Danskt halvblod?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
I mitt stall finns en jättefin valack, av halvblodstyp, som lite skämtsamt brukar kallas "Dressyrkungen" för att han, trotts att han är ridskolehäst går LA dressyr med bra resultat. Han ser även mycket exteriört fin ut och har riktigt "flashiga", men mjuka gångarter och bra schwung.
Har aldrig tänkt så mycket på honom tidigare, men idag red jag honom för första gången och oj vilken fin häst han är! :D

Vet sedan tidigare hans signalement, hur stor han är, hans ålder, vart han är importerad ifrån och att han inte har någon stam. (Han är mörkbrun utan tecken, ca. 160-165 cm i mkh, född 1996, importerad från Danmark och har okänd stam)

Men så nu när jag kom hem från stallet satte jag mig ner och kollade lite mer på nätet om hans resultat från tävlingar och om det fanns mer info (på Blup/Blå Basen) och fann att han finns registrerad i ASVH/Blup, trotts att han inte har stam O_o

Blir inte hästar för det första registrerade i SH om de inte har stam?

Sen nästa märkliga sak är att när jag börjar läsa på hans Blup sida så står det ju en massa nummer. Jag vet hur t.ex. UELN "ska se ut" (är ju typ svenska landsnumret + 0000XXXX) om hästen har okänd stam osv.

Men till min stora förvåning så verkar han ha både "korrekt"*, danskt UELN och ett utländskt nummer som också verkar "korrekt", men jag kan inte tyda dem.
Dock är hans chipnummer svenskt, men ser "korrekt" ut, och hans regg nummer kan jag tyvärr inte uttala mig om...
* = Med korrekt menar jag att numrena ser ut att tyda på att han skulle ha stam osv.

UELN:et ser ut som följande: XXXXXXDWXXXXXXX.
Det utländska numret ser ut som följande: XXXXXXX DK DRF och de siffrorna är samma som de 7 efter DW i hans UELN.

Betyder det i praktiken att han alltså är ett danskt halvblod utan stam? Eller kan det finnas det faktiskt finnas stam på honom någonstans? :D

Jag vill av respekt inte skriva ut numrena här, men är det någon här som kan "tyda" danska UELN nummer? :)
Eller finns det någon dansk motsvarighet till ASVH/Blup man kan söka i?
 
Sv: Danskt halvblod?

DRF efter avslöjar att han har ett konkurrense (tävlingspass) pass i danska ridsportsförbundet, alla hästar som tävlar i danmark måste ha ett tävlingspass även om de har okänd stam, han är säkerligen registrerad i LU vilket är motsvarigheten till vårt SH i sverige. Så nej han är inget DV (danskt varmblod) för att han har ett tävlingspass. Att han är tilläggsregistrerad i asvh är inte heller konstigt eller gör honom till svenskt varmblod för det. Även okända hästar av "halvblodstyp" kan registreras i registerna (alltså inte som svenskt varmblod). Precis som att det finns ett korsningsregister hos svensk ridponny men de blir inte svenska ridponny för det, de får bara en registrering och ett pass iom att de måste vara registrerade någonstans.
 
Sv: Danskt halvblod?

Tack för infon! :D
Förstår inte att ni kan vara så kunniga, ni kan ju verkligen allt! :)

Gylle: Det där lät intressant, det ska jag absolut kolla upp närmare! :)
Men jag förstår inte det där med att även hästar av "halvblodstyp" kan reggas inom ASVH, för i stallet har vi även andra hästar som jag med all säkerhet kan säga är av "halvblodstyp", bl.a. ett sto som troligtvis är lettiskt halvblod, men de/hon är reggade i SHs "00-register" (och har UELN enligt svenskt landsnummer + 000XXXX) :confused:
Men det kanske har ändrats nu, vad vet jag....
 
Sv: Danskt halvblod?

Det kan vara så att den som registrerade den hästen valde att göra det i SH och inte i ASVH. Jag har inte full koll på hur mycket det kostat genom åren men jag tror att SH är betydligt billigare än ASVH.
 
Sv: Danskt halvblod?

Tillägg
Nu när jag tänker efter har denna danska (?) häst ett flertal brännmärkningar. Dessvärre glömde jag att dokumentera de...
Jag vet att danska halvblod brukar brännas med en treuddig krona och en "våg" under, samt ett nummer under "vågen".
Det har inte den här hästen, utan det jag uppmärksammade var en "hand" på vänster bog :confused: och sen en massa mindre på både höger och vänster baklår.
Kan det vara ett tecken på att han inte är ett riktigt danskt halvblod utan bara fått ett danskt pass "när han passerade"?

Hittade även honom på något som såg ut som en dansk motsvarighet till TDB.
Det "intressanta" jag hittade där var följande:
Han är uppenbarligen registrerad i avelsförbundet "Dansk Ride Forbund", vad nu den svenska motsvarigheten till det är...
Han är även registrerad i "DE-staevner" och "ABC-staevner", vilket betyder??
Enligt det jag hittade så har han inte tävlat i Danmark och på hans stam var det blankt...
 
Sv: Danskt halvblod?

Dansk Ride Forbund = danska ridsportsförbundet vilket jag skrev ovan = han tillhör inget avelsförbund = han är inte av någon känd ras iom att han är okänd. Han lär vara registrerad i LU (landsutvalget för heste) = samma sak som vårt SH = register där okända hästar av okänd ras kan få ett registreringsnummer och ett pass.

Alla danska hästar som är registrerade är brännmärkta även de som är registrerade som okända. Han lär ha en LU symbol (som jag inte kommer ihåg hur den ser ut) samt troligen de tre sista siffrorna i sitt regnr han har i danmark.

Han är inte registrerad i DE-staevner och ABC-staevner det är olika nivåer på tävlingar inte någon registrering. DE = klubb/lokal tävlingar (Staevner = tävling), ABC-staevner typ regional och uppåt. De har andra namn än vi men enkelt förklarat.
 
Sv: Danskt halvblod?

Dansk Ride Forbund = danska ridsportsförbundet vilket jag skrev ovan = han tillhör inget avelsförbund = han är inte av någon känd ras iom att han är okänd. Han lär vara registrerad i LU (landsutvalget för heste) = samma sak som vårt SH = register där okända hästar av okänd ras kan få ett registreringsnummer och ett pass.

Alla danska hästar som är registrerade är brännmärkta även de som är registrerade som okända. Han lär ha en LU symbol (som jag inte kommer ihåg hur den ser ut) samt troligen de tre sista siffrorna i sitt regnr han har i danmark.

Han är inte registrerad i DE-staevner och ABC-staevner det är olika nivåer på tävlingar inte någon registrering. DE = klubb/lokal tävlingar (Staevner = tävling), ABC-staevner typ regional och uppåt. De har andra namn än vi men enkelt förklarat.

Tack för svaret! :D
*Ursäktar för att jag är lite trött och inte fattade direkt*
 

Liknande trådar

Tävling Skulle lösa licens på nya hästen här ikväll. Det gick inte... Hon är importerad från Danmark och har ett danskt pass (som är hos SH för...
Svar
3
· Visningar
4 077
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 786
Senast: Masse
·
H
Avel Hej! Jag har just köpt en jättetrevlig 5-årig valack av halvblodstyp, 158 cm, fux med stjärn. Han är importerad från Tyskland...
Svar
12
· Visningar
2 380
Senast: KickiH
·
Avel Jag hittade en intressant arteikel som känns väldigt aktuell när vi använder oss av så mycket utländska hingstar. Citat från SLU...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp