Dataintrång?

moria

Trådstartare
Hej, anonymt nick idag. Jag arbetar som chef på ett företag. Vi tillhör en stor koncern med huvudkontor och HR avdelning i en annan stad. Jag har en god och väldigt problemfri med 20 av 22 anställda. En av de två bråkar om precis allt och jag tycker att jag bemöter hen korrekt genom att vara lugn saklig och pedagogisk. Innerst inne vet jag egentligen inte vad problemet är. Hen är arg på saker i kollektivavtalet och tar ut det personligt på mig. Är sjukskriven extremt mycket för olika saker med sjukintyg varje gång. Följer inte rutiner utan skapar egna. Behöver nån timmes gnäll om sitt privatliv varje pass innan hen börjar jobba. Är osams med sin parter och brutit med mamma och syster plus en dotter. Är i konflikt med exet och grannen och sin förra bästis. Och hundra andra småsaker Häromdagen skulle jag jobba på golvet och börja 07, jag gör det ibland.
Därför gick jag inte till mitt kontor utan till personalrummet där hen hade jobbat natt och skickade hem hen Under förmiddagen ska jag kolla en sak på datorn och tar den närmast i personalrummet.
Skakar på musen och hamnar då på den här personens facebook. En chattruta är öppen och det är en chatten mellan de två som är problematiska som anställda. Jag ser mitt namn i versaler tillsammans med orden idioten herself och börjar därför läsa. Det är mycket grovt mot mig och vår biträdande chef som kallas neger och det är problemet med henne. En neger är en neger står det. Jag är en dåre och idiot. Hemligheter inom företaget dryftas vitt och brett och även andra anställda benämns som muppar. Det är svordomar hat och ondska rasism sekretessbrott och väldigt elakt i en låååång blandning.
Jag blir helt chockad och berättar för HR som säger att jag ska prata med hen. Hon blir direkt vansinnig för att jag snokat i hennes privatliv. Ska anmäla. Jag känner att det är en jobbdator och strider mot både policy och lagen. Hon ringer HR som sedan inte vet vad som gäller utan ber mig lägga locket på. Det känns oerhört jobbigt nu. Ingen vet vem som felet och jag känner mig så ensam.
Ni kunniga har ni några Tankar?
 
Har ni någon policy vad ni får använda jobbdatorn till?
Med en tydlig sådan, som anställda dessutom skrivit på att man läst och förstått, kan man komma långt åt det valfria håll du vill gå.

Utan tydlig policy - vad är kutym att ni använder jobbdatorn till? Ses det som helt ok att använda den för privata göromål, eller inte?
 
Vi har en policy som säger att det är ett arbetsredskap och företagets egendom. Det känns som HR inte tycker det räcker juridiskt utan likställer att hen agerat oetiskt med att jag inte skulle ha läst allt.
 
Jag tolkar det som att den anställda ska anmäla dataintrång.
:laugh:

Lycka till med det säger jag. Lämnar man sin chatt öppen på en dator som man vet frekvent används av andra på arbetsplatsen så har jag svårt att se att det ska klassas som dataintrång.

Men personligen anser jag att det är ett oskick att läsa andras meddelanden.

Min fd chef hade en tendens att gå av sitt pass och inte logga ut från sin facebook på vår arbetsdator. Personligen loggade jag då direkt ut henne när jag behövde använda datorn.
 
Om man jobbar med hemliga saker är det grund för avsked om man riskerar dataläckage. (om man går efter mina erfarenheter).
Har ni en juridisk avdeling?
För det var en massa saker där och du är part i målet.
Men jag ser rasism och det är väl inte tillåtet.
Ser kränkningar
ser sekretess risker
Lyft detta så kan du lösa detta.
 
Vems är burken och på vem står it abonnemanget?
Denne äger då informationen i burken om inget annat är skrivet.
Texten skulle nog kunna användas som skitsnack mot företag och dess representant vilket skulle kunna användas mot den som skrivit...
 
Det är inte dataintrång för fem öre, företagets datorer är arbetsredskap. Punkt!

Hade du däremot hackat dig in på kontot sk. "otillbörlig access" hade det varit en helt annan femma men lämnas ett konto öppet så är det,,,,,,,öppet. Däremot så är det en helt annan sak av vad som chattats på fejjan, en chatt är pika "säker" som sms, den går att styra utifrån och sniffa i klartext så där är det riktigt allvarligt om det chattas om sekretessbelagda uppgifter.
 
Du bör nog dela det i en massa olika frågor
1. Privat användning av jobbdator - hur strikta regler har ni osv. Hade du agerat om det var någon annan anställd och ett harmlöst innehåll?
2. Privata uttalanden i privat forum - är min första tanke att du nog inte kan säga så mycket om ifall det inte var öppet för allmänheten, jfr snacka skit hemma vid köksbordet?
3. Sekretessbrott - borde hanteras oberoende av andra faktorerna och bakgrunden att du råkade komma på det, objektivt sett allvarligt (beroende på hur stort?)
4. Att läsa från personens privata login - borde vara mer förlåtligt om det inte är du själv som eftersträvat åtkomsten. Men borde du avbrutit? Å andra sidan skulle du enbart av den anledningen släppa ett sekretessbrott, när du väl råkat upptäcka det
(bara tankar, men obs är ej kunnig)
 
Jag hade gjort likadant, hade jag fått syn på mitt namn hade jag läst. Och fotat av. Och kontaktat facket för hur man går vidare. Det borde vara grund till avsked/varning att skriva sånt.

Jobbdator och inte logga ut. Synd för den personen, väldigt klantigt.
 
Företaget äger datorn och står för abonnemangett. Det är hen som hotar anmäla mig. Jag hade loggat ut direkt om jag inte såg mitt både mitt för och efternamn med versaler och tio utropstecken och spysymboler och att jag är genomvidrig. Jag fick en chock. Det bara durrade i huvudet och jag blev som het i kroppen och tänkte inte på att jag gjorde fel. När jag läst och samlat mig några minuter ringde jag HR och frågade vad jag skulle göra. Jag berättade detaljerat. Hon ville samråda med en kollega och ringde upp och sa att jag måste ju fråga hen vad hen håller på med. Bad mig skriva ut det.
Dagen efter hade de svängt helt efter att hen ringt dit och skällt och hotat anmäla. Nu är hen sjukskriven för att chefen utsatt hen för brott.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp