Darriga bakben efter högintensiv aktivitet - mjölksyra?

Nytant

Trådstartare
Min stora kille (Greyhound x Border Collie x Saluki) får ofta darriga bakben efter intensiva springrusher. Darrandet kan hålla på i några minuter och går sen över. Han verkar ibland lite bekymrad över det och kommer till mig med det som han gör när något är fel som jag ska fixa.

Jag har tagit upp det med veterinär som sa att det nog bara är mjölksyra. Han är inte i världens bästa form just nu och samtidigt får benen ju jobba rejält när han drar iväg.

Detta är inget jag är särskilt orolig över men vill höra om någon känner igen det från sin hund eller har några andra tankar.
 
Min borzoi kan också skaka i benen när han sprungit ordentligt och är riktigt trött. Det är mjölksyra och det är samma fenomen som att vi människor kan känna oss svaga i benen efter ett rejält träningspass. Musklerna är trötta helt enkelt.
 
Min borzoi kan också skaka i benen när han sprungit ordentligt och är riktigt trött. Det är mjölksyra och det är samma fenomen som att vi människor kan känna oss svaga i benen efter ett rejält träningspass. Musklerna är trötta helt enkelt.
Åh men vad skönt ändå att höra att det händer andra hundar också, och att det inte råkar hänga ihop med någon livsfarlig sjukdom hos er utan samma odramatiska tolkning.
 
Ser du till att värma upp ordentligt innan han får springa?
Inte alltid, det beror på var vi är. Har vi tillgång till trädgård kan det t.ex. vara att han släpps ut, går och nosar en stund och sen får ett ryck. Men nu när du säger det händer det nog oftast när han inte rört på sig så mycket innan.
 
Inte alltid, det beror på var vi är. Har vi tillgång till trädgård kan det t.ex. vara att han släpps ut, går och nosar en stund och sen får ett ryck. Men nu när du säger det händer det nog oftast när han inte rört på sig så mycket innan.

Får han mjölksyra av så korta rusher?

Mina kan bli lite svaga i benen, sådär så man ser att de inte riktigt bär, när de är rejält trötta, men är det ”bara” efter intervaller går det över nästan direkt.
Har de däremot gått en hel jaktdag och har flera mil i benen kan man se hur de är rejält matta i musklerna.
 
Får han mjölksyra av så korta rusher?

Mina kan bli lite svaga i benen, sådär så man ser att de inte riktigt bär, när de är rejält trötta, men är det ”bara” efter intervaller går det över nästan direkt.
Har de däremot gått en hel jaktdag och har flera mil i benen kan man se hur de är rejält matta i musklerna.
Ja :) Jag tippar att det handlar om ett par minuters lekjakt av vår mindre hund i fullt vinthundstempo.

Men efter @Red_Chili s kommentar är jag tveksam till om han ens någon gång blivit sådär darrig när rycken skett i anslutning till längre promenader. Det kan vara så att det faktiskt bara skett när han inte varit uppvärmd. Jag ska observera lite mer framöver 🤓
 
Inte alltid, det beror på var vi är. Har vi tillgång till trädgård kan det t.ex. vara att han släpps ut, går och nosar en stund och sen får ett ryck. Men nu när du säger det händer det nog oftast när han inte rört på sig så mycket innan.
Med tanke på att han är en vinthundskorsning (dvs explosiv :D ) så skulle jag rekommendera att göra mesta möjliga för att han ska värma upp innan han springer. De får så lätt problem med musklerna annars och i värsta fall riktiga muskelskador.
 
Med tanke på att han är en vinthundskorsning (dvs explosiv :D ) så skulle jag rekommendera att göra mesta möjliga för att han ska värma upp innan han springer. De får så lätt problem med musklerna annars och i värsta fall riktiga muskelskador.
Bra råd, ska försöka tänka på det ☺️

Lite OT men hur brukar folk göra på lopp? Finns där ’framridningsbana’? 😄
 
Bra råd, ska försöka tänka på det ☺️

Lite OT men hur brukar folk göra på lopp? Finns där ’framridningsbana’? 😄
Många cyklar. Jag promenerar, joggar lite, kör lite lek och dragkamp för att få igång. Tyå 15-20 mi. På LC värmer jag ännu mera. Gärna 20-30 min men lugnare.

Generellt håller man sig borta från banan tills det är ens tur. Hunden ska ju hållas lugn och inte bränna onödig energi.

Vad som är ännu viktigare är att promenera efteråt. Först jogga en stund, sen promenera. Har du inte "skrittat av" ordentligt efter senaste dagens träning hjälper inte ens en bra uppvärmning
 
Sen vill jag påstå att det också betyder att hunden behöver lite mer träning om den blir så darrig. Det har definitivt också hänt våra greyhounds, men det har alltid betytt att de sprungit lösa för sällan.

Ofta och lite är bäst för greyhounds. De är sprinters. Inte som saluki som orkar en hel massa mer.

Min Grey's träning kan bestå av 15 min lösspring fem ggr vecka. Under vinterhalvåret gör vi längre promenader och tränar kondition.
 
Sen vill jag påstå att det också betyder att hunden behöver lite mer träning om den blir så darrig. Det har definitivt också hänt våra greyhounds, men det har alltid betytt att de sprungit lösa för sällan.

Ofta och lite är bäst för greyhounds. De är sprinters. Inte som saluki som orkar en hel massa mer.

Min Grey's träning kan bestå av 15 min lösspring fem ggr vecka. Under vinterhalvåret gör vi längre promenader och tränar kondition.
Det tror jag du har helt rätt i tyvärr, att han behöver få mer motion och även explosiv sådan. Vi har inte helt idealiska förutsättningar just nu men får försöka kompensera lite mer framöver tror jag.

Dock är han bara hälften Greyhound (50% + 25% + 25% säger DNA-testet, sen vad det innebär kan man ju ha olika tankar om). Men han är en sån som aldrig får slut på ork, eller i alla fall inte märker det själv, man måste förklara för honom att han nog är övertrött och att det är rimligt att vila nu. Whippishen är tydlig med att han blir nöjd.

Oavsett är det väldigt intressant att höra dina perspektiv och ta del av dina erfarenheter.
 
Det tror jag du har helt rätt i tyvärr, att han behöver få mer motion och även explosiv sådan. Vi har inte helt idealiska förutsättningar just nu men får försöka kompensera lite mer framöver tror jag.

Dock är han bara hälften Greyhound (50% + 25% + 25% säger DNA-testet, sen vad det innebär kan man ju ha olika tankar om). Men han är en sån som aldrig får slut på ork, eller i alla fall inte märker det själv, man måste förklara för honom att han nog är övertrött och att det är rimligt att vila nu. Whippishen är tydlig med att han blir nöjd.

Oavsett är det väldigt intressant att höra dina perspektiv och ta del av dina erfarenheter.
Har ni möjligheter att vara ute och röra er ordentligt i naturen med typ flexikoppel eller liknande? Får han ordentligt med sådana långpromenader och sedan får rejsa av sig på tomten så borde det duga fint som "vardagsmotion" :) Alla hundar måste ju inte hållas i tävlingskondition.
 
Har ni möjligheter att vara ute och röra er ordentligt i naturen med typ flexikoppel eller liknande? Får han ordentligt med sådana långpromenader och sedan får rejsa av sig på tomten så borde det duga fint som "vardagsmotion" :) Alla hundar måste ju inte hållas i tävlingskondition.
Nej alltså, förstå mig rätt, bristande motion är inget problem i vanliga fall, men nu har jag försökt läka ut en överbelastningsskada sen i somras och även om jag får en del avlastning är det jag som står för vardagsmotionen.
Annars brukar vi vara ute och röra på oss ganska mycket, hittar på allt möjligt och åker på vandringssemester ett par gånger om halvåret. Nu har jag såklart ändå försökt tillgodose deras behov på olika sätt men skillnaden som ändå uppstått kanske spelar in. Håller absolut med dig om kondisen annars! Ingen av oss är i tävlingsform ens i vanliga fall 😂
 
Har ni möjligheter att vara ute och röra er ordentligt i naturen med typ flexikoppel eller liknande? Får han ordentligt med sådana långpromenader och sedan får rejsa av sig på tomten så borde det duga fint som "vardagsmotion" :) Alla hundar måste ju inte hållas i tävlingskondition.

Mina är inte I tävlingskondition heller. Då hade det varit mer målinriktat. Men jag menar att då under en period då mina mest fått koppelpromenader (långa) och sedan typ sprungit lösa 2-4 ggr I månaden kunde de få såna darriga ben.

Der var också mycket hundens psyke. Då de en gång fick springa så sprang de sig helt slut. Springer de varje dag är det lugnare.
 
Liten återrapport från dagens promenad plus spring: Idag gick vi en lite längre stund innan jag släppte tokstollarna och sa åt dem att springa fortfort, vilket de gjorde efter bästa förmåga :D

Kollade stora killens bakben både under en paus och efteråt, och han darrade inte det minsta. Han ville även fortsätta men Whippishen var nöjd.

Uppvärmningen verkar alltså vara avgörande!
Tack för tips och kloka tankar ☺️
 
Sen är de alltså inte gjorda för att rejsa långa sträckor. Det händer tex att greyhound/whippet sticker efter hare eller annat vilt och får rhabdomyolos vilket kan vara dödligt. Därför är det viktigt att se till att hunden är i god kondition innan man låter dem rejsa hur som helst.


https://www.vetlexicon.com/treat/canis/diseases/exertional-rhabdomyolysis
Leka lösa lär ju knappast vara en vanlig anledning till något sådant.
Och är det mot förmodan det lär man ju behöva se över aveln.
 
Leka lösa lär ju knappast vara en vanlig anledning till något sådant.
Och är det mot förmodan det lär man ju behöva se över aveln.
Men jag skrev ju att de kan sticka efter vilt. Inte att de leker vanligt.

Sen är ju aveln baserad på pengar. De ska springa en kort sträcka fort. Det kommer inte ske en ändring i aveln för att folk i Sverige och Finland gillar att ha dem som hobbyhundar.

Jag har dock sett MÅNGA whippets som kissar brunt efter för mycket rejs I djup snö eller sand.
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 227
Senast: Sezziyanen
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 213
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp