Dansk/svensk gårdshund, dvärgpinscher eller vilken ras?

galileo3000

Trådstartare
Halloj!

Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två hundar förut, en Malteser och en blandras med mest border collie i. Så erfarenhet av hund har jag. Det var många för- och nackdelar med båda hundarna (även om jag älskade dem över allt annat). Tänkte lista lite grejer som gör det lättare att välja vad som kan passa mig.

Pälsvård: båda tidigare hundar krävde mycket pälsvård och kamning en gång i veckan, minst. Dessutom är det jobbigt att lång päls drar in mycket grus och skit när det är dåligt väder ute. Vill nu helst ha en hund som är korthårig och minimalt med pälsvård.

Aktivitetsnivå: medel aktiv. Maltesern var inte krävande alls och ville inte lära sig tricks speciellt mycket. Blandrasen var mer krävande och krävde ca 1,5-2 timmars promenad varje dag. Dock var han inte så pigg på tricks, gillade att jaga boll. Vill ha en hund som gillar att promenera och som också hänger med på joggingturer en gång i veckan ungefär. Jag skulle vilja kunna träna hunden att göra trick och den får gärna vilja leka med boll m.m. Vill INTE ha en arbetsnarkoman, men en hund som hänger med på det mesta.

Mentalitet: vill ha en med stabilt psyke som inte stressar upp sig. Jag jobbar med jord- och skogsbruk där det förekommer mycket kontakt med andra djur och mycket slammer. Vill inte att hunden börjar skälla och blir ett nervöst vrak när vi är i ladugården, vill att hunden ska hantera detta. Har dessutom katt så vill att den ska kunna gå ihop bra med andra djur. Vill dessutom att den gillar mänsklig kontakt, helst en riktig knähund när den tar sina sovstunder.

Storlek: Inte för stor. Max 15 kg och max 35 i mankhöjd.


Frisk: Vill inte ha en hundras med massa rasbundna sjukdomar. Tittade på Fransk bulldog förut, men den verkar ha mycket problem med sjukdomar så den går bort. I övrigt verkar det vara en ras i min smak.

De raser jag kollat på är dansk/svensk gårdshund och dvärgpinscher.
Dsg är intressant iom att den verkar gå bra ihop med djur och tror den verkar vilja hänga med sin förare på allt, dessutom är den i behändig storlek och jag kan ha med den ute på fältet när jag kör traktor, när jag stänger och när jag är ute i ladugården. Enda jag är lite frågande är om den kan vara alltför aktiv att jag inte orkar med den. Vet inte om det duger att den får hänga med på allt varje dag när jag jobbar, vare sig om de handlar om att mjölka kor eller sätta plant ute i skogen. Plus att den får dagliga promenader på 1,5 timme, sen givetvis kissrundor hela dagen, och lite lydnad då och då. Dessutom är den information jag hittat motsträvig många gånger. På en del sidor står det att den inte alls har mycket jakt i sig och håller sig på gården, andra att den springer om de ser ett rådjur (har älg, räv och rådjur som springer ca 1 km bort). Den verkar dock vara lojal, lättlärd och hänger med på allt. Blir lite förbryllad dock när jag hör en sak och sen läser en annan sak på nåt annat ställe som inte alls stämmer överens.

Dvärgpinschern faller mig i smaken också, behändig storlek, verkar hänga med på allt. Har läst att den brukar gå bra ihop med hästar när den är i stallet. Blir dock lite frågande att den kan bli skällig om det slamrar och av djuren som låter i stallet, eller handlar det mest om miljöträning? Den kommer miljötränas när jag hämtar valpen vid 8 v ålder. Har också hört att den kan vara dominant, är rädd att det är lätt att fostra den hundrasen fel och att den kräver mer erfarenhet än vad jag har. Den verkar lojal, lättlärd, tillgiven och hänger med på allt, vilket jag vill att en hund ska vara.

Nåja, vad tror ni om dessa raser och tror ni att nån av dessa kan passa mig? Har ni några erfarenheter av dessa raser som ni kan delge? Eller vet ni någon annan ras som kan passa?
 
Jag har 3 dvärgpinscherhanar just nu, har haft 3 st tidigare. Jag röstar på dvärgpinscher.

Du kan gå in på SKK Hunddata och se vilka hundar som har gått MH (mentaltest hund) och resultatet av det. Åk till ett par hundutställningar och träffa/prata med hundar och uppfödare. Där ser du hur den uppfödarens hundar uppför sig bland mycket folk och hundar. Det finns dvärgpinschrar som är jätteduktiga på viltspår, lydnad, rallylydnad, agility, heelwork to Music och freestyle.

Mina bryr sig inte speciellt mycket om varken hästar eller katter, visst de tittar men inte mer. Skäller utomhus gör de inte, mer än den gamle när jag ger honom kommandot skall. Skäller inne gör de ibland när hundar de inte gillar passerar på trottoaren. De kan hoppa upp i ena fönsterkarmen.

Enligt bestämmelserna i dvärgpinscherklubben så ska hundar som går i avel vara patellakontrollerade 1 gång efter 1 års ålder och ögonlysta minst vart 3:e år av auktoriserad veterinär
 
Jag tycker att DSG brukar vara lugnare än DP. Engelsk staffe kan också vara ett alternativ men hälsan är inte den bästa så var noga med att köpa från en seriös uppfödare i så fall.
 
Jag har 3 dvärgpinscherhanar just nu, har haft 3 st tidigare. Jag röstar på dvärgpinscher.

Mina bryr sig inte speciellt mycket om varken hästar eller katter, visst de tittar men inte mer. Skäller utomhus gör de inte, mer än den gamle när jag ger honom kommandot skall. Skäller inne gör de ibland när hundar de inte gillar passerar på trottoaren. De kan hoppa upp i ena fönsterkarmen.
Hur är aktivitetsnivån på en DP, kräver den mer än 1,5 timmes lång promenad, samt kissrundor utöver detta? Jag bor på en gård så hunden kan dessutom gå fritt om den vill. Är DP svår att uppfostra? Med vaktighet osv. Om man sköter miljöträning och sånt kanske det inte är så svårt?

Jag tycker att DSG brukar vara lugnare än DP. Engelsk staffe kan också vara ett alternativ men hälsan är inte den bästa så var noga med att köpa från en seriös uppfödare i så fall.
Vet du hur det skiljer sig åt att uppfostra en DP och DSG? Är det lättare eller svårare med en utav raserna eller beror det helt på föraren och om den miljötränas bra?
Känner en som har en engelsk staffe, oerhört snäll hund men har inte riktigt fastnat för den, hanär alldeles för lugn för min smak :) vet inte om alla eng. staffar är så dock.
 
Har begränsad erfarenhet av DSG men desto större av fransk bulldog och tycker nog att det är en ganska rejäl skillnad i energinivån på de två. Vad var det med fransk bulldog som du fastnade för? Familjens är pigga, glada sällskapshundar som gärna hittar på saker medan min farbrors DSG har energi som aldrig tar slut. De går minst en mil om dagen men hunden är knappt medgörlig, skriker i bilen, kan inte lämnas själv etc etc. Här kommer nog bristen på mental aktivering in. Hunden motioneras men aktiveras inte mentalt, de bor i hus med stor tomt men det räcker knappast långt. Jag antar att han är ganska extrem för sin ras och att du garanterat har en fördel i att bo på gård eftersom det är en större stimulans än en vanlig tomt, men jag hade definitivt funderat på vad jag kan erbjuda för mental aktivering utöver det om jag var intresserad av DSG. Å andra sidan kanske det är fullt dugligt, det kan säkert de med större erfarenhet av DSG svara på.
 
Jag röstar på DSG, vi har haft 4 st under min uppväxt, en av dem kunde vara lite "osäker" (gillade t ex inte stora lastbilar när de körde förbi eller höga ljud) men de andra tre har varit otroligt pigga, glada och härliga hundar. Lättränade (de två jag tränade lite mer tränade jag när jag var 13-18 år och alltså inte någon super van hundmänniska ännu) gick att ha lösa, att ha med överallt, älskade att åka bilen, inga problem med att de tuggade sönder något någonsin! Kunde lämnas själva. Ingen av våra fick någon extra "stimulans" mer än springa lösa på gården, promenader, lite hemma agility och trickträning typ. Två av dem hade vi när vi bodde i lägenhet och det var inte heller något problem.
Den ena blev dock aggressiv, men tyvärr upptäcktes det att hon hade cancer mest överallt senare, så troligtvis därför hon plötsligt flög ihop med våran andra hund.
Jag har mer eller mindre varit inställd på en DSG igen när det blir dax (har nu en blandras i samma storlek)
Det som är värt att tänka på är att med den korta pälsen kommer det också ett behov av att få lite extra hjälp med att hållas varma, vi fick ha ett täcke på våran när hon var med ute på gården, hon fick "vattensvans" en gång just pga hon hade blivit för kall en vinter.
Läste dock om Kromfohrländern och blev super intresserad av rasen! Måste få möta några individer i verkligheten :) verkar som en underbar ras.
 
Vet du hur det skiljer sig åt att uppfostra en DP och DSG? Är det lättare eller svårare med en utav raserna eller beror det helt på föraren och om den miljötränas bra?
Känner en som har en engelsk staffe, oerhört snäll hund men har inte riktigt fastnat för den, hanär alldeles för lugn för min smak :) vet inte om alla eng. staffar är så dock.

Jag skulle vilja säga att det beror på hur bra hunden är mentalt som avgör om den är lätt att fostra eller ej. Det förekommer mentala vrak i båda raserna tyvärr. Hos DP kan det rent av anses som rastypiskt (?) av vissa att den har svaga nerver och hos DSG så tror jag det beror på att rasen exploderade i antal för ett antal år sedan = det avlades på hundar som inte hade i aveln att göra. Hos DSG förekommer också stark jaktinstinkt hos vissa hundar, men inte alla. Generellt så kan man säga att en lugnare hund är lättare att fostra en den som är mer aktiv, men det är en mängd andra saker som spelar in också.

Staffar ska inte vara sävliga! Det är mer fart och fläkt än Fralla, men lika kärvänliga mot människor.
 
Jag skulle tittat på Löwchen.
Läste om den på skk, lät intressant med att den gillar att lära sig saker utan att ha en krävande arbetsmentalitet.

Vad var det med fransk bulldog som du fastnade för? Familjens är pigga, glada sällskapshundar som gärna hittar på saker medan min farbrors DSG har energi som aldrig tar slut. De går minst en mil om dagen men hunden är knappt medgörlig, skriker i bilen, kan inte lämnas själv etc etc. Här kommer nog bristen på mental aktivering in. Hunden motioneras men aktiveras inte mentalt, de bor i hus med stor tomt men det räcker knappast långt. Jag antar att han är ganska extrem för sin ras och att du garanterat har en fördel i att bo på gård eftersom det är en större stimulans än en vanlig tomt, men jag hade definitivt funderat på vad jag kan erbjuda för mental aktivering utöver det om jag var intresserad av DSG. Å andra sidan kanske det är fullt dugligt, det kan säkert de med större erfarenhet av DSG svara på.
Det jag fastnade för fransk bulldog är att den verkar sällskaplig, vill hänga med på allt och beskrivs som aktiv och sportig, samt att de är i den storlek jag eftersöker samt korthårig päls. Sedan läste jag att de kan ha andningssvårigheter och att det inte går ihop med det varma vädret på somrarna. Jag tror inte den skulle orka att hänga med mig hela tiden på somrarna tex, så jag är mycket ute på fältet.

Det är det jag är rädd att jag ska få om jag väljer en DSG, att jag inte ska klara av att ge hunden den mentala stimulans den behöver. För den fysiska klarar jag av, vågar jag påstå. Nån med DSG som kan säga hur mycket mental stimulans de behöver? Är jag tvungen att körs lydnad eller agility flera gånger i veckan eller hur ser det ut? Beror det helt på individen?

Jag röstar på DSG, vi har haft 4 st under min uppväxt, en av dem kunde vara lite "osäker" (gillade t ex inte stora lastbilar när de körde förbi eller höga ljud) men de andra tre har varit otroligt pigga, glada och härliga hundar. Lättränade (de två jag tränade lite mer tränade jag när jag var 13-18 år och alltså inte någon super van hundmänniska ännu) gick att ha lösa, att ha med överallt, älskade att åka bilen, inga problem med att de tuggade sönder något någonsin! Kunde lämnas själva. Ingen av våra fick någon extra "stimulans" mer än springa lösa på gården, promenader, lite hemma agility och trickträning typ. Två av dem hade vi när vi bodde i lägenhet och det var inte heller något problem.
Den ena blev dock aggressiv, men tyvärr upptäcktes det att hon hade cancer mest överallt senare, så troligtvis därför hon plötsligt flög ihop med våran andra hund.
Jag har mer eller mindre varit inställd på en DSG igen när det blir dax (har nu en blandras i samma storlek)
Det som är värt att tänka på är att med den korta pälsen kommer det också ett behov av att få lite extra hjälp med att hållas varma, vi fick ha ett täcke på våran när hon var med ute på gården, hon fick "vattensvans" en gång just pga hon hade blivit för kall en vinter.
Läste dock om Kromfohrländern och blev super intresserad av rasen! Måste få möta några individer i verkligheten :) verkar som en underbar ras.
Ja, nån supervan hundmänniska är inte jag heller så vill inte ha en ras som kräver en jättevan hundförare. Uppfostrade blandrasen helt själv så helt novis är jag inte, även jag gjorde nog några småfel med den hunden. Fast han var väldigt stabil mentalt och en bra förstagångshund såhär i efterhand :)
Inte så jättemycket mental stimulans med andra ord? Tror du att det skulle räcka med 1,5 timmes promenad varje dag för en sån? Är det en ras som blir lite vad man gör den till rent stimulansmässigt?
Tråkigt att ena fick cancer :(
Jag skulle vilja säga att det beror på hur bra hunden är mentalt som avgör om den är lätt att fostra eller ej. Det förekommer mentala vrak i båda raserna tyvärr. Hos DP kan det rent av anses som rastypiskt (?) av vissa att den har svaga nerver och hos DSG så tror jag det beror på att rasen exploderade i antal för ett antal år sedan = det avlades på hundar som inte hade i aveln att göra. Hos DSG förekommer också stark jaktinstinkt hos vissa hundar, men inte alla. Generellt så kan man säga att en lugnare hund är lättare att fostra en den som är mer aktiv, men det är en mängd andra saker som spelar in också.

Staffar ska inte vara sävliga! Det är mer fart och fläkt än Fralla, men lika kärvänliga mot människor.
Ja, rädd för att jag skulle få ett mentalt vrak som darrar som ett asplöv så fort dom hör något högt ljud eller blir till bjäbbiga monster om dom ser en annan hund/människa. Verkar spontant som om det är förekommer fler mentala vrak hos DP. Är väl bäst att välja kennel med omsorg i så fall, lika med jaktlusten hos DSG. Fast sånt kanske inte märks av senare än 8v när valpen hämtas?
 
Tack för alla svar förresten! Supersnällt att ni tar er tid. Är det någon med dvärgpinscher som kan säga hur van man måste vara med hund för att fostra en sådan, samt hur mycket mental stimulans och fysisk aktivitet de behöver för att må som bäst?
Lika med DSG, någon fler som har den rasen och kan säga hur mycket den behöver för att må bra? :)
 
Båda raserna du nämner är riktiga fryslortar, inte den bästa hunden att ha med ute hela dagarna? Kanske en ras med mer päls passar bättre ? Jag hade iaf inte skaffat en så korthårig ras om jag jobbade ute året om och skulle ha med hunden . Täcke hjälper inte hela dagen , och speciellt inte om ni är stilla på samma ställe
 
Jag har två dvärgpinschrar. Den äldsta var min allra första hund. Hon har jag tävlat lydnad, rallylydnad och viltspår med. Hon ska göra sitt 4:e agility SM i sommar, hon knatar lös i skogen och det enda hon jagar är skateboards. Hon kör jag bara lite trick och småträning med ibland och så tävlar hon agility på helgerna. Hon bor halva veckan hos husse(delad vårdnad) och där får hon bara promenad och lite cykelturer och hon trivs bra i soffan.
Lilleman är ett litet adhd-barn ;) Han har inte fått träna impulskontroll när han var liten (omplacering) och har på grund av det en del i bagaget. Nu börjar jag få ordning på honom så jag kan träna honom trots att det är andra hundar som tränar på banan bredvid.
 
Dom här lapphundarna . Finsk lapphund och lapsk vallhund? De verkar vara enkla trevliga hundar som är med på allt och absolut inte fryser :)
 
Båda raserna du nämner är riktiga fryslortar, inte den bästa hunden att ha med ute hela dagarna? Kanske en ras med mer päls passar bättre ? Jag hade iaf inte skaffat en så korthårig ras om jag jobbade ute året om och skulle ha med hunden . Täcke hjälper inte hela dagen , och speciellt inte om ni är stilla på samma ställe
På vintrarna jobbas det inte ute på fältet, det är då vi är inne i ladugården mer än på somrarna då det ska stängas osv. Med så många kossor i ladugården så är det verkligen inte kallt :) Är ungefär samma temperatur sommar och vinter inne i ladugården med tanke på hur den är utformad.
Jag har två dvärgpinschrar. Den äldsta var min allra första hund. Hon har jag tävlat lydnad, rallylydnad och viltspår med. Hon ska göra sitt 4:e agility SM i sommar, hon knatar lös i skogen och det enda hon jagar är skateboards. Hon kör jag bara lite trick och småträning med ibland och så tävlar hon agility på helgerna. Hon bor halva veckan hos husse(delad vårdnad) och där får hon bara promenad och lite cykelturer och hon trivs bra i soffan.
Lilleman är ett litet adhd-barn ;) Han har inte fått träna impulskontroll när han var liten (omplacering) och har på grund av det en del i bagaget. Nu börjar jag få ordning på honom så jag kan träna honom trots att det är andra hundar som tränar på banan bredvid.
Är det stor skillnad mellan hane och hona på DP? Är dom svår att uppfostra? Tänkte med tanke på impulskontroll. Har inte behövt göra det med blandrasen jag hade.Tricks vill jag försöka träna och testa agility, blandrasen som jag testade det med gillade det inte alls :) vägrade hoppa över hinder, gillade inte tunnlar. Han gillade mer att jaga boll och spåra :) spåra tycker jag också är roligt, kasta boll också.
Haha är rädd för att få ett med adhd. Har redan en katt som fyller den rollen.
Dom här lapphundarna . Finsk lapphund och lapsk vallhund? De verkar vara enkla trevliga hundar som är med på allt och absolut inte fryser :)
Finsk lapphund har jag tänkt mycket på, har en bekant som har en sån och den har lagom mycket motor. Faller dock på pälsen, blandrasen jag hade hade mindre päls än dem och för honom blev det jobbigt på somrarna, då ville han helst ta det lugnt hela tiden och ligga på stentrappan i skuggan, samt att han alltid blev så smutsig när han hängde med överallt. Lapsk vallhund ska jag titta mer på, har faktiskt funderat på sån själv, vet dock inte hur mycket motor dom har men om verkar intressanta :)
 
Aha då missuppfattade jag ,trodde du jobbade mycket ute i skogen med :) ja finsk lapp hund verkar vara en riktigt trevlig ras , är ju verkligen en gårds och utehund med , som håller sig i närheten hela tiden. Jag har hundar med mycket päls och jag klipper ner dom inför varje sommar :) en timme per hund och jag har korthåriga hundar på sommaren och långhåriga på vintern så de slipper både frysa och svettas ;)
 
Aha då missuppfattade jag ,trodde du jobbade mycket ute i skogen med :) ja finsk lapp hund verkar vara en riktigt trevlig ras , är ju verkligen en gårds och utehund med , som håller sig i närheten hela tiden. Jag har hundar med mycket päls och jag klipper ner dom inför varje sommar :) en timme per hund och jag har korthåriga hundar på sommaren och långhåriga på vintern så de slipper både frysa och svettas ;)
Ja, jobbar i skogen med, men det är på vår, sommar och höst när jag planterar. På vintern är det inte mycket att göra där för min del, då tar andra över :)
Finsk lapphunds mentalitet verkar vara nåt som passar rätt bra in på vad jag vill ha. Stabil i psyket verkar de vara. Lapsk verkar vara något mer motor i.
Brukade också klippa pälsen på min, även om det blev sådär. Han låg ändå i skuggan och flämtade, och ville inte röra på fläsket :)
 
Jag tror den skulle pass dig bra. Du kan klippa ner den helt, behöver inte ha rasklippningen. Fäller inte och är lättskött, pälsen altså :D
 
Jag tror den skulle pass dig bra. Du kan klippa ner den helt, behöver inte ha rasklippningen. Fäller inte och är lättskött, pälsen altså :D
Har du finsk lapphund? :) isf ha kvar en tofs på huvudet då, så den ser ut som ett lejon. Hur krävande är den i mental och fysiskt aktivitet?
 
Dsg är intressant iom att den verkar gå bra ihop med djur och tror den verkar vilja hänga med sin förare på allt, dessutom är den i behändig storlek och jag kan ha med den ute på fältet när jag kör traktor, när jag stänger och när jag är ute i ladugården. Enda jag är lite frågande är om den kan vara alltför aktiv att jag inte orkar med den. Vet inte om det duger att den får hänga med på allt varje dag när jag jobbar, vare sig om de handlar om att mjölka kor eller sätta plant ute i skogen. Plus att den får dagliga promenader på 1,5 timme, sen givetvis kissrundor hela dagen, och lite lydnad då och då. Dessutom är den information jag hittat motsträvig många gånger. På en del sidor står det att den inte alls har mycket jakt i sig och håller sig på gården, andra att den springer om de ser ett rådjur (har älg, räv och rådjur som springer ca 1 km bort). Den verkar dock vara lojal, lättlärd och hänger med på allt. Blir lite förbryllad dock när jag hör en sak och sen läser en annan sak på nåt annat ställe som inte alls stämmer överens.

En bekant till mig jobbar på en stor mjölkgård och har en DSG. Den lever ungefär det livet du skriver om häruppe, förutom att hon försöker gå ett par kurser om året i olika aktiviteter, typ spår, agility osv. Den hunden har verkat nöjd och tillfreds med livet de gånger jag träffat den.
En del jakt, men absolut inte omöjlig att lära att låta bli.
 
Är det stor skillnad mellan hane och hona på DP? Är dom svår att uppfostra? Tänkte med tanke på impulskontroll. Har inte behövt göra det med blandrasen jag hade.Tricks vill jag försöka träna och testa agility, blandrasen som jag testade det med gillade det inte alls :) vägrade hoppa över hinder, gillade inte tunnlar. Han gillade mer att jaga boll och spåra :) spåra tycker jag också är roligt, kasta boll också.
Haha är rädd för att få ett med adhd. Har redan en katt som fyller den rollen.
Jag har ju två olika individer, jag kan tyvärr inte säga huruvida det är könet som skiljer dem åt, de har helt olika linjer och bara tiken har varit hos mig som valp. Men hanen har helt klart tagit längre tid på sig att mogna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 837
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp