danska islandshingstar

kvandi

Trådstartare
Jag skall till våren låta betäcka mitt islandssto som förnärvarande bor i danmark. Jag tänkte fråga om ni bukefalister känner till något om de danska islandshingstarna?

Jag har länge funderat på Hamur fra Blesastödum, har träffat hästen i fråga o han verkade väldigt trevlig- likaså hans ägare. Vad tycker ni om honom -hästen alltså :D ? Har han bra egenskaper mer än sin ovanliga färg och udda tölt?

Krókur frá Efri-Rauðalæk, är det någon som hört något om denna hingst?

Gestur från Stallgården, hur blir hans avkommor?

Hvinur fra holtsmula -vm-guld vinnaren, vad tror ni om honom?

På danska islandshesteförbundets hemsida hittar jag en hingstlista, namn jag där känner igen är : Gustur frá Grund, Godi fra Prestbakka, Hlynur fra kjarnholtum, Ferill fra hafsteinstödum, Garri fra reykjavik, Falki fra saudarkroki, Svartur fra unalaek, pytur fra holi. Känner ni igen något av dessa namn -är nån av dem en hingst värd att studera närmare?

Vet någon om det finns en typ "www.islandshingstar.se" sida fast för danska hingstar?

Tacksam för alla tips o tankar!
 
Sv: danska islandshingstar

Gestur från Stallgårdens avkommor blir små med klena ben och grisepass. :)

Godi frá Prestbakka såg jag för några år sedan. Då var han inte fin, han hade varit sjuk, men han har ju en fin bedömning och bra stam.

En dansk hingst jag sett flera bra avkommor efter är Darri frá Kampholti.
 
Sv: danska islandshingstar

Vad skönt att jag kan utesluta gestur, jag har aldrig tyckt om honom. Jag skall leta mer om Darri, tycker mig känna igen det namnet.

Hittade en jättesnygging som heter Austri fra Austerkot, han har många bedömda och högt tävlade avkomor om jag fattat det rätt. Men fick höra av min kusin somkänner ägaren att han är svårtöltad. Det lutar alltså fortfarande mest åt Hamur tror jag....
 
Sv: danska islandshingstar

Dagur frá Kjarnholtum kanske kan vara intressant, han är pappa till tidigare nämnda Austri samt ett ganska stort gäng välbedömda och eller tävlings meriterade avkommor. Jag har ridigt in en del Dagur avkommor de har varit lättlärda, med stora rörelser och naturlig lätthet för alla gångarter. De har dessutom varit trevligare exteriört än Dagur själv.

/F
 
Sv: danska islandshingstar

Jag tycker Gestur är vacker men vid hans första visningar var han passaktig med svag trav. Jag har bara sett ett par unga oinridna avkommor, de kanske blir lika fina som Gestur när de är tränade.

En kompis har en ung Daguravkomma som är jättefin. Jag ska se om jag kan få tag i bilder på henne.
 
Sv: danska islandshingstar

En av Danmarks främsta hingstar står i Sverige nu om jag inte missuppfattat allt. Köpt av en man på västkusten. Iaf skröt han om att det var en av Danmarks främsta hingstar då jag såg den.

:D

Namn har jag ingen aning om då jag har svårt att komma ihåg dem...
 
Sv: danska islandshingstar

Spännande...

Ta reda på namnet.

Någon som hört om Garri frá Reykjavik skall stå i Sverige 2006?

/F
 
Sv: danska islandshingstar

Fifill skrev:
Dagur frá Kjarnholtum kanske kan vara intressant, han är pappa till tidigare nämnda Austri samt ett ganska stort gäng välbedömda och eller tävlings meriterade avkommor. Jag har ridigt in en del Dagur avkommor de har varit lättlärda, med stora rörelser och naturlig lätthet för alla gångarter. De har dessutom varit trevligare exteriört än Dagur själv.

/F

Han låter spännande. Jag har precis varit inne på hans hemsida där avelsomdömet från island finns med:
"Afkommende er velrejst og flotte men grovbygget og ikke "smukke".
De har god overlinie, kryds og gode propertioner.
Benene er meget gode og solide.
Vilje og sind kendetegnes mere af styrke og energi end af blødhed.
Alle gangartende er meget rummelige med meget løft."

Stämmer det med sinnet som de skriver om de isländska avkommorna? Är de hårda i sinnet? (eller det står väl inte så ordagrant, men det står ju att de inte är mjuka i sinnet.)
 
Sv: danska islandshingstar

Jag funderar på det här med lynnet, har inte upplevt att avkommorna är uppenbart "tuffa", däremot villiga. Vilja som kommit tidigt, dock ej svår, hård vilja.

Ja, Dagur är själv kraftig och kanske inte riktigt dagens ideal exteriört. Ironiskt nog måste jag säg att de Daguravkommor, i olika åldrar, jag har runt omkring mig är riktigt trevliga exteriört, högbenta, långlinjerade men kanske med rätt kraftig benstomme.

Kanske har hans enda vackra avkommor flockats i min närhet. ;)

Dagur är homozygot svart (EE) och homozygot brun (AA) och ger bara brunblackar eller bruna. Kan vara kul att veta.
 
Sv: danska islandshingstar

Vi har två Dagur-avkommor i verksamheten:

Dagrún frá Stóra-Kálfalaek II som är vitblack (eller vad färgen nu heter nuförtiden)
och
Vaka frá Bíldhóli som är brunblack.
Båda är mycket trevliga. Dagrun är fyrgångare och Vaka femgångare. Båda har lätt för tölt och bra trav. Vaka har en fin aktion, medan Dagrun har mera "turhästgång".

Här är ytterligare en Dagur-avkomma:
Vera som är brunblack och bedömd i (gamla) andra klass.

/Malin
 
Sv: danska islandshingstar

em76 skrev:
Jag tycker Gestur är vacker men vid hans första visningar var han passaktig med svag trav. Jag har bara sett ett par unga oinridna avkommor, de kanske blir lika fina som Gestur när de är tränade.

En kompis har en ung Daguravkomma som är jättefin. Jag ska se om jag kan få tag i bilder på henne.

Jag har sett två äldre som är inridna.
De har varit precis som du beskriver. Jag är absolut inte imponerad av hans avkommor.

/Åsa
 
Sv: danska islandshingstar

Han kanske inte imponerade på VM (trots vinst!) men så är han inte tränad på senare år. Men visst såldes Númi till Danmark?
http://www.eidfaxi.is/frettir/eindex.php?frett_id=10296

Står Hvinur frá Holtsmula kvar i DK än? Tycker jag verkar intressant, inte minst efter vm:s grymma töltfinal: http://notendur.centrum.is/~holtsmul/

Eller Meitill (om han står i DK), här verkar finnas en lista över godkända hingstar:
http://www.islandshest.dk/index.php?hingsteliste
 
Sv: danska islandshingstar

Fast det var i år Númi fick sin högsta bedömning.

/F
 
Sv: danska islandshingstar

Jag har sett två avkommor efter Garri frá Reykjavík. Båda väldigt välresta med stora rörelser som föl. Skymtade dem i hagen i somras som ettåringar och de var fortfarande välresta samt valde båda traven. Det är en hingst jag skulle vara intresserad av om han kom till Sverige.
 
Sv: danska islandshingstar

Nix, det var år 2000 det.

VM:s poäng:
Sköpulag: 7,5 - 9,0 - 8,0 - 8,0 - 9,0 - 8,0 - 8,5 - 8,5 = 8,46
Hæfileikar: 8,0 - 8,5 - 9,0 - 8,0 - 9,0 - 8,5 - 9,5 = 8,54
Aðaleinkunn: 8,51

Siffror från år 2000, finns i länken jag gav i förra inlägget:
Conformation: 8.37
Rideability: 8.65
Overall: 8.54
 
Sv: danska islandshingstar

ang skrev:
Nix, det var år 2000 det.

VM:s poäng:
Sköpulag: 7,5 - 9,0 - 8,0 - 8,0 - 9,0 - 8,0 - 8,5 - 8,5 = 8,46
Hæfileikar: 8,0 - 8,5 - 9,0 - 8,0 - 9,0 - 8,5 - 9,5 = 8,54
Aðaleinkunn: 8,51

Siffror från år 2000, finns i länken jag gav i förra inlägget:
Conformation: 8.37
Rideability: 8.65
Overall: 8.54

Nej, det stämmer inte, Numis högsta poäng (ext. 8.48, rid. 8.78, tot. 8.66) fick han 2005-05-20.

/F
 
Sv: danska islandshingstar

En hingst jag gillar är Blöndal fra Isafold vet inte hur hans avkommor blir dock. Fast Hamur är också läcker, skulle jag helt klart kunna tänka mig.
 
Sv: danska islandshingstar

Jeg har både et afkom efter Darri og Númi:banana:

Jeg syntes Darris afkom er skønne! mit afkom efter Darri er meget smuk, og har personlighed og gode gangarter, og meget fin ridevilje.

Ham jeg har efter Numi har jeg næsten lige købt, og har lidt svært ved at bedømme ham. Han har et fint elskværdigt sind, og er utrolig smuk!:love: Gangarter kan jeg ikke bedømme endnu. Jeg tror han nok skal blive god, men ved meget træning, hvor det falder nemmere for mit Darri afkom.

men mit Numi afkom har en meget flot bygning. Mangler muligvis lidt nakke, men rigtig flot forpart, og bagpart. Ham efter Darri har en mega lækker hals, altid velrejst. Ellers ok bygning, flot løft. Hvilket Numi afkommet ikke har noget af - endnu. Skal lige siges de begge er 6 år, og Darri afkommet har jeg haft og redet i halvandet år, hvor jeg har fået Numi afkommet for nogle måneder siden, og han er kun let tilredet.;)

Håber det hjalp lidt.:D

Ellers er der den nye danske hingst Leiknir fra Søtofte. Ham er jeg helt vild med. Han er også efter Darri og kan ses på www.ishest.dk
 
Sv: danska islandshingstar

Hon har inte Daguravkomman hemma och har inga digitala bilder på henne tyvärr.
Men när hon (hästen alltså) kommit hem ska jag dit och fota.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp