Datahaveri

vildros

Trådstartare
Jag kan börja med att erkänna att jag är datanovis. Fullständigt. Men nu är det så att min dator har havererat till sisådär 90%.
Problemsammanfattning:
# Varje gång man går in på internet kommer en ruta upp "iexplorer.exe har stött på ett problem och måste avslutas Vill du skicka en felrapport?"
Låter man rutan vara så kan man fortsätta att vara inne på internet, men det funkar inte bra. Tex på bukefalos är det nästan omöjligt att läsa inlägg och skriva egna (vet ej om detta kommer funka nu). Då stänger internet ner sig.
# Datorn hänger sig konstant. Bla när man sätter på den/stänger av den, öppnar nya prgram, använder words, internet etc. Den kan vägra att spotta ut CD-skicor osv. Ibland går det att ctr+alt+deleta igång datorn. Annars är det bara att gå därifrån, har väntat alltifrån 5 min till 10 timmar...
# Internetanslutningen funkar inte alltid, men jag har utarbetat några metoder för att få igång det. Bla återansluta till nätverket, ta i och ur telefoner osv.

Jag har Windows XP.
Internet: Bredbandsbolaget
Virusprogram: Norton

Mina egna teorier är att bredbandet krånglar för att jag bor i ComHem-hus. Men förut var det enda problemet jag hade att anslutningen kunde krångla lite. Men nu funkar som sagt ingenting. Så en ny teori nu är att när min syster laddade hem L*me w*re så blev det något fel.
Virus???

Och vad sjutton gör jag?
Tar bort alla program?
Gör nån virussökning (hur gör man det?)
Tar hem ett proffs (ska bara hitta nån först)...

Hjälp, tack.
 
Sv: Datahaveri

Har tre tips.

1) skrota Norton och kör på Panda eller annat av-program. Norton är inte bra :crazy:
2) skaffa Mozilla som webbläsare istället för IE, då det inte har lika många buggar, som IE.
3) Hjälper inte ovanstående, så rensa hårddisken. Brukar finnas en funktion som återställer datorn i ursprungsskick. OBS: att allt försvinner, så det du vill ha kvar får du bränna ut eller spara på en extern hårddisk.
 
Sv: Datahaveri

Har du kört scandisk och defragmenterat disken nyss?
Om inte, gör det.
Kolla oxå upp det virtuella minnet, eventuellt får du ändra du storlek på växlingsfilen (start/hjälp för info om hur du gör).

Varför skulle bredbandet krångla för att du bor i ett ComHemhus?
Du har ju ditt modem via telekabeln, den har nada att göra med Comhem och deras tre-hål-i-väggen-uttag (jag bor oxå i ett SpringBorthus och har BBB)
Har du ringt BBB:s support?

Har du uppdaterat ditt Windows ordentligt (kolla så att uppdateringen verkligen funkar, du måste ha en verifierad utgåva)?

Har du provat andra webläsare än IE?
Det finns t.ex Opera, Firefox, Flock (väldigt lik IE) etc.

Jag, personligen avskyr Nortons produkter för privatpersoner (företagsversionerna är OK). Min erfarenhet är att datorn blir seg och strular av det.

Gratis antivirusprogram rekommenderar jag AVG free klicka på "Download free version"

Dessutom bör du ha windows brandvägg påkopplad eller en annan brandvägg t.ex gratisprogrammet ZoneAlarm
 
Sv: Datahaveri

:eek:
Exakt samma problem som jag har med min dator!
Tur att jag har införskaffat hjälp! :D
 
Sv: Datahaveri

Hoppa direkt till punkt tre. De andra två är inte lösningar på problemet utan bara sätt att komma runt det.
Brukar inte förespråka ominstallation, men med sådana problem är det det mest rationella.
 
Sv: Datahaveri

Norton är skit ,Jag kör med AVG :) Den är jättebra. Har inte haft virus på flera år med AVG :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har Norton som virusprogram. Nu har det titt som tätt börjat dyka upp varningar om att virusskyddet är inaktiverat. Det är alltså en...
Svar
5
· Visningar
1 183
Senast: Yukionna
·
IT & mobiler Jag har en trådlös usb-grej (D-Link) för att koppla upp datorn på internet. Men internetuppkopplingen krånglar. Det börjar med att det...
Svar
3
· Visningar
1 138
Senast: Yukionna
·
IT & mobiler Tömde ALLT i min dator och installerade om...Har Win-98 första utgåvan...villket jag hade förut oxå. Men har aldrig vart med om att när...
Svar
15
· Visningar
1 086
Senast: geisli96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp