DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Milene

Trådstartare
Dottern önskar sig ett par marsvin i 10-årspresent. Eftersom jag har svårt att själv säga nej till nya djur söker jag nu en massa argument för att motivera varför vi INTE ska ha marsvin.
Fyll gärna på listan med fler orsaker, och kommentera gärna huruvida jag faktiskt har rätt eller inte i mina påstående...


  • luktar illa ( sant/falskt ?)
    bajsar och kissar precis överallt ( sant/falskt ?)
    skräpar ner nåt oerhört ( sant/falskt ?)
    skriker och låter hela nätterna ( sant/falskt ?)
    får en massa konstiga och smittsamma sjukdomar, som satinsjukan (sant/falskt ?)
    rymmer så fort de får möjlighet ( sant/falskt ?)
    bits!!! ( sant/falskt ?)
    och rivs!!! ( sant/falskt ?)
    slåss med varandra ( sant/falskt ?)
    svårt att få tama ( sant/falskt ?)
    behöver jäääättestor plats ( sant/falskt ?)
    går inte ihop med katter ( sant/falskt ?)
    svårskötta ( sant/falskt ?)

(Ber er observera att tråden trots allt är skriven lite med glimten i ögat, eftersom jag egentligen själv är lite sugen på marsvin...;))
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

- Luktar illa gör dem inte om man sköter dem rätt och håller buren ren.
- Bajsar och kissar överallt vet jag inte, visst hände det att det kom någon liten lort i soffan eller på tröjan när man hade dem uppe men annars inte.
- Skräpar ned? Nej det tycker jag inte. Visst sprätter dem runt en del och om man har spån i buren kan det skvätta ut en del på golvet.
- Skriker gör dem väl inte direkt, iaf inte någon av dem åtta jag haft. Däremot var det en som hade en förkärlek för att bita i gallret på buren så det lät som satan tidigt på morgnarna för den ville ha mat.
- Konstiga sjukdomar har jag heller inte varit med om.
- Har heller inte haft några rymmare.
- Har aldrig blivit biten av ett marsvin.
- Inte riven heller.
- Mina har aldrig slagits, det har väl hänt att någon av de äldre satte någon av de unga spolingarna på plats, men inte mer än det.
- Mina var supertama, även ungarna blev tama väldigt fort iom att föräldrarna var det.
- Jättestor plats vet jag inte. Buren ska ju vara av sådan storlek att dem kan röra sig runt, leka och utforska.
- Ang katter beror det nog mer på katten skulle jag vilja säga. Har sett katter som varit ihop med små hamstrar utan problem och katter som anfallit stora kaninen. Men skulle inte ha dem ihop med katter utan att ha dem under uppsikt, katter är ju ändå programmerade att jaga små djur.
- Jag tycker dem är rätt lättskötta. Buren ska ju hållas ren, dem ska ha mat, färskt vatten, sysselsättning, gärna lite leksaker i form av små hus, tunnlar osv där dem kan smita in och ut.

Mina marsvin älskade att "gräva" och bädda till sig så istället för att ha höet i "höhäck" som en del verkar ha hade jag det löst i buren så dem kunde göra små tunnlar och böka runt i det.

Dock är det ju ofta som det är med barn + djur, det händer ju att ungarna tappar intresset och inte orkar sköta dem som dem ska. Jag fick mina första marsvin när jag var i 10-års åldern också och jag minns att jag hade perioder då mina föräldrar fick tjata på mig så in i bomben för att jag skulle städa buren t.ex.
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

iNHALE;14906021- Skriker gör dem väl inte direkt skrev:
:p Mysig väckarklocka...;)

Jag är lite orolig för den höga tjuten de kan få fram. Det andra ljudet, det där lite porlande ljudet de har för det mesta, är ju helt underbart!!!
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Har väl hänt att dem skrikit vid något enstaka tillfälle, men inte så jag upplevt det som jobbigt, dem har mest kuttrat och småpipigt. Håller med om att kuttrandet är helt bedårande :love:
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

luktar illa (falskt)
bajsar och kissar precis överallt (falskt)
skräpar ner nåt oerhört (falskt)
skriker och låter hela nätterna (falskt. Mina har ALDRIG låtit på nätterna)
får en massa konstiga och smittsamma sjukdomar, som satinsjukan (falskt)
rymmer så fort de får möjlighet (falskt)
bits!!! (falskt. Mina har bara försökt sig på det om man ska göra något otrevligt, som t.ex. att klippa klorna)
och rivs!!! (falskt)
slåss med varandra (falskt. Vi har alltid haft två honor tillsammans, och de har aldrig haft problem med att inte komma överens)
svårt att få tama (falskt)
behöver jäääättestor plats (falskt)
går inte ihop med katter (sant. Jag skulle ALDRIG utsätta gnagare för en katt!)
svårskötta (falskt)

Marsvin är väl egentligen något av de trevligaste smådjur man kan ha, tycker jag.
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

* luktar illa? (falskt) Bara om man inte gör rent tillräckligt ofta (som med alla djur)
bajsar och kissar precis överallt (falskt) Har aldrig hänt mig att någon har gjort detta när jag hållt i dom (har 7 stycken)

skräpar ner nåt oerhört (falskt) Jag sopar bara av golvet runt buren ett par gånger i veckan

skriker och låter hela nätterna (falskt) Mina är helt tysta på nätterna

får en massa konstiga och smittsamma sjukdomar, som satinsjukan (falskt) Bara satiner får satinsjukan.

rymmer så fort de får möjlighet (falskt) Rymmer hur då? jag har "bokhylleburar" med 30 cm höga väggar som högst, och ingen hoppar ut.

bits!!! (falskt) Ungar kan "smaka" lite men jag har aldrig blivit biten. De bits bara om de är i "livsfara".

och rivs!!! (falskt)

slåss med varandra (falskt) sätter du ihop 2 vuxna hanar kan de bråka.

svårt att få tama (falskt) Alla mina står på rad med framtassarna uppepå kanterna och vill ha godis, så fort jag visar mig :love:

behöver jäääättestor plats (falskt) Det beror på hur många marsvin man tänkt ha.

går inte ihop med katter (både sant & falskt) Jag har mina marsvin i ett eget rum som katten inte får gå in i, men jag vet folk som har katt + öppna burar utan problem, men jag skulle inte ta den risken.

svårskötta (falskt) Städa buren 1-2 gånger i veckan och lägga in hö+grönsaker varje dag tycker jag inte är svårskött;)
 
Senast ändrad:
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Oj vad svårt att ge anledningar till varför man inte ska ha marsvin! :p
Men ska försöka mig på ett försök.

- Du måste ha minst två marsvin då dom är flockdjur, gärna fler.
- Marsvin måste få C-vitamin tillsatt varje dag för att inte få brist och sjukdomar och ev dö. Det duger inte med alla hittepå vitaminpiller och droppar utan bästa är att dom får det ur kosten. T ex genom grönsaker - så gäller att ta reda på vilka som är bäst c-vitamin innehåll i och inte ge första bästa.
- Dom kan komma på vissa störande tix, jag hade en som satte igång att LEKA med pipen till vattenflaskan varje natt när jag släkte lyset för att sova och då började alla andra också.
- vissa katter ser marsvin som mat och det kan vara stressande för marsvinet om dom t ex lägger sig på buren och liknande.
- Hanar har en körtel bak på rumpan som blir kletig och behövs tvättas med jämna mellanrum.

Jag ska låta bli att tala om hur alldeles underbar dom är! :love:
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

KL

Själv har jag konsekvent genom åren sagt nej till ALLA DJUR I BUR!!!

Nu får jag väl ett helt drev efter mig, men jag tycker att det är snudd på djurplågeri. Okej - om man verkligen håller på med djuren varje dag och aktiverar och grejar med dem så går det väl an. Men i många fall är det bara spännande ett kort tag och sen får det stackars djuret sitter i sin lilla bur. :cry:

Tänk t ex på hur kaniner är skapta att leva. Även om de är uppfödda i fångenskap...
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Jo, det kanske är lika bra att jag istället frågar efter vad som SKULLE kunna vara negativt.

Tackar för dina synpunkter!

Det där med hanarnas kletiga rumpor är ett bra argument till flickan. Min fråga är om honorna inte blir kletiga, tex när de brunstar? samt om det är bäst att ha två honor eller två hanar?
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Nej, du får inget drev efter dig, för det är faktiskt en mycket tänkvärd synpunkt på det hela.
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Jag håller med dig, fast jag har burdjur. Men jag övertalar mig själv att de har det bra, de får ju iaf vara ute minst två timmar varje dag + att de har en stor bur, får mycket god mat och mental aktivering :)

Milene: Bara du är redo att ta hand om grisarna OM din dotter skulle tröttna :)
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Det är talgkörteln på hanar som kan behöva rengöras ibland, men även många honor blir "kladdiga"
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

KL

Själv har jag konsekvent genom åren sagt nej till ALLA DJUR I BUR!!!

Nu får jag väl ett helt drev efter mig, men jag tycker att det är snudd på djurplågeri. Okej - om man verkligen håller på med djuren varje dag och aktiverar och grejar med dem så går det väl an. Men i många fall är det bara spännande ett kort tag och sen får det stackars djuret sitter i sin lilla bur. :cry:

Tänk t ex på hur kaniner är skapta att leva. Även om de är uppfödda i fångenskap...

:bow::bow:
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...


Tack! Ärligt talat så mår jag riktigt riktigt dåligt när jag tänker på hur många smådjur har det. Instängda i en liten låda 24/7. Djurskydd? Vad gäller egentligen?

Kaninburjpg-for-web-LARGE.jpg


Nu vet jag ju inte hur just de här djuren har det, men tänk att sitta där inne hela sitt liv.

Sorry nu blev det trådkap. Kanske borde skapa en egen tråd...
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Det där är ju de vanligaste kaninburarna man stöter på. Oftast med drivor av skit på botten. Men på din bild har de ju iaf gulliga rosa namnskyltar!

Jag mår dåligt över att ha mina fem små tamråttor i en bur på en kubikmeter. :crazy:
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Fast om man jämför är ju det så stort så de kan gå vilse. :D
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

KL

Själv har jag konsekvent genom åren sagt nej till ALLA DJUR I BUR!!!

Nu får jag väl ett helt drev efter mig, men jag tycker att det är snudd på djurplågeri. Okej - om man verkligen håller på med djuren varje dag och aktiverar och grejar med dem så går det väl an. Men i många fall är det bara spännande ett kort tag och sen får det stackars djuret sitter i sin lilla bur. :cry:

Tänk t ex på hur kaniner är skapta att leva. Även om de är uppfödda i fångenskap...

Jag tycker också det är tänkvärt. Hade själv två kaniner när jag var liten och visst var de väl omskötta och fick vara ute och skutta (i lägenheten) varje dag. Men ändå, det är ju rätt vrickat egentligen, när man tänker på det. :crazy: Ingen skulle ju komma på att hålla en hund eller katt i bur större delen av dygnet (uttryckligen förbjudet) eller att låta hästen leva sitt liv till större delen i boxen.
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Nu får jag väl ett helt drev efter mig, men jag tycker att det är snudd på djurplågeri. Okej - om man verkligen håller på med djuren varje dag och aktiverar och grejar med dem så går det väl an. Men i många fall är det bara spännande ett kort tag och sen får det stackars djuret sitter i sin lilla bur. :cry:

Jag håller med dig. Jag anser inte att man ska skaffa ett "djurbur" om man inte har möjlighet att låta den springa av sig ordentligt på ett stort utrymme varje dag.
Fast, lite dubbelmoral kanske... För tillfället har jag bara en kanin, och henne stänger jag in varje natt i sin bur. Men varenda morgon öppnas buren så hon kan välja att antingen sitta kvar eller skutta ut i huset. Instängningen är för hennes säkerhet, vi har katter och jag kan inte lita till 100% på dem.
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

*Luktar möjligen illa om man inte städar
*Om de gör det så är det inget jag märkt av på 13år :D
*Beror på bottenunderlag och burväggar, men katter lär skräpa ner mer vid sina lådor
*Prasslar på sin höjd nattetid, men man ska inte ha de i sovrummet ändå så problem lär det inte vara med den saken :devil:
*Satinsjukan är genetisk ;) Antingen har man en satin (som per automatik är som en tidsinställdbomb) eller så har man ingen satin (som iaf slipper problematiken med satinsjuka.) Den enda konstiga smittsamma 'sjukdom' de kan få som smittar människor är ringorm. Men det kan man ju få av lite vad som helst. Typ utekatter som sover i stall etc.
*Omöjligt för de att rymma om de sitter i gallerbur. Rymmer i princip aldrig heller om de har hemmabyggda, bara om buren är för stökig, brist på mat eller om hus står placerade så att de kan hoppa/klättra ut.
*Har blivit biten MAX 5 gånger på 13år så falskt på den. Nafsad däremot men även där är det väldigt få gånger.
*Rivs gör de ju inte heller direkt, inte medvetet i alla fall. Mer om man håller på att klippa klorna och har ett sprattel i knät.
*Slåss på sin höjd i början för att fixa rangordningen (men det gör ju alla djur i grupp) och ev. om ett marsvin dör/tillkommer = ny rangordning som måste fixas
*Lättare att få tama än kaniner iaf, troligen lättare än katter med (iaf mina katter)
*Naah men om man låter de springa ute varje dag i ett rum så kan de ju ha mindre (men lagligt) burutrymme ändå.
*Vems rumpa sticker fram i kanten av bilden?
toppsi2.jpg


Om inte Råttans :D
r8an2.jpg


*Inte direkt svårskötta med lite hjälp av föräldrar är det piece of cake.


Besides... Om du skaffar vuxna marsvin som känner varandra så är de ju redan tama, rangordningen är redan fixad och tröttnar dottern är det inte enormt många år kvar tills de trillar av pinn.
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

luktar illa (falskt)
bajsar och kissar precis överallt (falskt)
skräpar ner nåt oerhört ( falskt)
skriker och låter hela nätterna ( dom låter rätt gulligt, inget störande ljud :love: )
får en massa konstiga och smittsamma sjukdomar, som satinsjukan (falskt) rymmer så fort de får möjlighet ( falskt )
bits!!! ( kan hända)
och rivs!!! ( falskt)
slåss med varandra ( Hade en kanin som sällskap till marsvinet, dom var bästa vänner & putsade varanndra varje dag :D )
svårt att få tama ( falskt)
behöver jäääättestor plats ( Jag tycker att dom ska ha stort, våra hade ett stort rum att springa i)
går inte ihop med katter ( falskt, min ena katt brukade sova i kaninburen med dom brevid sig)
svårskötta ( falskt)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp