Dator-dummie!Hjälp var lära sig?

finapina

Trådstartare
Jag skäms när jag skriver dethär men jag är otroligt dålig på datorer o datorprogram.Lärde mig typ Word för 25 år och minns typ hur man skriver ett dokument typ ,där har mina datorkunskaper stannat.Har noll koll på Excel o sånt.Har inte behövt använda dator i mitt jobb knappt.Hemma bara Word för diverse ansökningar ,FB o internet-bank,surfa och googla ungefär...Men att klippa och klistra
in bilder osv har jag noll koll på.Likaså att göra olika sorters "listor".Var lär man sig?Vad är bra att kunna, typ vilka program är basic nivå? Var ska jag börja? Hälsningar en helt LOST anti-datornät.
 
Youtube är bra precis som Tranan skriver, och ofta fungerar det bra att googla frågan du har. Jag testade att börja skriva "hur klistrar man" och det dök genast upp sökförslag som "en bild i Word", "en bild i ett mail" "en bild på Mac" osv. Lycka till!
 
@finapina Din lokala medborgarskola eller liknande brukar erbjuda kurser i datorhantering, och inte sällan kurser som inriktar sig till exempel på hur man använder officepaketet. Fördelen där är handledare man kan ställa frågor till. Annars kan man lära sig otroligt mycket bara genom att Googla. Vad vill du veta? Ställ frågan i Google och få svaret, ofta med bilder som förklarar.
 
@finapina Din lokala medborgarskola eller liknande brukar erbjuda kurser i datorhantering, och inte sällan kurser som inriktar sig till exempel på hur man använder officepaketet. Fördelen där är handledare man kan ställa frågor till. Annars kan man lära sig otroligt mycket bara genom att Googla. Vad vill du veta? Ställ frågan i Google och få svaret, ofta med bilder som förklarar.
Har kollat medborgarskolan här men det var mest dagkurser för pensionärer om sociala medier! Inget med ordbehandling.😐Känns som jag är enda msk:an i min ålderskategorin som behöver kurs för sånt???
 
Det du ska söka på är microsoft office eller officepaketet. Här är ett exempel, du kan säkert hitta andra. Känner du dig bekväm med engelska kan du söka på t ex office crash course så hittar du en del på youtube. Dessutom kan du i princip alltid hitta svar på specifika problem om du googlar lite uthålligt och uppfinningsrikt (man kan bli bättre på att googla med övning). Googla på engelska om du inte hittar på svenska. Om du får fram en länk som börjar med support.office.com så är det windows egna instruktionssida som ofta har lättlästa svar på ens frågor.

Du är inte dålig på datorer, bara otränad!
 
Köp någon bok i Excel och skaffa officepaketet till din dator och börja där?

Jag tyckte Excel var svårt som tusan, men när det sedan plockades ner lite så var det plötsligt inte alls svårt och nu klarar jag av att hantera det. Har boken och mitt program och gillar att använda det, men eftersom jag i detta jobbet inte använder det (gjorde i förra) så pysslar jag lite privat med det för att hålla det igång.

Fördelen med att ha kroniska sjukdomar och få veta att man ska dagbokföra migränen när man får botox mot det. Jahap, det har jag gjort och överförde en del av informationen i Excel och vips blev det ju riktigt intressant och överskådligt! :up:

Jag har också använt mig av You tube, man hittar en del där!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny dator till sommaren. För tillfället har jag en 15.5" Hp som har fungerat utmärkt i snart 6 år men den...
Svar
1
· Visningar
1 061
Senast: Snubbelfot
·
L
IT & mobiler Håller på att ändra lite i mitt CV och ska skicka en ansökan till ett jobb jag verkligen verkligen vill ha. Det är en erfarenhet att ha...
Svar
13
· Visningar
24 449
Senast: MinIan
·
C
IT & mobiler Sitter vid mina föräldrars dator och jobbar litegrann. Eller, jobbar och jobbar... :). Nåja, skriver en massa i Word iaf. Är uppe i 27...
Svar
4
· Visningar
1 186
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp