om att tuffa vintrar och rovdjur är en del av naturen som håller efter antalet. Men jag skulle tro att folk skulle protestera om de fick se hästar svälta eller bli dödade av rovdjur 😬 trots att det är en del av naturen.

Här kan vi inte ens hålla en lagon nivå av vildsvin så nej tack till fler "vilda" djur.
Har även precis nu problem med att folk inte vet hur man ska bete sig mot en älg som tack vare detta nu börjat anfalla skolbarn för folk inte kan låta den vara ifred, vågar inte tänka på hur mycket en söt ponny lockar när en fjolårig älg lockar.

Det har hänt i Nederländerna i ett rewildingprojekt, för stor population.

https://www.bbc.com/future/article/20251016-the-dutch-rewilding-project-that-took-a-dark-turn
I den artikeln står det ju om att även om marken är stor så är den inte så stor att djuren kan förflytta sig till bättre marker när vintern blir tuff. Tänker att samma sak gäller här. Typ att om de var fria så skulle de gå ned till tex Tyskland över vintern. Det är ju inte möjligt med inhägnader.

Samt att jag tror också bristen på rovdjur är ett problem, utan dem så får man ju helt enkelt räkna med att naturen håller efter antalet själv genom svält när för många djur betar ned marken.

Här kan vi inte ens hålla en lagon nivå av vildsvin så nej tack till fler "vilda" djur.
Har även precis nu problem med att folk inte vet hur man ska bete sig mot en älg som tack vare detta nu börjat anfalla skolbarn för folk inte kan låta den vara ifred, vågar inte tänka på hur mycket en söt ponny lockar när en fjolårig älg lockar.
Tänker samtidigt att om vilda djur blev vanligare så skulle folk lära sig mera hur man ska bete sig.

Ja, jo. Givetvis. Det säger väl sig självt tycker jag? Man måste hålla ner populationen.
Naturen håller ju ned populationen genom svält/hårda vintrar när den blir för stor.

Så man får nog räkna med att populationen kommer att hållas ned oavsett hur det sker. Frågan är väl hur man vill att det ska hållas ned.

Här tycker jag att människan kan få lite hybris och få lite gudskomplex 😅 Är vi verkligen de som ska bestämma hur många som ska leva inom ett område?
Å andra sidan, kan vi göra det mera smärtfritt än att svälta till döda så är det väl bra iofs.

Jag har svårt att bestämma mig om vad jag tycker, jag kan se poänger i båda lägren.

Finns massa vilda djur här, 2 grannkommuner har nu mer skottpengar på vildsvin i försök att få ner stammen. Även en massa rådjur som är mer i trädgårdarna än i skogen.
En viss sort vilda djur ja, de som människor vill ha och/eller gillar att jaga.

Andra sorters vilda djur är inte lika välkomna.

Vilket märks ju speciellt med tanke på att ett rovdjur skulle annars vara hjälpsamt i att hålla efter vildsvin.

Läste nånstans att dom ville att folk skulle lämna in sina hästar till projektet så kanske det finns nåt slags kontrakt om hästarna behöver flytta hem igen?

En viss sort vilda djur ja, de som människor vill ha och/eller gillar att jaga.

Andra sorters vilda djur är inte lika välkomna.

Vilket märks ju speciellt med tanke på att ett rovdjur skulle annars vara hjälpsamt i att hålla efter vildsvin.
Vildsvin ligger lågt på vad varg väljer, av samma anledning som vi ofta har västar på hundar under vildsvinsjakt.

Känner ingen jägare som vill ha vildsvin här, vi hade redan från början förbud mot att mata vildsvinen inom VVO för att inte locka eller få vildsvinen att stanna, fungerade inte.

Varg här, folk skriver ju inte panik på FB för dom tror att räven som bodde i centrum skulle anfall och döda deras hundar och då pratar vi inte ens småhundar.😆

Vildsvin ligger lågt på vad varg väljer, av samma anledning som vi ofta har västar på hundar under vildsvinsjakt.

Känner ingen jägare som vill ha vildsvin här, vi hade redan från början förbud mot att mata vildsvinen inom VVO för att inte locka eller få vildsvinen att stanna, fungerade inte.

Varg här, folk skriver ju inte panik på FB för dom tror att räven som bodde i centrum skulle anfall och döda deras hundar och då pratar vi inte ens småhundar.😆
Matar inte folk vildsvin? Uppriktigt undrandd 🤔

Det sista är vad jag menar med att vissa vilda djur är välkomna medan andra är inte det. Rådjur i trädgården tycker folk att det är jättegulligt medan är det en varg så skulle det bli panik, det är ju så det är 🤷‍♀️

Liknande trådar

• Livet och förändring
  • Nä nu...! (Utbildning)
  • Älskade hästar och tankar som gnager
  • R
    Livets föränderlighet

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur