Dansk/svensk gårdshund, dvärgpinscher eller vilken ras?

hos DSG så tror jag det beror på att rasen exploderade i antal för ett antal år sedan = det avlades på hundar som inte hade i aveln att göra. Hos DSG förekommer också stark jaktinstinkt hos vissa hundar, men inte alla.

Precis. Jag har några DSG och har haft rasen över 20 år och är aktiv inom DSG. Se till att du köper hund från rätt kennel så du får en "riktig" gårdshund. Sök efter de gamla stammarna och en gammal kennel. Sök så hittar du. Det finns massor av supertrevliga DSG.

Mina har på/av-läge. Det är full rulle eller sova som grisar i soffan. De vill vara ed, det är det viltigaste för en DSG. Gillar inte att vara från sin flock. Lägger helst sig i allt man gör oavsett om man duschar eller mekar i trädgården eller mockar. Nöjda bara de får "hjälpa till".
 
En bekant till mig jobbar på en stor mjölkgård och har en DSG. Den lever ungefär det livet du skriver om häruppe, förutom att hon försöker gå ett par kurser om året i olika aktiviteter, typ spår, agility osv. Den hunden har verkat nöjd och tillfreds med livet de gånger jag träffat den.
En del jakt, men absolut inte omöjlig att lära att låta bli.
Ja, jag skulle också vilja gå spår, rallylydnad och agility. Och sen köra sånt hemma också. Låter bra att den rasen kan passa mig i aktivitetsnivå då den verkar passa mig i allt annat också! :) Ursäkta för sent svar.
Jag har ju två olika individer, jag kan tyvärr inte säga huruvida det är könet som skiljer dem åt, de har helt olika linjer och bara tiken har varit hos mig som valp. Men hanen har helt klart tagit längre tid på sig att mogna.
Tack för svaret! Hur mycket tid i veckan lägger du på agility eller liknande hjärngympa?
Haha, jag menar Löwchen :D
Haha ursäkta.
Precis. Jag har några DSG och har haft rasen över 20 år och är aktiv inom DSG. Se till att du köper hund från rätt kennel så du får en "riktig" gårdshund. Sök efter de gamla stammarna och en gammal kennel. Sök så hittar du. Det finns massor av supertrevliga DSG.

Mina har på/av-läge. Det är full rulle eller sova som grisar i soffan. De vill vara ed, det är det viltigaste för en DSG. Gillar inte att vara från sin flock. Lägger helst sig i allt man gör oavsett om man duschar eller mekar i trädgården eller mockar. Nöjda bara de får "hjälpa till".
Jag ska kika på massa kennlar och se vilka som avlar på hundar som passar mig. Lite tråkigt för min del att många ligger i Skånetrakten så jag inte kan åka och besöka kenneln, är inte så lätt att ta en dagstripp 100 mil :)
Låter som en ras som definitivt passar mig. Vill att ha en hund vill hänga med på allt jag gör m.m.
 
Jag bor i skåne och har bra koll, men jag känner inte dig så jag vet inte vad du vill ha ut av en hund. Jag hjälper dig gärna om jag kan.

Du kan ju skicka ett pm om du vill.
 
Tack för svaret! Hur mycket tid i veckan lägger du på agility eller liknande hjärngympa?

3-åringen åker jag till klubben och tränar ca 2 gånger i veckan. Sen vanlig vardagsträning på promenader och lite trix och lek hemma. Tiken tränar jag knappt alls, hon gillar tävling mer än träning ;)
 
Halloj!

Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två hundar förut, en Malteser och en blandras med mest border collie i. Så erfarenhet av hund har jag. Det var många för- och nackdelar med båda hundarna (även om jag älskade dem över allt annat). Tänkte lista lite grejer som gör det lättare att välja vad som kan passa mig.

Pälsvård: båda tidigare hundar krävde mycket pälsvård och kamning en gång i veckan, minst. Dessutom är det jobbigt att lång päls drar in mycket grus och skit när det är dåligt väder ute. Vill nu helst ha en hund som är korthårig och minimalt med pälsvård.

Aktivitetsnivå: medel aktiv. Maltesern var inte krävande alls och ville inte lära sig tricks speciellt mycket. Blandrasen var mer krävande och krävde ca 1,5-2 timmars promenad varje dag. Dock var han inte så pigg på tricks, gillade att jaga boll. Vill ha en hund som gillar att promenera och som också hänger med på joggingturer en gång i veckan ungefär. Jag skulle vilja kunna träna hunden att göra trick och den får gärna vilja leka med boll m.m. Vill INTE ha en arbetsnarkoman, men en hund som hänger med på det mesta.

Mentalitet: vill ha en med stabilt psyke som inte stressar upp sig. Jag jobbar med jord- och skogsbruk där det förekommer mycket kontakt med andra djur och mycket slammer. Vill inte att hunden börjar skälla och blir ett nervöst vrak när vi är i ladugården, vill att hunden ska hantera detta. Har dessutom katt så vill att den ska kunna gå ihop bra med andra djur. Vill dessutom att den gillar mänsklig kontakt, helst en riktig knähund när den tar sina sovstunder.

Storlek: Inte för stor. Max 15 kg och max 35 i mankhöjd.


Frisk: Vill inte ha en hundras med massa rasbundna sjukdomar. Tittade på Fransk bulldog förut, men den verkar ha mycket problem med sjukdomar så den går bort. I övrigt verkar det vara en ras i min smak.

De raser jag kollat på är dansk/svensk gårdshund och dvärgpinscher.
Dsg är intressant iom att den verkar gå bra ihop med djur och tror den verkar vilja hänga med sin förare på allt, dessutom är den i behändig storlek och jag kan ha med den ute på fältet när jag kör traktor, när jag stänger och när jag är ute i ladugården. Enda jag är lite frågande är om den kan vara alltför aktiv att jag inte orkar med den. Vet inte om det duger att den får hänga med på allt varje dag när jag jobbar, vare sig om de handlar om att mjölka kor eller sätta plant ute i skogen. Plus att den får dagliga promenader på 1,5 timme, sen givetvis kissrundor hela dagen, och lite lydnad då och då. Dessutom är den information jag hittat motsträvig många gånger. På en del sidor står det att den inte alls har mycket jakt i sig och håller sig på gården, andra att den springer om de ser ett rådjur (har älg, räv och rådjur som springer ca 1 km bort). Den verkar dock vara lojal, lättlärd och hänger med på allt. Blir lite förbryllad dock när jag hör en sak och sen läser en annan sak på nåt annat ställe som inte alls stämmer överens.

Dvärgpinschern faller mig i smaken också, behändig storlek, verkar hänga med på allt. Har läst att den brukar gå bra ihop med hästar när den är i stallet. Blir dock lite frågande att den kan bli skällig om det slamrar och av djuren som låter i stallet, eller handlar det mest om miljöträning? Den kommer miljötränas när jag hämtar valpen vid 8 v ålder. Har också hört att den kan vara dominant, är rädd att det är lätt att fostra den hundrasen fel och att den kräver mer erfarenhet än vad jag har. Den verkar lojal, lättlärd, tillgiven och hänger med på allt, vilket jag vill att en hund ska vara.

Nåja, vad tror ni om dessa raser och tror ni att nån av dessa kan passa mig? Har ni några erfarenheter av dessa raser som ni kan delge? Eller vet ni någon annan ras som kan passa?

Har du funderat på Lancashire Heeler?
 
Jag har en DSG på tre år. Innan jag köpte henne gjorde jag en väldigt noggrann research om vilken typ av hund som skulle passa mig, kraven var bl.a. familjekär, lyhörd, behändig storlek, inte sönderavlad utan bra hälsa och mentalitet, osv. Jag har nog fått ett extremt avslappnat exemplar som helst inte vill stiga utanför ytterdörren på morgnarna men i övrigt är jag väldigt nöjd, det är en frisk, pigg och sund hund. Aldrig haft några större problem med henne mer än att hon blivit ormbiten och har ätit något olämpligt emellanåt.

Angående jaktlusten så kan hon följa efter om en hare dyker upp framför näsan på henne om jag haft henne lös, men hon ger sig aldrig iväg självmant och de gånger hon har följt efter nåt så har hon kommit tillbaka efter några hundra meter. Jag kan ha henne lös på ridturer även om vi möter folk, det är bara att platsa henne så stannar hon snällt.

Jag har varit väldigt noggrann med att alltid ha med henne, hon har fått vara med från dag ett. Jag håller med de som säger att de är rätt nöjda bara de får hänga på vad man nu gör, i övrigt kräver hon inte speciellt mycket stimulans. Det är min första hund så jag kan inte dra några paralleller hur andra DSG är men folk brukar tycka att hon är ett väldigt trevligt exemplar av rasen, såväl utställningsdomare som bph-domare har gett henne goda omdömen och hon är rätt duktig på att charma brallorna av gemene man.
I rasbeskrivningen står det att de kan vara lite reserverade mot främmande men det är inget jag har märkt av, tvärtom är hon översocial så det där är nog en träningssak.

Däremot är och har hon varit och är så otroooligt envis, när hon var mindre och man skulle lära in något nytt som inte passade henne så kunde hon yla i timtal. Hon behövde en väldigt fast hand periodvis, inga hårda inlärningsmetoder på något vis, men man fick vara envisare än henne. Det märks än idag, sambon som har ett något slappare förhållningssätt till hunduppfostran kör hon sitt eget race med.
Sammanfattningsvis är min erfarenhet att det är en jättetrevlig ras, men den kräver fasta ramar och en hel del jobb ffa under unghundstiden för att utvecklas till en trygg vuxen individ.
 
Jag har en DSG och tror den skulle passa perfekt!
Så länge man är ute på en gård mycket och det händer saker runtomkring tror jag inte den behöver mycket mer aktivering. Då uppfylls ju det fysiska behovet ändå och de är väldigt sociala!

 
Opartisk som jag är (hm) så säger jag västgötaspets. Fryser inte, med på allt, riktig gårdshund. Har jag läst, får hem min valp om några veckor.
 
Jag bor i skåne och har bra koll, men jag känner inte dig så jag vet inte vad du vill ha ut av en hund. Jag hjälper dig gärna om jag kan.

Du kan ju skicka ett pm om du vill.
Jag ska ha dig i åtanke om jag behöver hjälp med att hitta och om/när det blir aktuellt :) Har du koll på kennel över hela Sverige eller runt Skåne? Skulle helst vilja hitta ett i Hälsingland eller angränsande län så jag kan åka och besöka, om man får det.
3-åringen åker jag till klubben och tränar ca 2 gånger i veckan. Sen vanlig vardagsträning på promenader och lite trix och lek hemma. Tiken tränar jag knappt alls, hon gillar tävling mer än träning ;)
Tyckte inte det lät så farligt, låter som vad min förra.
Jag har en DSG på tre år. Innan jag köpte henne gjorde jag en väldigt noggrann research om vilken typ av hund som skulle passa mig, kraven var bl.a. familjekär, lyhörd, behändig storlek, inte sönderavlad utan bra hälsa och mentalitet, osv. Jag har nog fått ett extremt avslappnat exemplar som helst inte vill stiga utanför ytterdörren på morgnarna men i övrigt är jag väldigt nöjd, det är en frisk, pigg och sund hund. Aldrig haft några större problem med henne mer än att hon blivit ormbiten och har ätit något olämpligt emellanåt.

Angående jaktlusten så kan hon följa efter om en hare dyker upp framför näsan på henne om jag haft henne lös, men hon ger sig aldrig iväg självmant och de gånger hon har följt efter nåt så har hon kommit tillbaka efter några hundra meter. Jag kan ha henne lös på ridturer även om vi möter folk, det är bara att platsa henne så stannar hon snällt.

Jag har varit väldigt noggrann med att alltid ha med henne, hon har fått vara med från dag ett. Jag håller med de som säger att de är rätt nöjda bara de får hänga på vad man nu gör, i övrigt kräver hon inte speciellt mycket stimulans. Det är min första hund så jag kan inte dra några paralleller hur andra DSG är men folk brukar tycka att hon är ett väldigt trevligt exemplar av rasen, såväl utställningsdomare som bph-domare har gett henne goda omdömen och hon är rätt duktig på att charma brallorna av gemene man.
I rasbeskrivningen står det att de kan vara lite reserverade mot främmande men det är inget jag har märkt av, tvärtom är hon översocial så det där är nog en träningssak.

Däremot är och har hon varit och är så otroooligt envis, när hon var mindre och man skulle lära in något nytt som inte passade henne så kunde hon yla i timtal. Hon behövde en väldigt fast hand periodvis, inga hårda inlärningsmetoder på något vis, men man fick vara envisare än henne. Det märks än idag, sambon som har ett något slappare förhållningssätt till hunduppfostran kör hon sitt eget race med.
Sammanfattningsvis är min erfarenhet att det är en jättetrevlig ras, men den kräver fasta ramar och en hel del jobb ffa under unghundstiden för att utvecklas till en trygg vuxen individ.
Det låter toppen! Tack för att du tog dig tid att skriva hela det inlägget :)
Får jag fråga från vilket kennel du köpte din?
Har du funderat på Lancashire Heeler?
Det har jag inte, men den rasen verkar ju riktigt intressant.Mycket will to please vid träning? Jag har letat info om den rasen, men hittar inte sådär jättemycket.
 
Jag tänkte också att heelern hade passat hennes önskemål som handen i handsken.
Jag tycker verkligen du ska kolla upp rasen ts. :D
Ja, tack den rasen verkar passa bra den med :) Har du en sån och hur mycket aktivering per vecka brukar du köra med den?
Jag har en DSG och tror den skulle passa perfekt!
Så länge man är ute på en gård mycket och det händer saker runtomkring tror jag inte den behöver mycket mer aktivering. Då uppfylls ju det fysiska behovet ändå och de är väldigt sociala!
Nej, vad fin hund du har! :) Alldeles snälla ögon. Ja, det blir en hel del aktivering, även varierad. Vill även att den ska orka med att köra lydnad och agility även om hunden varit med på jobbet under dagen. Men den behöver inte gå vid fötterna hela tiden, finns möjlighet för den att ligga lugnt på olika platser där jag är också :)
Opartisk som jag är (hm) så säger jag västgötaspets. Fryser inte, med på allt, riktig gårdshund. Har jag läst, får hem min valp om några veckor.
Grattis till din valp! :) finns en här i närheten som har ett par såna. Skälliga som tusan, men det beror mycket på att de inte får aktivering som de behöver, tror jag.
Tror den rasen också kan passa :)
 
[QUOTE="
Det har jag inte, men den rasen verkar ju riktigt intressant.Mycket will to please vid träning? Jag har letat info om den rasen, men hittar inte sådär jättemycket.[/QUOTE]

Jag tycker att de har väldigt mycket will to please, mycket föriga och lättlärda. Men min nuvarande heeler kan vara ganska trilsk om han inte har lust, agility till exempel är han jätteduktig på när han vill men vill han inte så är det tvärstopp.
Min förra var mer arbetsvillig :D.

Båda har dock trivts utmärkt med att vara med på gården bland djuren och hålla koll på vad som händer. Nackdelen för din del skulle kanske kunna vara att de inte tål kyla så bra. Min är en riktig fryslort men han har ingen underull, det har nog de flesta andra.

Det finns en facebookgrupp som heter "Vi som gillar/äger Lancashire Heeler, där kan man se vad olika heelerägare hittar på med sina hundar.
 
Har du koll på kennel över hela Sverige eller runt Skåne?

Bäst koll på skåne och Danmark men hyffsat på resten också.

Hör av dig om det blir aktuellt. Du kan kanske hänga med på någon aktivitetsdag? Jag vet inte hur mycket de träffas där uppe men det är ju bara att kolla.
 
Bäst koll på skåne och Danmark men hyffsat på resten också.

Hör av dig om det blir aktuellt. Du kan kanske hänga med på någon aktivitetsdag? Jag vet inte hur mycket de träffas där uppe men det är ju bara att kolla.
Tack, det ska jag göra. Ja, aktivitetsdagar skulle jag vilja gå så jag får träffa ett par individer. Vet dock inte var det går att hitta info om när dessa sker. Vet var det går att hitta?
Jag har inte riktigt bestämt ännu men skadar väl inte att kika lite på olika kennel ändå. Vet du nånting om Gruvfruns i Falun? Har du hört om de avlar på hälsa och stabila hundar?
 
Jag vet inte vad som hände med det där inlägget men det som står att giovanna sa är mitt svar till dig, Snuffan :)

Sen, giovanna, tack för tipset om facebookgruppen. Ska gå med i dans svensk gårdshund där också.
 
Om du inte är pigg på utställning. Och om de inte är jätteovanligt förekommande så finns en mindre bepälsad variant av Bichon Havanese (återfinns om man googlar på "Shavanese"). De är yttepytte små men verkar vara otroligt friska. Såg någon, förmodligen agria, veterinärstatestik där de var en av de friskaste raserna ihop med stora prestationsavelsraser (jämte och dylikt).
 
Oavsett vilken ras du väljer så är mentaliteten viktigast. Gå runt på en hundutställning och titta på de raser du väljer emellan, prata med uppfödare och ägare. Ring valphänvisaren i respektive ras och fråga vilka uppfödare som avlar på mentalitet i första hand. Jag hade hellre åkt 200 mil för att få tag på en hund med bra mentalitet än åkt 10 mil och fått en perfekt utställningshund utseendemässigt men kass mentalt. Vissa uppfödare har helt fel uppfattning om vad bra mentalitet är. Kolla även på rasklubbens web site vilka hälsotester rasklubben förespråkar och kolla så att den uppfödare du väljer följer reglerna.

När det gäller dvärgpinscher har jag rätt bra koll på varifrån de som har bäst mentalitet kommer.
 
Jag tänker även på en del av de mindre terrierraserna som australisk, cairn, westie, norfolk- och norwichterrier.
De skall visserligen trimmas (man kan klippa dem men helst inte, pälsen blir inte lika vädertålig då och har man väl börjat klippa kan man inte återgå till att rycka) men däremellan gör jag inte ett dyft med min cairns päls. När de har valppäls kan de behöva lite mer pyssel men så är det nog med de flesta raser som inte är kort/släthåriga.
Pigga, käcka, glada och med i mitt tycke ett lagom terriertemperament.
Hänger med på det mesta men kan behöva lite extra motivering. När det gäller cairn så skiljer det lite mellan olika linjer, kenneln som min kommer från är till exempel allmänt känd för att ha lite extra motor och arbetsvilja på sina hundar.
Dock kan en del ha jaktlust, framför allt på gnagare och annat småvilt.

Den bästa stall/gårdshund jag haft var annars min isländska fårhund. Klippt och skuren för svenskt väder och tålde även värme bra - det finns för övrigt även korthåriga islandshundar även om de inte är så vanliga. De är inte släthåriga utan har lite "lagom" med päls med bra underull.
Även om det inte är så många isländska fårhundar som används för vallning idag så har många av dem kvar rätt mycket "djurvett", att ha lagom respekt för större djur och låta bli att jaga de mindre :) .
Sund, frisk och långlivad ras - MEN de är skälliga. Det är väl i och för sig många spetsraser men islandshundarna ligger helt klart på den övre skalan. Till viss del går det förstås att träna men det är svårt att komma åt de där första skallen som trillar ut innan hunden ens hunnit tänka :p.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 071
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 680
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 418
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp