Dartmoor bomlös

J

joneya

Någon som har prövridit i denna sadel? Hur ser tunneln/bossorna ut på undersidan? (hittar inga bilder).

*nyfiken*
 
Sv: Dartmoor bomlös

Hört om många bomlösa men aldrig den.
 
Sv: Dartmoor bomlös

Jag har haft den hemma. Bossorna påminner om SBS´en i tjockleken... Alltså inte värst tjocka.
 
Sv: Dartmoor bomlös

Den påminner ju om barefoot, torsion och knights. Varför inte ta en av dem istället...billigare och lättare :D
 
Sv: Dartmoor bomlös

Ehhh? Min SBS har riktigt tjocka bossor enligt mig, däremot så är kanalen lite tunn. Men då låter det som att Dartmoors kanal t.o.m. är lite bred istället...? 7cm är ju väldigt brett för en mjuk sadel, så sadeln torde väl kunna åka ner på ryggraden mellan bossorna, eller? (jag har inte sett sadeln, så det är bara en gissning).
 
Sv: Dartmoor bomlös

Den har säkerthetsfästen för stiglädrena PLUS kanal för ryggraden i själva sadeln (ingen extrapadd behövs egentligen alltså). Så det är stor skillnad på torsion&company, och dartmoor. Plus att man kan få dartmoor med knästöd och uppbyggd sits. Men annars håller jag med, modellen ser mycket ut som en torsion.
 
Sv: Dartmoor bomlös

Jag har funderat lite....kan kolla upp bättre sen??
Bossorna är nog tunnare än SBS... Knästöden kan nog jämnföras med tosions modell med extra stoppning eller vad det nu heter.( är det inte trekkingen?)
Och vad jag läst här så verkar folk inte haft nån nytta av stöden på trekkingen?! Inte vet jag iaf....
 
Sv: Dartmoor bomlös

Behöver man en pad undertill eller räcker det med bossorna tro?
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
674
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Vi ska testa en Ordo Victoria på vår ponny. Jag har bara sett den på bild, så vet inte ens om den passar än.. men.. jag känner inte till...
Svar
7
· Visningar
652
Senast: Robina
·
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
852
Senast: Ajda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
897
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp